maimes skrev 2013-10-17 13:49:53 följande:
Lila är en underbar färg! Speciellt de som är starkt lila! Vi har mycket vitt, svart och ekfärgat hemma, men med detaljer med olika färger i olika rum och i vardagsrummet blev det lila :) Lilla blommor, lila gradiner, lila filtar, lila ljus ^^
Vad skönt att det har varit lugnt för dig med alla dessa problem! Med risk för att låta som riktigt bokstavsbarn så kan jag säga att jag även har ADHD, men den har lugnat sig enormt mycket sen jag träffade min sambo. Han är så lugn och tar fram de bästa sidorna ur mig. Jag har nu kunnat fokusera mer på mig själv och jag känner verkligen hur allting går mot det bättre :)
Haha, hon låter riktigt söt :D Jag uppskattar verkligen de egenskaperna hos hundar som du beskrev, så just nu har jag fått en dille på whippet! Just nu är det tyvärr inte aktuellt att skaffa hund, men någon gång i framtiden så kommer det bli en vovve i hemmet, vad sambon än säger ;)
Hundarna är en 10 ½ årig Golden som heter Frida (världens klokaste hund!) och en 6 årig St Bernard som heter Benny :)
Eftersom jag är allergisk mot katter så blev det två allergivänliga raser. En La Perm (ser ut som en semilånghårig bondkatt med vågig päls) som heter Dexter och är en okastrerad hane på 1 år och en Cornish Rex (ser ut som en blandning mellan en alien och en vinthund med kort vågig päls) som är en kastrerad hane på 8 ½ år som heter Kobolt :) Båda katterna verkar tro att de är mer hundar än katter ^^ De kommer när man ropar, håller sig intill oss HELA tiden, springer till dörren när någon ringer på och väntar på oss på dörrmattan när vi är borta :P Kobolt kommer till och med och slickar mig i ansiktet när han tycker att jag har sovit för länge. Just nu ligger de på varandra som en boll intill mig i soffan och sover middag ^^
Älskar alla nyanser av lila!
blir så glad, lycklig av den på något sätt, dras till den ^^
har en lila lampa i fönstret i sovrummet, med små hål så det ser ut som massa stjärnor på en lila himmel, den är så fin! och drömmer om en lila Brio Happy vagn!
och ja typ allt annat lila! gärna kombinerat svart med mörk/djup/intensiv lila eller lavendel/ljus lila med vitt
fjärilar har jag alltid älskat, dom olika färgerna, symboliken, formen, ja allt! (förutom levande.. dom är lite läskiga när dom är för nära! men fina att se på avstånd ^^)
Jag är helt hundra på att min sambo har ADD, och vill väldigt gärna att han ska dra igång en utredning och ev. börja med medicin för det
nu under vintern brukar det dock vara lugnare, i och med att han fokuserar på sitt favorit intresse, hockey
just nu dömer han hockey ganska mycket och på något sätt hjälper det också honom att fokusera i vardagen, men när han inte gör det så märker man ganska tydligt att hans koncentrationsförmåga och fokus sjunker och han blir disträ, tänker inte, lat och bara allmänt borta.. blivit värre det senare året också
till och med hans jobb har märkt att något inte stämmer helt med honom.. vilket är synd! för han kan, han har det inom sig att tänka, vara smart och fokusera, men liksom tappar det när det gäller vardagliga saker och saker han inte gillar, vilket absolut inte funkar nu när vi ska få barn!
Jag har en syster med ADD och Borderline, men hon har ju fått hjälp nu, viss medicinering och bearbetar det dagligen så jag vet hur bra det kan bli bara man får rätt på problemen! så behöver det plötsligt inte alls vara något problem, bara lite annorlunda men absolut inte något fel
Vi fick våran hund av en liten slump, jag hade saknat att ha hund i ett par år då, är uppvuxen med massa hundar hos min mamma men sen flyttade jag till min pappa och där hade mina systrar katter bara
jag och sambon hade pratat om det, han nämnde det till sin pappa, som berättade att hans frus mamma nyss hade fått valpar och en kunde hon inte sälja för att den var sjuk, så vi kunde ju åka och prata med henne
och det gjorde vi, fick då veta att hon hade ett ljumskbråck och därför kunde hon inte sälja den (kom ju sen fram att hon visst kunde sälja henne, men att hon varken var villig att sänka priset eller betala för operation..)
blev helt förälskad i henne! en liten mini hårboll som nästan fick plats i ena handen! och hon bet inte! :O hon öppnade munnen och la den om ens hand, men hon bet aldrig till, vilket jag verkligen gillade då jag egentligen inte gillar tänder och klor (blivit biten och riven illa många gånger under uppväxten..)
väldigt få gånger under valp tiden bet hon försiktig, men efter ett par tillsägelser så gör hon inte det, hon bara öppnar munnen och lägger den om tex. ens hand men hon trycker aldrig till utan "släpper" direkt
iaf 2 veckor efter hämtade vi hem henne, var en väldigt jobbig tid i början! jag fick ångest över om vi verkligen kunde ta hand om henne på bästa sättet som hon förtjänade och gick väl in i en liten depression då :(
var väldigt överbeskyddande mot henne men samtidigt ville jag bara lämna tillbaka henne så hon kunde få ett bättre hem.. väldigt förvirrande! men till slut hittade vi rätt rutiner och hon trivdes, fick även hjälp av mina systrar, varav en passade henne då och då så hon fick leka med hennes kattunge som hon precis skaffat då, som bara var 2 veckor äldre än våran hund, dom blev bästa vänner från start! och älskar fortfarande att träffas och är helt oskiljaktiga då!
våran hund, Nelly började även härma katten, Bobbo lite :)
tex. använder hon tassarna otroligt mycket! nästan som händer ibland! gillar att ligga högt och är väldigt envis!
vi var i början fodervärd åt henne, uppfödaren ville ha 2 kullar på henne om ljumskbråcket läkte ihop, vilket det aldrig gjorde (fick även veta att hon hade tänkt avliva henne om inte vi hade tagit henne?! inge bra uppfödare direkt..) men lagom till första julen ihop skrev hon över ägandeskapet på oss
vi höll koll på ljumskbråcket och följde upp regelbundet hos veterinär
strax innan hon fyllde 2år, i våras, så opererade vi ljumskbråcket, dom hittade då också ett navelbråck så hennes navel är nu borttagen! och kastrerade henne samtidigt, då det skulle vart för riskabelt för henne att bli dräktig.
nu skulle jag aldrig någonsin vilja vara utan henne!
så jag hoppas verkligen inte barnet blir allergisk! :O det skulle vara katastrof! hemska tanke..
Åh stora mysiga hundar alltså! :D
min mamma hade två jätte stora långhåriga schäfrar! så otroligt keliga och maffiga!
tur du hittade katter som du tål! är ju så olika vilken ras man tål och så, min syster är egentligen allergisk men tål sina så länge dom inte är blöta, dom är någon vit ras? som ofta har olika färgade ögon, tex har hennes ena ett blått och ett brunt öga.
Dexter är ett så himla fint namn! och Kobolt är coolt det med, inte ofta man hör det :)
vill nästan också ha en katt! men känns verkligen inte som rätt tidpunkt då det kommer kännas trångt med ett barn bara i en lägenhet på 3e våningen och fullt upp liksom
sen som sagt, gillar verkligen inte tänder och klor! så skulle vara en katt som inte är så klösig eller så mycket för att hoppa på ens fötter när man sitter i soffan typ, så kanske en äldre, lugnare katt någon gång i framtiden, får se.
(anledningen till varför jag är uppe just nu är för att jag fick en snilleblixt nu på kvällen att jag skulle leta fram och fota grejer till en bloppis, men en syster lånade med sig våran kamera till spanien! så nu har jag massa lust och energi att göra något men kan inte! ^^ typiskt!)