• MissWTF

Föräldrar med flera barn där en förälder arbetar borta ofta

Som rubriken lyder jag vill höra hur de flerbarnsfamiljer, där en förälder jobbar borta mycket, har det. Ångrar ni att ni skaffade fler barn? Hur får ni allt att gå ihop? Får ni nån tid för varandra? Är snart i den situationen o känner lite panik så jag vill gärna höra om allt bra o dåligt. Tack.

• Svar på tråden Föräldrar med flera barn där en förälder arbetar borta ofta
  • modsey

vad är ofta?

Vi jobbar borta min man och jag och får det faktiskt att fungera men vi styr ok över våra tider själva och det kan vara därför det fungerar så bra som det gör.
    Och vad är ofta? Min man jobbar borta 2-3 dagar i veckan med natt och jag mer sällan men det händer 

• Masken84

Min sambo jobbar borta i perioder. Vi har två barn en son på 19 månader och en dotter på 7 veckor.

Nu är jag Föräldra ledig så jag är hemma. Sen vet jag inte hur det blir med allt. Är uska men är arbetslös. Kommer inte kunna jobba 100% som innan så det kommer bli antingen 75% eller 50% då sambon kan behöva åka i väg med kort varsel i längre perioder.

Ångrar inte mina barn men jag kan känna att vi kunde ha väntat lite med dottern och låtit sonen blivit lite större först. Nu har man verkligen full rulle hela dagarna det är svårt att hinna med allt som det ör nu och hur blir det inte då när båda jobbar.

• MissWTF
    modsey skrev 2013-10-07 19:06:36 följande:
    vad är ofta? Vi jobbar borta min man och jag och får det faktiskt att fungera men vi styr ok över våra tider själva och det kan vara därför det fungerar så bra som det gör. Och vad är ofta? Min man jobbar borta 2-3 dagar i veckan med natt och jag mer sällan men det händer 

2-3 dagar är ofta för mig. Har ni barn?
  • MissWTF
    Masken84 skrev 2013-10-07 19:21:33 följande:
    Min sambo jobbar borta i perioder. Vi har två barn en son på 19 månader och en dotter på 7 veckor. Nu är jag Föräldra ledig så jag är hemma. Sen vet jag inte hur det blir med allt. Är uska men är arbetslös. Kommer inte kunna jobba 100% som innan så det kommer bli antingen 75% eller 50% då sambon kan behöva åka i väg med kort varsel i längre perioder. Ångrar inte mina barn men jag kan känna att vi kunde ha väntat lite med dottern och låtit sonen blivit lite större först. Nu har man verkligen full rulle hela dagarna det är svårt att hinna med allt som det ör nu och hur blir det inte då när båda jobbar.

Min som kommer va nästan 3 när nästa bebis kommer så han är ju hyfsat självgående. Är orolig för hur stor omställning det kommer bli bara o om jag kommer klara det själv de perioder min man är borta.
  • modsey
    MissWTF skrev 2013-10-07 19:52:59 följande:

2-3 dagar är ofta för mig. Har ni barn?
    jo vi har barn men det fungerar bra. Våra jobb genererar också i mycket ledigheter i perioder,´
    Men visst, det gäller att strukturera, planera och organisera hyfsat ok 
  • MissWTF
    modsey skrev 2013-10-07 20:06:24 följande:
    jo vi har barn men det fungerar bra. Våra jobb genererar också i mycket ledigheter i perioder,´ Men visst, det gäller att strukturera, planera och organisera hyfsat ok 

Ja det är väl det de handlar om, planering. Fan är så nervös..
  • Masken84

Nu är sonen rätt självgående men det är väldigt stor omställning. Man får göra allt själv bara mat situationen är så jobbig. Sonen ska äta bebisen vaknar vill ha mat osv det slår aldrig fel. Man ska leka och underhålla laga mat tvätta städa. Förstår din oro men det går och man kommer mer o mer in i vardagen med tiden. Det som är allra jobbigast är att vara vaken i bland hela nätterna med en ledsen bebis och sen vaknar sonen kl 6 och vill gå upp :) och då kan man inte somna om direkt! :)

• Rosdraken

Min man jobbar borta i perioder beror lite på hur långt han har till jobbet om han kan bo hemma eller inte (jobbar på byggen)

nu har han tex varit hemma ett år men från nästa vecka så blir det att han bor borta i veckan vi vet dock inte om han åker mån och kommer hem tors eller fre varierar från ställe till ställe.

Då vi har 3 barn på 1, 2 och 3 + att jag är ny gravid med nr 4 så känns det ju inte super att han är borta så MEN det går även om man får planera sin tid mera klokt.

Jag tar alltid fram kläder så det är klart till dagen efter, tar även fram det som ska fram från frysen på kvällen för mit under morgon bestyren glöms det lätt bort! Kan jag göra nått till middagen kvällen innan som underlättar den så gör jag det.

Sätt ribban lagom högt städa kan du göra när han kommer hem på helgen tex. Jag röjer köket och plockar undan fixar tvätt osv när barnen sover.

Det går att lösa bara man vill, vi har ingen familj här i stan så vi måste fixa det själva det bara är så vet man det så går det, det blir rutin jag lovar!              

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12 BF 11/6-14
Svar på tråden Föräldrar med flera barn där en förälder arbetar borta ofta