• sasso78

Bältesstol-hur länge godkänd?

En svägerska till mig vill skänka 2 st. bältesstolar som hennes barn använt. Grejen är den att jag inte riktigt vet hur  gamla stolarna är och jag vill inte använda för gamla och icke godkända stolar till mina barn. Hennes barn är 13, 11 och 9 år men jag vet inte vilka av dem som använt just de stolarna. Ska självklart fråga henne men jag vill veta hur länge en bältesstol är godkänd?  Har läst nånstanns 8 år. Kan det stämma? 

• Svar på tråden Bältesstol-hur länge godkänd?
  • Zs1985
    sasso78 skrev 2013-10-09 17:32:24 följande:
    En svägerska till mig vill skänka 2 st. bältesstolar som hennes barn använt. Grejen är den att jag inte riktigt vet hur  gamla stolarna är och jag vill inte använda för gamla och icke godkända stolar till mina barn. Hennes barn är 13, 11 och 9 år men jag vet inte vilka av dem som använt just de stolarna. Ska självklart fråga henne men jag vill veta hur länge en bältesstol är godkänd?  Har läst nånstanns 8 år. Kan det stämma? 
    Jag personligen skulle inte använda något begagnat som är äldre än 5 år regelbundet (dagligen) då frigoliten i stolarna/dynorna blir skörare för varje år som går. Om man ska ha det som extra så visst, men inte till dagligt användande.
  • clembke

Jag frågade sist jag var inne i en sån affär. 5 år är det på babyskydd o 8 år på de andra (bakåtvända o bältesstolar).

Jag hade nog hellre köpt nya om de barnen är så pass gamla. Iaf om man ska ha dom till vardags.

Nya bältesstolar är ju inte så fasligt dyra (om man inte ta de dyraste)

• clembke

Om jag bara får gissa så tror jag att hon har haft dom till dom två äldsta, vilket kan betyda att den nyaste stolen är förmodligen 7 år kanske. Om man räknar att 11 åringen fick den när han var 4. O då är den andra äldre. Men detta är ju ren gissning från mig.

• sasso78
    clembke skrev 2013-10-09 18:14:57 följande:
    Om jag bara får gissa så tror jag att hon har haft dom till dom två äldsta, vilket kan betyda att den nyaste stolen är förmodligen 7 år kanske. Om man räknar att 11 åringen fick den när han var 4. O då är den andra äldre. Men detta är ju ren gissning från mig.

Det är ingen dum gissning.  och om stolen är då 7 år gammal så känns det inte så kul att använda den.  Dessutom skrev hon i mailet att stolarna är rätt hårda men att det inte varit nåt problem för hennes barn.  Men bekvämlighet och säkerhet är ett måste för mig!
  • clembke
    sasso78 skrev 2013-10-09 18:58:00 följande:
    Det är ingen dum gissning.  och om stolen är då 7 år gammal så känns det inte så kul att använda den.  Dessutom skrev hon i mailet att stolarna är rätt hårda men att det inte varit nåt problem för hennes barn.  Men bekvämlighet och säkerhet är ett måste för mig!

Då finns det bättre på biltema för ca 700. Inte allt för hårda o lika säkra som 2000 kr-stolarna enligt NTF. ringde o kollade med dom innan vi köpte våran. Den har även höj o sänkbart huvudstöd.
Svar på tråden Bältesstol-hur länge godkänd?