MalinEddie skrev 2013-10-08 21:16:51 följande:
Han verkar ju vilja sova hos er just nu menar jag och själv hade jag inte bråkat men så har jag inte några problem med dessa perioder som kommer titt som tätt. Vill du att han ska sova i sin säng får du väl helt enkelt leda tillbaka honom, sitta på sängkanten (ligga jämte) för att sedan gå tillbaka till din säng. Kanske finns det en orsak till att han inte vill sova där? Mörkrädd?Drömmar? Prata med honom och fråga, ofta kan man underlätta mer om man vet vad det handlar om.
Min snart 5-åring som har sovit i eget rum länge är numer mörkrädd så vi skaffade nattlampa och har dörren med en liten lampa utanför öppen. Då sover han bättre i sitt rum men kommer oftare än tidigare och lägger sig bredvid oss framåt småtimmarna och sover resten av natten där. För oss är det dock som sagt inget problem.
Jag leder tillbaks honom och sitter med honom tills han somnar, men det tar väldigt lång tid (igår natt: 3 timmar) och det funkar ju helt enkelt inte när man måste upp kl 6 till jobbet. Han somnar när jag går tillbaks med honom, vaknar upp, kommer in igen, går tillbaka med honom, somnar, vaknar upp, osv... Det är samma när han sover i våran säng så problemet blir inte riktigt löst ändå, han vaknar flera gånger och vill inte somna om. Han säger att han är rädd för monster, men sen är det plötsligt nallarna som är problemet, men när jag tar bort dom är det något annat, jag vet verkligen inte. Han har aldrig varit rädd för sina nallar eller så förut, nu har jag iallafall tagit bort dom ur rummet fast det hjälpte ju inte inatt ändå... Han kan inte sova med någon lampa tänd utan vill alltid ha det helt mörkt, så nattlampa fungerar inte riktigt heller...