• Anonym (Hur länge vänta?)

När kommer mensen igång?

Hej,
    min dotter är nu 16 månader och jag slutade amma helt i början av juli, dvs 3 månader sedan. Jag helammade tills min dotter var drygt 6 månader, sista månaderna ammade jag endast 1-2 ggr/dygn. Min mens har ännu inte kommit tillbaka och jag undrar hur lång tid det brukar ta att få tillbaka mensen innan avslutad amning och när det kan vara dags att kolla upp ifall något är fel. Jag och min man vill gärna ha ett syskon till vår lilla dotter så därför vill jag veta hur länge jag ska vänta innan jag ber om hjälp för att få igång mensen

Kan tillägga att jag tappade rätt mycket i vikt under mitt första år som mamma, har nu äntligen börjat gå upp lite i vikt och ligger snart på normalvikt igen.

Tacksam för svar!!!! 

• Svar på tråden När kommer mensen igång?
  • Jenny Barnmorska

Tabletterna är receptbelagda och de är meningen att dina menscykler ska komma igång som vanligt med ägglossning och mens när du tar dem.

Tack för svaret. Är det vanligt att kroppen INTE kommer igång av sig själv när man tar dem? Hur lång tid brukar det ta för ägglossning m.m. att sätta igång när man tar såna tabletter? Har de några biverkningar?

Tack för svaret. Är det vanligt att kroppen INTE kommer igång av sig själv när man tar dem? Hur lång tid brukar det ta för ägglossning m.m. att sätta igång när man tar såna tabletter? Har de några biverkningar?
  • Jenny Barnmorska

Det är jätteolika hur lång tid det tar innan kroppen förstår hur den ska komma in i normala rutiner igen. För vissa räcker det med en kur medans andra kan behöva ta ett par tre till. Tillslut kommer den dock igång om man tidigare haft regelbundna cykler. Det finns många biverkningar på alla hormoner. Humörsvängningar, illamående, bröstspänningar är de vanligaste på dessa.

Tack för svaret. Om man tidigare hade oregelbundna cykler är det då inte säkert att kroppen kommer igång av sig själv enbart med hjälp av denna typ av medicin? Kan det då behövas ägglossningsstimulerande medel istället?

Mvh

Nu har jag varit hos gyn och fått provera utskrivet, hur funkar de? Vad händer ifall jag inte får någon mens av dem?

De sa att jag ev. kunde vara i förtida klimakterie, vad innebär det? Var inte alls kul att höra det...

• Jenny Barnmorska

Provera skall framkalla en blödning så att kroppen kommer in i rätt cykel igen. Det brukar skrivas ut i en till tre månader.

Att hamna i ett förtida klimakterium innebär att äggstockarna slutar att producera östrogen och därmed också ägg. Det kan dock vara en tillfällig period. Det är svårt att se när du har obalans i hormonerna om det kan vara det eller inte. Så ta inte ut något i förskott.

Tack för svaret. Nu ska jag äta tabletterna i 10 dagar och så hoppas jag ju på att jag får en blödning där efter. Annars sa läkaren att det beror på att det inte finns tillräckligt med östrogen i kroppen och att de kanske då är förtida klimakterie...stämmer det? Det borde väl gå att stimluera kroppen på annat sätt, t ex med pergotime eller?

Är så ledsen och orolig pga detta just nu så jag vet inte vad jag ska ta mig till.....hoppas innerligt att hon har fel. Hur vanligt är det att man hamnar i förtida klimakterium? Och om det är en tillfällig period som du skriver, hur kommer man ur det i så fall?

Tacksam för svar 

• Jenny Barnmorska

Det enda du kan göra nu är att vänta. Men du behöver inte alls vara i förtida klimakterium även om kroppen inte kommer igång på en kur.

Pergitime brukar oftast inte användas för att få igång cykeln. Men det finns undantag som läkaren kan avgöra vilket som passar dig.

Hur gammal är du? Hur ligger du till med längd och vikt?

Hej, jag är 33 år (fyller 34 i höst) och är normalviktig, ca 58 kg och 171 cm lång. Jag ska försöka slappna av nu och se vad som händer när jag ätit de 10 dagarna. Är det alltså så att det kan behövas mer än 1 kur provera för att kroppen ska komma igång?

Hur används pergotime? Trodde det var för att få igång ägglossningen...

Finns det några nackdelar med att hjälpa kroppen på traven med mens och ägglossning? Alltså, kan det vara så att kroppen eg inte ska bli gravid och att det därmed kan vara skadligt för barnet?!

Hej,
    nu har jag ätit provera 4 dagar och har typ inga biverkningar alls, är det ett tecken på på att tabletterna inte har någon effekt!? 

Är så orolig att min kropp inte ska komma igång med mens och ägglossning och att det därmed inte blir fler barn....

Hej,
    nu har jag ätit provera 7 dagar och har typ inga biverkningar alls, är det ett tecken på på att tabletterna inte har någon effekt!? 

Är så orolig att min kropp inte ska komma igång med mens och ägglossning och att det därmed inte blir fler barn....

• Jenny Barnmorska

Om du blir gravid s tar bebisen inte skada av att du ätit tabletterna. Att prova med Pergotime gör man bara om man har en önskan att bli gravid så du kan ju fråga om du kan få det om Proveran inte fungerar.Många känner inte av några biverkningar alls på Proveran. Det betyder inte att den inte fungerar. Men det kan i vissa fall behövas fler kurer för att få ordning på det.

Vi vill ju gärna få ett syskon så jag skulle gärna vilja äta pergotime i så fall. Men hur gör man då ifall man inte har någon mens, jag har uppfattat det som att man ska börja ta pergotime på en speciell dag i menstruationscykeln. Men hur gör man då ifall man inte har någon mens, kan man börja med pergotime i alla fall och funkar det direkt då, dvs kan man få ägglossning och ev. bli gravid vid första försöket?

• Jenny Barnmorska

Pergotime fungerar endast i den cykel som det tas. Det stimulerar ägglossningen i just den cykeln du år inne på. Det är dock inte säkert att Pergotime fungerar. Det är ganska troligt att du får ordning på ägglossning och mens med Provera så vänta ut och se vad som händer.

Vad betyder det att pergotime endast funkar i den cykel som det ska tas? Om man börjar med det utan att veta "var" i cykeln man befinner sig, hur funkar det då? Jag menar alltså om man inte får någon blödning av proveran och man börjar med pergotime direkt. 

Hur många kurer är det vanligt att de krävs med provera innan kroppen hamnar i balans? Kan det även vara nödvändigt med östrogentillskott ifall man har för lite östrogen i kroppen?

En fråga till, har läst någonstans att stort sockerintag kan påverka hormonbalansen och ägglossningen, stämmer det och i så fall på vilket sätt?

Svar på tråden När kommer mensen igång?