• skunken

Hur reagerar omgivningen EGENTLIGEN på offentlig amning?

Först: den här tråden handlar INTE om huruvida det är ok att amma offentligt eller ej. Det finns det andra trådar för.

Så, då har vi klargjort det. Det jag undrar är hur ni mammor som ammar på tex caféer och restauranger upplever att omgivningen reagerar på det? Blir det några reaktioner över huvud taget? Blir folk så uppretade som man kan tro av många trådar här? Eller verkar ingen bry sig?

Jag har en 7 veckors bebis och jag ammar. Jag har hittills inte vågat mig ut på café ellerså. man bestämmer ju liksom inte själv när det ska ammas. Jag är av åsikten att man får amma överallt, men jag är också en sån som tycker att folk ska gå klädda precis som de vill eller inte alls.

Så har ni några självupplevda historier? Ska jag våga mig ut i världen igen?

• Svar på tråden Hur reagerar omgivningen EGENTLIGEN på offentlig amning?
  • kaffeamanda
    keron skrev 2013-10-11 13:01:27 följande:
    Varför?

För att jag tycker att det är fel, men det är inte relevant i den här tråden.
  • MalinEddie

Jag har aldrig upplevt blickar eller kommentarer.Jag ammade i ett år,offentligt hela amningsperioden.

• Mikkan90

Bor i Stockholm. Ammat offentligt flera gånger och aldrig fått några negativa kommentarer eller blickar trots att jag nästan letar dem. Har även ammat sonen ute när han var över året trots att jag då försökt planera så att det inte ska behövas, men ibland har han velat ha tutten trots att han ätit osv och hundra gånger värre med ett skrikande barn en ett barn som ammas diskret enligt mig. Har ex ammat på flyget och där kan man direkt inte gå undan när planet ska starta och pojken river i kläderna efter tutten och ramaskriker. Ingen som kommenterar negativt i alla fall ^^ Dock har jag fått positiva kommentarer

Pojke född 2012-01-16 Flicka bf 2014-02-14
  • cloudberry79
    kaffeamanda skrev 2013-10-11 13:06:58 följande:

För att jag tycker att det är fel, men det är inte relevant i den här tråden.
    Fel för dig? Det är ju inte dig jag ammar, så vad i helvete har du med det att göra?
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Simon 681

Alla som har en starkare reaktion än "vem fan bryr sig?" behöver en (annan) hobby

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • kaffeamanda
    cloudberry79 skrev 2013-10-11 19:32:49 följande:
    Fel för dig? Det är ju inte dig jag ammar, så vad i helvete har du med det att göra?

Dt är OT, jag skrev hur jag som är en del av "omgivningen" reagerar, det var det ts frågade om och jag svarade.
  • Falia

Har hela tiden ammat min dotter (19 mån), efter hennes vilja och behov. Har inte upplevt några negativa kommentarer eller blickar ute i offentligheten, däremot har några vänner och släktingar vart ifrågasättande. Det blir alltid så mkt debatt kring den här frågan, en viktig sak att komma ihåg är att amning inte bara är mat.

• frökenelisabeth

Jag har aldrig fått några negativa kommentarer eller sneda blickar vad jag vet, men jag har heller inte suttit och letat efter dem, utan försökt vända mig bort så mycket som möjligt.

De gånger folk har kommenterat så har det varit positivt - t ex när vi var ute på promenad och sonen bara skrek och skrek, till sist tog jag upp honom och gav bröstet, och gick vidare med honom i famnen, då mötte vi en tjej som log och sa att det där var ju praktiskt att kunna göra så . Även folk som jag har suttit bredvid på flyget t ex, har kommenterat att det måste vara praktiskt och tryggt för den lille att få ligga vid bröstet.

Däremot hör man ju mycket kommentarer om amning utanför själva amningssituationerna. En kollega till mig har t ex sagt att "du måste sluta amma innan 1,5 års ålder, sen är det äckligt". Eh, jaha, och på vilket sätt angår det dig??

Själv blir jag jätteglad när jag ser mammor amma ute, för jag vet hur jobbigt jag själv tyckte det var, och jag tycker att det behöver normaliseras. Jag försöker faktiskt ibland le mot dem, för att visa att jag blir glad av att se det, och att jag tycker det är bra, men utan att kolla för mycket, det kan ju också upplevas som obehagligt.

Amma på därute, alla ammande mammor!

• skunken
    frökenelisabeth skrev 2013-10-13 13:57:37 följande:
    Jag har aldrig fått några negativa kommentarer eller sneda blickar vad jag vet, men jag har heller inte suttit och letat efter dem, utan försökt vända mig bort så mycket som möjligt.De gånger folk har kommenterat så har det varit positivt - t ex när vi var ute på promenad och sonen bara skrek och skrek, till sist tog jag upp honom och gav bröstet, och gick vidare med honom i famnen, då mötte vi en tjej som log och sa att det där var ju praktiskt att kunna göra så . Även folk som jag har suttit bredvid på flyget t ex, har kommenterat att det måste vara praktiskt och tryggt för den lille att få ligga vid bröstet.

Däremot hör man ju mycket kommentarer om amning utanför själva amningssituationerna. En kollega till mig har t ex sagt att "du måste sluta amma innan 1,5 års ålder, sen är det äckligt". Eh, jaha, och på vilket sätt angår det dig??

Själv blir jag jätteglad när jag ser mammor amma ute, för jag vet hur jobbigt jag själv tyckte det var, och jag tycker att det behöver normaliseras. Jag försöker faktiskt ibland le mot dem, för att visa att jag blir glad av att se det, och att jag tycker det är bra, men utan att kolla för mycket, det kan ju också upplevas som obehagligt.

Amma på därute, alla ammande mammor!

Härlig kommentar!

Jag tror att jag ska våga mig ut på ett café imorgon faktiskt!
  • cloudberry79
    kaffeamanda skrev 2013-10-11 19:42:48 följande:

Dt är OT, jag skrev hur jag som är en del av "omgivningen" reagerar, det var det ts frågade om och jag svarade.
    Brukar du gå fram och vara ohövlig mot ammande mammor? I så fall så är din reaktion helt irrelevant och du kan stoppa upp dina dumma fördomar där de  hör hemma!
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Coxia

Jag ammar när det behövs oavsett var jag är. Min kille är 4 månader och jag har inte stött på en enda person som verkat störa sig på det. 

• Snällspiken

Jag ammade två barn i sammanlagt två år.

I flygplanslounger, på långflygningar, kortflygningar, på Kinesiska muren, på kafé, på lyxrestaurang, i parken, på stranden, vid ketchuphyllan på Willys... 

Har aldrig fått någon negativ reaktion, utom en kristen dam i Tyskland som kom fram (när jag satt och ammade utanför en kyrkolokal) och liksom stack ner hela huvudet i min "amning" och började ooha och aaaha, och sa att sådär gjorde man minsann inte förr. Jag fick intrycket att hon var mer nyfiken än arg. 

Å andra sidan har jag aldrig visat brösten offentligt, barnen ammade med en glesvävd sjal över hvuvudet. På så vis fick de lite mer lugn och ro och jag slapp visa upp mina bröst för kreti och pleti. Jag trivs inte med känslan men jag har respekt för att andra är helt obesvärade. 

• Oscarsmamma84

Jag brukar inte bry mig om ammande kvinnor men när en kvinna blottar hela bröstet i kassakön på lidl o ammar sitt barn där så reagerade jag

• Afasi
    keron skrev 2013-10-11 12:00:19 följande:
    Har någon av er ammat ett barn över året? "Offentligt" då alltså?
    Har man inte fått sura och sneda blickar innan, så kommer de efter :P

Många tycker t o m att en 8-9 månaders är för gammal för att ammas...
    Har ammat sonen efter att han passerat ett offentligt och inte fått en enda kommentar. Ammar fortfarande och sonen fyller två i nästa vecka. Nu för tiden blir det ju inte så mycket offentlig amning eftersom det mest är för mys och tröst vid sjukdom men skulle han verkligen vilja/behöva det så skulle jag nog lätt sätta mig mitt på stan och amma om det var den närmaste platsen.
  • keron
    Afasi skrev 2013-10-17 18:31:44 följande:
    Har ammat sonen efter att han passerat ett offentligt och inte fått en enda kommentar. Ammar fortfarande och sonen fyller två i nästa vecka. Nu för tiden blir det ju inte så mycket offentlig amning eftersom det mest är för mys och tröst vid sjukdom men skulle han verkligen vilja/behöva det så skulle jag nog lätt sätta mig mitt på stan och amma om det var den närmaste platsen.

• fluu

Jag ammade fritt, dvs när hon var hungrig och utan kvävande filt över ansiktet och jag fick aldrig någon blick, inga kommentarer och inga himlanden med ögonen eller suckar.
    Något leende ibland.
    Ammade i 19 månader, men ammade nog offentligt sista gången när hon var något över året,efter det ville hon bara amma kväll och natt.

Amma på du, det är mest på internet negativiteten finns...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • en mamma som ammar offentligt

Jag använde mig av amningssjalen Booby Trapper. Perfekt för att ge lite lugn och ro åt lilleman när man är på stökiga platser och samtidigt diskret för mig som inte känner mig bekväm att visa varken bröst eller mage.

• Litet My

De få gånger jag gjort det har det bara varit ett par små tonårskillar som stirrat. Och sedan en del kvinnor men som lett och mest tycks ha tyckt att det varit sött.

• Elvis Mamma

Ammar min 17 månaders offentligt ofta och ammade första barnet länge, har aldrig stött på kommentarer eller ens blickar

• bullenochgrisen

Jag är inte mamma så denna frågan kan jag svara på jag blir lite generad typ. vet inte vart jag ska titta, jag tycker det ser mysigt ut men vill inte heller glo så jag tittar typ någon annanstans. vill inte göra det obekvämt för hon som ammar . men har heller inget emot det. man kan ju dölja amningen ockaå genom att lägga en handduk över aå det skyddar bröstet lite. hade väl inte varit aådär jätte kul att få en stor tutte framför näsan när man äter på en restaurang :-P

Svar på tråden Hur reagerar omgivningen EGENTLIGEN på offentlig amning?