• Cape78

Föräldrapenning vid studieuppehåll

Har en liten fundering.
    Slutade min anställning när jag förra gången slutade min föräldraledighet januari 2012 och påbörjade högskolestudier på ett program med CSN. Har därmed vilande SGI. Ska få ännu ett barn i höst så jag har tagit studieuppehåll från mitt program.
    Då är frågan vad beräknas då föräldrapenningen på?  

Om det då skulle beräknas på grundnivå (vilket innebär att man får ut efter skatt ungefär hälften med pengar jämfört med studiemedel om man tar ut sju dagar i veckan). 
    Vilka alternativ har jag då för att kunna betala mina räkningar?
    Kan detta kombineras med fristående kurser och CSN? Eller finns det regler för detta? 
    Finns det andra möjligheter det är ju egentligen rätt svårt med studier när man kanske ammar konstant dygnet runt  och har en snart treåring som bara får vara på dagis 15 timmar per vecka...

Om jag tar studieavbrott från mitt program, vad gäller då?  

• Svar på tråden Föräldrapenning vid studieuppehåll
  • Försäkringskassan

Hej!
    I samband med att du påbörjade studier med studiestöd i direkt anslutning till att du slutade med föräldrapenningen så fick du din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) vilande under studietiden.

För att återfå SGI:n när du slutar att studera så måste du återgå i arbete i samma omfattning som din SGI är fastställd efter eller om du inte har något arbete så måste du registrera dig som aktivt arbetssökande på Arbetsförmedlingen i samma omfattning. Detta måste du göra första arbetsdagen efter att studierna upphört.

Du kan också välja att ta ut föräldrapenning fem dagar per vecka i direkt anslutning till att studierna upphör för att skydda din SGI.

Uppfyller du ingen av dessa villkor så får du din kommande föräldrapenning enligt grundnivån 225 kronor per dag. 

Angående studier under tid som du uppbär föräldrapenning så gäller att om du ända vårdar barnet så har du rätt att ansöka om föräldrapenning, exempelvis om du studerar på distans och inte någon annan tar hand om barnet.

Hälsningar
    Oscar, handläggare 

Svar på tråden Föräldrapenning vid studieuppehåll