• bebis maj 12

Ni som upptäckt mola/druvbörd i tidig graviditet..hjälp..

Den 1/9 fick jag mf ( va i v 6+0) och blödde massor med klumpar i en vecka.
    2 veckor efter mf så träffar jag en läkare på KK för ett vul och det enda han ser är en tjock slemhinna. Han sa att om jag fortfarande hade blödit så hade den tjocka slemhinnan berott på att det fanns kvar av graviditeten, men jag hade slutat blöda. Började med ÄL-tester och fick till sist postitivt ÄL-test (tempar mig också och tempen hade gått ner efter mf)
    Några dagar efter ÄL så steg tempen igen,som den brukar efter ÄL. Träffade en privat gyn på BIM -2 och tar ett gravtest som är negativt (vilket jag visste att det skulle vara för tidigt att se eftersom jag har kort lutealfas)
    På BIM-dagen tar jag ett test som visar "gravid 1-2" och har sen tagit ytterligare 5 tester, sista visade "gravid 2-3".
    Nu idag va jag tillbaka till den privata läkaren och hon gör ett vul och tycker att det ser konstigt ut.. Finns vätska i livmodern också och något annat. Har haft problem dom senste månaderna med att jag små blöder efter nr 2,från slidan dock.
       Va upp till KK och tar ett HCG-prov som visade på 5500... och läkaren ringde på e.m med svaret. Jag frågade vilken vecka det skulle tyda på och hon säger v 5-6,vilket stämmer med mina beräkningar (v 5+2 idag)

Nu är jag såå orolig för allt vad skrapning och cellgiftsbehandlig heter... Vet att jag tar ut det värsta,men antar att skrapning blir det...  

Ni som upptäckt mola tidigt, vad har ni haft för HCG-värde,andra symptom?

Jag har bara vanligt gravid illamående och blöder inte (enbart lite efter nr 2)   

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • Svar på tråden Ni som upptäckt mola/druvbörd i tidig graviditet..hjälp..
  • Sabbe01

Hade en misstänkt mola efter missfall nr 2, upptäcktes i v 13, evntuellt skulle barnet ha dött i v 8. Normal skrapning, blödningar nån dag efteråt men inget speciellt sedan. Mätte dock hcg-nivå just efter missfallet och landade på 3 då gränsvärdet var 2. Blev tvungen att ta blodprover (hcg-nivå) i 6 mån för att försäkra oss om att allt var ok. Låter ju litet misstänkt det du berättar. Konsultera läkare och låt dem vidta de åtgärder de anser behövas. Allt verkar vara mycket otydligt kring "molor". Stor styrkekram!

• Tuna

Men har du fått besked på om det verkligen är en mola?
    I v 5+ hade jag 11000 i hcg och ingen tydlig graviditet i livmodern vid ultraljud så de trodde mola men allt var bra och barnet är ett år nu!

• bebis maj 12

Jag va på nytt vul igår och mitt hcg hade fördubblats på två dagar, vilket är normalt. Man kunde inte se fostret än, möjligtvis såg hon en skugga som va 4 mm långt. MEN det som inte såg så bra ut va att moderkakan va alldeles för stor för den vecka jag ska vara i. Ska tillbaka om ytterligare en vecka och kolla. Denna väntan är såå jobbigt. Mår såå illa av illamående. Vill bara ligga ner och sova hela dagen, vilket inte går med tre små barn i huset. Tror fortfarande inte att det kommer sluta positivt...

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • Sandy90

Hej!
    Hur gick det för dig?

Jag har precis gått igenom detta. Var på VUL i onsdags (27/11, v9+1) och då såg läkaren inget foster utan en stor moderkaka och massa små "druvor". Jag fick lämna blodprov och min hcg låg på 139 000 vilket var på tok för högt för ens en normal graviditet i den veckan. Blev akut skrapad 24h senare och allt gick bra.
    Ska nu in och lämna blodprov varje vecka för att se att nivåerna går ner som de ska, ska sedan även in på röntgen av lungorna för molor kan sprida sig dit. Har fått gravid-förbud i 6mån vilket känns som en evighet men det är väl till det bästa antar jag.

• bebis maj 12

Det var ingen mola,men väl ett myom . Fick MA för ca 1 1/2 vecka sen i vecka 12. Fick föda ut en lite pojke på förlossningen den 22/11.

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12, ängeln Jonah -13
  • Sandy90
    bebis maj 12 skrev 2013-12-02 10:04:42 följande:
    Det var ingen mola,men väl ett myom . Fick MA för ca 1 1/2 vecka sen i vecka 12. Fick föda ut en lite pojke på förlossningen den 22/11.
    Beklagar verkligen! Måste vart hemskt att föda fram sådär, att de ens tvingar en till de.
    Förlåt att jag frågar men vad är ett myom?
  • bebis maj 12

Det är en cysta/tumör. Ofarlig. Varannan kvinna över 35 får dom.

• Sandy90
    bebis maj 12 skrev 2013-12-02 10:23:17 följande:
    Det är en cysta/tumör. Ofarlig. Varannan kvinna över 35 får dom.
    Jaha ok, va tråkigt! Ska ni försöka igen snart?
  • bebis maj 12

Nej. Ev till sommaren. Har fyra barn varav en med autism,så jag har fullt upp sen börjar jag bli gammal... men kanske senare... Lycka till själv!

• Sandy90
    bebis maj 12 skrev 2013-12-02 10:31:25 följande:
    Nej. Ev till sommaren. Har fyra barn varav en med autism,så jag har fullt upp sen börjar jag bli gammal... men kanske senare... Lycka till själv!
    Ja då förstår jag att du har fullt upp =) Jag själv är bara 23 och har en dotter sen innan så vi blev minst sagt chockade när detta hände när vi trodde att denna graviditeten skulle gå lite smärtfritt som den förra.

Tack så mycket! Ha en bra framtid med familjen =)
  • södermamma

Hej, tacksam för svar. Är fortfarande i chock, livrädd. Dr upptäckte indikationer på Mola/ druvbörd. Ska op i dagarna & har nu världens ångest. Har inte känt till diagnosen. Trodde tvärtom att vi ev skulle få tvillingar dåmagen varit stor snabbt (2.a barnet) Sover nu j dåligt, mår illa, känner oro. Jag ska eg bara i v 12 men nu är det snarare dödsångest då jag läst att Mola/ kan skapa tumörer ska sprida sig. Ni som varit med om detta, skriv gärna och berätta. Vilken hjälp fick ni? Har ni några råd vad gäller sjukvården? Vad vet ni om prognos etc? Dela gärna av tankar, oro, sorg etc Mycket tacksam för svar! Mvh/ Södermamma

• södermamma
    Sandy90 skrev 2013-12-02 09:53:53 följande:
    Hej!
    Hur gick det för dig?

Jag har precis gått igenom detta. Var på VUL i onsdags (27/11, v9+1) och då såg läkaren inget foster utan en stor moderkaka och massa små "druvor". Jag fick lämna blodprov och min hcg låg på 139 000 vilket var på tok för högt för ens en normal graviditet i den veckan. Blev akut skrapad 24h senare och allt gick bra.
    Ska nu in och lämna blodprov varje vecka för att se att nivåerna går ner som de ska, ska sedan även in på röntgen av lungorna för molor kan sprida sig dit. Har fått gravid-förbud i 6mån vilket känns som en evighet men det är väl till det bästa antar jag.
    Hej, tacksam för svar. Är fortfarande i chock, livrädd. Dr upptäckte indikationer på Mola/ druvbörd. Ska op i dagarna & har nu världens ångest. Har inte känt till diagnosen. Trodde tvärtom att vi ev skulle få tvillingar dåmagen varit stor snabbt (2.a barnet) Sover nu j dåligt, mår illa, känner oro. Jag ska eg bara i v 12 men nu är det snarare dödsångest då jag läst att Mola/ kan skapa tumörer ska sprida sig. Ni som varit med om detta, skriv gärna och berätta. Vilken hjälp fick ni? Har ni några råd vad gäller sjukvården? Vad vet ni om prognos etc? Dela gärna av tankar, oro, sorg etc Mycket tacksam för svar! Mvh/ Södermamma
  • Danuta

Undrar om det är fårigt att mola med färg in huset när man är gravid under fästa 3 månader ?

Svar på tråden Ni som upptäckt mola/druvbörd i tidig graviditet..hjälp..