• Maryam88

Fodervärd till katt??

Har funderat på att bli fodervärd till en katt. Uppfödaren vill ha 2 kullar sen har vi ej diskuterat mer. Vi ska träffas och prata mer då och kolla på kontrakt. Vad är för och nackdelar? Är de något speciellt jag bör vara uppmärksam på eller så? Ge mig gärna tips och dela med er av egna erfarenheter.

• Svar på tråden Fodervärd till katt??
  • Omogen citron

Se till att du inte blir utnytjad. Många blir det tyvärr, allt ska skrivas kontrakt på och redas ut innan. Frågor du bör få svar på är:

*Vem betalar mat/sand/andra liknande kostnader under tiden du är fodervärd?

*Om katten behöver uppsöka veterinär, vem betalar det? Finns det försäkring?

*Vad få du av att vara fodervärd?

Se till att få besöka katten innan, sådu ser att katten har det bra och verkar frisk.

• lennartsdotter

Kolla igenom Svenska Kennelklubbens fodervärdsavtal så får du en idé om vad ni båda bör tänka på. Jag använder det som mall när jag sätter ut katter på foder. Sedan får man anpassa det lite för katt, men det är en bra grund att stå på.

Fundera även på hur du tror att ni kan tänkas komma att agera om en konflikt uppstår. Så länge allt är fina fisken har man ju inget att oroa sig för, det är när konflikter uppstår som ens fula sidor kan visa sig. 

• Majsan70

Jag är fodervärd till en av de katter vi har hemma.
    Vårt avtal är mycket klart och vi hade en god grund att stå på innan så personkemi är viktigt.

1. Hur många kullar? 2 kullar och sen blir katten din är ganska vanligt.
    2. Vem står för försäkringen? I vårt fall är det uppfödaren.
    3. Vem betalar sand och mat? I vårt fall betalar vi sand och mat till honan, men uppfödaren står för detta till kullarna.
    4. Vem betalar vet. besök? I vårt fall står vi för allt som inte är relaterat till en kull.
    5. Vart skall honan bo under dräktighet och mammtid? I vårt fall alltid hos oss.
    6. Vem står för leverans till och från hane? I vårt fall är det vi men vi hjälps åt även om detta inte står i kontraktet.

Hmm..kommer inte på mer i skrivande stund, men önskar dig lycka till om du bestämmer dig för detta.

Svar på tråden Fodervärd till katt??