Ägglossning under mens?
Jag skriver det här inlägget i hopp om att få höra om andra har haft liknande problem eller tips från bättre vetande.
Idag har jag varit hos min gynokolog eftersom jag haft jobbiga känningar där högra äggstocken ligger, i över ett år har jag haft extra mycket tryck där från och till. Sen ca 10 dagar har det varit så påtagligt att jag känner det hela tiden särskilt om jag ligger still eller sover. Jag känner ett konstant molande tryck.
Visst Äglossningsmärta kan kännas så, men kan jag VERKLIGEN ägglossa under mens?
Jag hade mens den 6 september förra månaden i slutet av september började äggstocksvärken som sjutton och fortsatte även under min mens som kom i fredags natt 5 oktober. MEN, mensen som kom var väldigt udda och utan flow, det var en skvätt färskt blod, vattning vätska och torra mörkröda små bitar ungefär som chiliflakes. sedan kom det brunt levrat blod och lite vattning rosa på pappret dagen efter, och det var det!! inget mensflöde i normal mening två dagar efteråt var det lite svagt rosa på pappret annars ingenting, mer, finito.
Gynokologen gjorde först ett gravtest, det visade negativt vilket jag också kände på mig efterom jag inte har nån slags känsla som ömma bröst eller så, vilket jag normalt sett har inför mens också. Vi såge inte heller nåt på ultrljudet. Allt såg fint ut men hon sa att det var oroande att mens inte var en riktig mens i samband med linjen inne i livmodern var smal, Inte bra om mensen var så kort och liten och egentligen ingen riktig mens.
Det som känns jobbigt är den här äggstocksvärken vilket Gynokolgen säger är inget att oroa sig för hon tror att jag hade ägglossning vid tidpunkten för mensen, jag har fortfarande den här värken och det är nu fyra dagar efter den konstiga mensblödningen.
Jag är fyrtio år och jag och min man har försökt att bli gravida sedan juni 2012, i september och december 2012 hade jag två missfall i v 6. Sedan dess har ingenting hänt,Vi har haft massor med sex, flera dagar innan och efter dag 12 och 14 i cyklen. Vi har också myckt sex andra tider i cykeln så jag tror inte det är därför inga barn blir gjorda i år.
Men egentligen är det inte att få en bebis som är problemet nu utan jag är rädd för att min kropp inte fungerar som den ska. Varför denna värk, (plus infertilieten), jag läste om äggstocksvärk och googlade naturligtvis fram äggstockscancer och annat läskigt. Tydligen syns inte äggstockskscancer på en ultraljudscan utan diagnosen sker genom något läskigt ingrepp som tydligen är rätt farligt. Min gyn sa att jag inte skulle oroa mig utan det faktum att jag är fyrtio år kan göra att min ägglossning börjar bete sig annorlunda och pumpar upp sig i högvarv.
Jag undrar om jag verkligen är så nära klimakteriet, Människor åldras i olika takt, Jag har inte fått gråa hår ännu vilket de första av mina jämnåriga vänninor har och jag har slät och ung hy, ser mycket yngre ut än jag är, kan jag verkligen vara för gammal redan... Gynokologen trodde först att den konstiga mensen var en tidiig graviditet, Men vi s[g ingenting, Men att allt ser perfekt ut, jämna fina proprotioner osv, Hon var dock lite oroad över att linjen i livmodern var smal eftersom jag inte haft en ordenlig mens, vilket jag inte riktigt förstod men ska kolla upp.
Hon undrade också om jag var intresserad av IVF så vi ska diskutera det på nästa tid. Men jag känner att jag är helt förvirrad av att min kropp ar ägglossning under mens eller kan jag ha någon sjukdom av denna värk i äggstocken. Hormonproblem etc
Vi var på fertilitets undersökning efter två missfall i vintras och tog då en massa blodprov både jag och min mamma, plus kromoson underrsökning, allt var fine, både min läkare och gynokolgen tror att vi kommer bli gravida och att att äggstocksvärken är helt normala, Jag oroar mig itne för gravditeten eller inte utan för att jag tycker de tär onormalt att känna så hör i äggstocken men varken mi läkare eler gyn tar mig på allvar..
Jag oroar mig lätt men är ingen hypokondriker, det känns som om tänk om dom missar att kolla nåt viktigt...
Kanske snurrigt med all denna knasiga infrmation jag häver ur mig, men om någon har visdom att dela med sig av liknande erfarenheter, kanske det verkar mer normalt.....