• Anonym (qwe)

Ersättning vid VAB?

Jag är fast anstäld och har en årsarbetstid på 2080 timmar. Jag är schemalagd mellan 7-10 timmar per dag men snittarbetstiden per år är 8 timmar per dag.

Förra vecka var dotterns sjuk och jag var hemma. Denna dag var jag schemalagd 10 timmar och självkalrt drar min arbetsgivare 10 timmar från min lön.

Hur ansöker jag om detta från er? Vad jag minns så kan man bara ansöka om 2-4-6-8 timmar.

• Svar på tråden Ersättning vid VAB?
  • Försäkringskassan

Hej,

Den tillfälliga föräldrapenningen är baserad på din inkomst men även din årsarbetstid  är avgörande när det gäller din ersättning vid tillfällig föräldrapenning. Det är något sam avgörs utav arbetsgivaren hur de lägger ut och planerar de anställdas årsarbetsscheman.

Så är din årsarbetstid beräknad i timmar anger du hur många timmar dinarbetsdag skulle varit då du istället fått vårda ditt sjuka barn. Är din årsarbetstid beräknad i timmar är alla dagarna lika mycket värda oavsett du skulle arbetat 6 eller 12 timmar enligt schema.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (qwe)
    Försäkringskassan skrev 2013-10-07 16:49:27 följande:
    Hej, Den tillfälliga föräldrapenningen är baserad på din inkomst men även din årsarbetstid  är avgörande när det gäller din ersättning vid tillfällig föräldrapenning. Det är något sam avgörs utav arbetsgivaren hur de lägger ut och planerar de anställdas årsarbetsscheman.Så är din årsarbetstid beräknad i timmar anger du hur många timmar dinarbetsdag skulle varit då du istället fått vårda ditt sjuka barn. Är din årsarbetstid beräknad i timmar är alla dagarna lika mycket värda oavsett du skulle arbetat 6 eller 12 timmar enligt schema. HälsningarCarola, handläggare

Hänger inte helt med.

Jag har fått avdrag på 10 timmar på min lön. Jag har, vad jag tror, en dagersättning på dryga 600 kr (8 timmar). kan jag då ansöka om 10 timmars ersättning från er eftersom det är 10 timmar jag har i förlorad inkomst?

Jag har månadslön om det påverkar, inte timlön.
  • Försäkringskassan

Hej!
    Har du årsarbetstid i timmar ska du ange hur många timmar du skulle ha arbetat den dagen du vabbade och det är den ordinarie arbetstiden just den dagen som du ansöker om,  som du ska skriva.

Hälsningar
    Ebba, handläggare 

Svar på tråden Ersättning vid VAB?