• Gekis

Asberger - härmas

Min bonusdotter har Asberger och är en hejare på att härmas. 
    Allt från repliker i filmer, speciella ljud och saker hon hör andra säga.
    Ibland kan det gå lite för långt och en hel film kan "härmas" ordagrant eller när vi sitter och pratar så flikar hon in med härmningar, både av ord och ljud. Inte bara en gång utan kanske 2-3 gånger.

Är det vanligt att människor med asberger härmas och gör jag nytta om jag säger till?
    Det blir till slut en irritation och jag säger att det räcker. Men det dröjer inte länge så härmas hon igen.  
    Jag vill inte bli en tjattant och hela tiden säga till samtidigt vet jag inte om det är något jag "bör" tillåta. Mår hon sämre eller bättre av dessa ljudstörningar?
    Någon som kan hjälpa en "plastmamma"?!

• Svar på tråden Asberger - härmas
  • Guldtrollsmamman

Tror det är ganska vanligt. Eftersom de inte riktigt vet vad de ska säga eller göra härmar de andra för att se om det funkar. Jag kan bli jätteirriterad på min dotter med AS när hon härmar men försöker att inte visa det utan att bara lungt och vänligt tala om att försöket inte var så lyckat för att vissa saker bara passar i sina sammanhang och att saker ibland bara är roliga en gång, eller bara säga att man hörde första gången och att man tycker det är jobbigt med upprepningar.

• aldrigmer

Jag har två med AS och jag har inte varit med om det mer än "normalt". Jag har haft mina barn i specialklass för AS och aldrig upplevt ekolali där. Dottern kan, på ett mycket trovärdigt sätt, imitera pappan då han är arg men det handlar om kroppsspråk och det är inget som hon gör utan sammanhang.

• Blixa

Hon mår antagligen inte bra om du blir irriterad på saker hon gör som har med hennes funktionshinder att göra. :( Ganska svårt för henne att ändra ju! Har ni kontakt med habiliteringen? Kan du få hjälp där med hur du ska bemöta henne?

Svar på tråden Asberger - härmas