• Erika02

5-åring som inte vill ha barnvakt. Hur ska vi göra? Är det en fas? Går det över?

Hej!

Vi har dotter på nyss fyllda fem år. Hon har gått på dagis på dagarna sedan hon var 2 år och det har fungerat bra och gör fortfarande.

Min man och jag sjunger i kör en kväll i veckan och hittills har mor- och farföräldrarna varit barnvakt dessa kvällar. Dottern har tyckt om det och det har inte varit några problem.

Tills nu. Efter sommaruppehållet med kören så skulle vi börja sjunga igen och då vägrar dottern att vara ifrån oss. Hon gråter och blir helt förtvivlad och vi har hittills valt att stanna hemma med henne (gå på kören varannan gång).

Det har inte hänt nåt mellan henne och barnvakterna, så det är inget sånt. Hon är helt enkelt i en fas då hon är i extremt behov av just mamma och pappa på fritiden. (Det är inga problem med dagis på dagarna, det accepterar hon och tycker är roligt.)

Fråga 1: Vet någon om det här är en "fas" som barn brukar ha? 

Fråga 2: Min man och jag är lite oense om hur man ska hantera det här. Jag tycker man ska lyssna på barnet och ge henne all den trygghet hon behöver just nu. Jag stannar gärna hemma från kören några månader, för mig går barnet först. (Dessutom inget kul att åka iväg på kören när man vet att hon är förtvivlad större delen av tiden jag är borta, jag har testat en gång!) Medan pappan mer än inne på att vi ska tvinga henne att rätta sig efter att vi är iväg en kväll i veckan. Hur hade ni gjort?

Hon är ett helt normalt barn, social och trevlig, har kompisar på dagis och har lekkamrater hemma ibland. Och hon har som sagt inte haft några problem med att bli barnvaktad av mor- och farföräldrar tidigare. Min teori är att det här är en fas som hon ska igenom och min magkänsla säger mig att vi bör lyssna på henne och inte forcera det här... 

• Svar på tråden 5-åring som inte vill ha barnvakt. Hur ska vi göra? Är det en fas? Går det över?
  • Tow2Mater

Hon 'gråter och blir helt förtvivlad', men vad svarar hon på frågan varfor?

• Sous

Hon kanske skulle kunna få följa med en gång och se var ni är? Du kan väl ta med dottern och släppa av pappan på kören visa henne vad ni gör, hälsa på några av de andra och förklara att det är något ni gärna vill göra för att det är roligt.

• Erika02

Tack Sous för svaret! Hon har varit med på kören flera gånger, så hon vet exakt vad som pågår där. 

• Ugge

Låter som en fas hon går igenom.

Hon har varit med er hela sommaren och fått som hon velat.

Då vill hon att det skall fortsätta.
    Det är bara att sätta ner foten och förklara att så här är det. Punkt, Slut.

Ge det en tre fyra veckor så har det lagt sig och allt flyter på igen.

Svar på tråden 5-åring som inte vill ha barnvakt. Hur ska vi göra? Är det en fas? Går det över?