• min lilla familj

Mat som inte är vad det verkar

Jag har en 13 årig bror som endast äter saker som kebab, mcdonalds eller godis, han totalvägrar verkligen allt annat. Det känns omöjligt att få honom smaka nya saker och jag blir galen för det är verkligen inget sätt att växa upp. Så nu när han har flyttat in med mig har jag bestämt mig för att göra det vår far aldrig gjort (han har samma matvanor) och få i honom ordentlig mat. Men efter veckors försök inser jag att tjat inte leder nånstans så nu har jag kommit underfund till att ljuga om vad det är i maten är det bästa alternativet. 

Så jag söker tips på maträtter som inte är vad de verkar. Det jag har än så länge är:

Sockerkaka --> Morotskaka
    Kyckling --> Kalkon
    Potatismos --> Palsternacksmos

Några fler tips? Hur gör ni med era barn?

• Svar på tråden Mat som inte är vad det verkar
  • Jacqueline

Jag lagar mat och dukar fram ,vill man inte äta den maten får man vänta tills nästa gång bordet dukas.Håller inte på med en massa fjanterier för att ungarna ibland fått fixideér ,är uppvuxen med en lillebror som fick separata måltider tillagade när vi andra fick "vanlig" mat för han var förbannat bortskämd och åt inte lök,grönsaker ,bönor,frukt osv osv ,idag är han 25år överviktig och ohälsosam och äter fortfarande varken frukt eller grönt....

• min lilla familj
    Jacqueline skrev 2013-10-07 21:18:51 följande:
    Jag lagar mat och dukar fram ,vill man inte äta den maten får man vänta tills nästa gång bordet dukas.Håller inte på med en massa fjanterier för att ungarna ibland fått fixideér ,är uppvuxen med en lillebror som fick separata måltider tillagade när vi andra fick "vanlig" mat för han var förbannat bortskämd och åt inte lök,grönsaker ,bönor,frukt osv osv ,idag är han 25år överviktig och ohälsosam och äter fortfarande varken frukt eller grönt....
    Förstår vad du menar...känner det är vad jag har gjort nu, problemet är att i skolan äter han sin kebab på lunchen, kan inte direkt ta ifrån honom sina pengar. Så när han kommer hem efter skolan har han redan ätit så han klarar sig och på helgerna verkar han hellre svälta sig. Vet inte vart detta kommer sluta :(
  • Jacqueline
    min lilla familj skrev 2013-10-07 21:24:38 följande:
    Förstår vad du menar...känner det är vad jag har gjort nu, problemet är att i skolan äter han sin kebab på lunchen, kan inte direkt ta ifrån honom sina pengar. Så när han kommer hem efter skolan har han redan ätit så han klarar sig och på helgerna verkar han hellre svälta sig. Vet inte vart detta kommer sluta :(
    Var får han pengar ifrån till att kunna äta "ute" varje dag då?Det blir ju hemskt dyrt i längden och så mycket pengar kan väl inte en 13åring ha tillgång till?
  • min lilla familj
    Jacqueline skrev 2013-10-07 21:30:10 följande:
    Var får han pengar ifrån till att kunna äta "ute" varje dag då?Det blir ju hemskt dyrt i längden och så mycket pengar kan väl inte en 13åring ha tillgång till?
    Han får hela sitt studiebidrag samt 1500 i månaden från vår pappa. Pappa stöttar tyvärr inte mig, han är själv extremt överviktig och har diabetes men anser ändå att barnen har rätt att välja sin egen diet. 

Min bror bor hos mig istället för min far på grund av att han behövt byta skola pga mobbing och erbjöd mig som har lite mer tid för honom att han får flytta hit för en välbehövlig ny start.  
  • Jacqueline

Jaha då är situationen en aning annorlunda kan jag hålla med om...kan du inte på nåt sätt prata med din far och fråga om han vill att sonen blir som honom med diabetes osv eller om det faktiskt inte är värt att styra upp det nu medan grabben är ung och relativt formbar?Vad säger grabben själv när det gäller mat/hälsa?bryr han sig ens om sånt?

• skogsvitter

Jag skulle nog  försöka med motsatsen. Har ni pratat om pappans vikt och sjukdom? Vad säger sonen om det? Jag tror att man måste få honom att inse hur farligt det faktiskt är att äta endast sådan mat, så att han själv väljer andra alternativ. Ljuga tror jag inte är någon lösning, varken kortsiktigt eller långsiktigt. Han kommer istället bara tappa förtroendet för dig...

• skogsvitter

Hur mår han förresten själv, jag menar så himla bra kan han ju inte må om han verkligen äter så pass dålig mat?

• Tow2Mater
    min lilla familj skrev 2013-10-07 21:24:38 följande:
    Men han blir ju knappst overviktig då? Kop en burk vitaminer. Och god frukt kanske, om han gillar godis borde det ju gå ner.
Svar på tråden Mat som inte är vad det verkar