• Anonym (Aj)

Finns det någon som tagit cytotek och inte fått jätteont?

Imorgon ska jag ta cytotek för att sätta igång ett missfall. Det blev aldrig något foster som jag förstått utan vi fick se en tom hinnsäck i v 6 och den kan mycket väl varit tom långt tidigare. Skulle nu varit i v 11. Jag oroar mig att det kommer att göra jätteont när jag sitter här och läser. Finns det någon som inte haft jätteont som tagit cytotek?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-09 21:30
    Vill tillägga att jag fått smärtlindring. Tre sorter, en av dem som är rätt stark (morfinliknande)

• Svar på tråden Finns det någon som tagit cytotek och inte fått jätteont?
  • Lilja1980

Jag hade inte speciellt ont när jag gjorde behandlingen kan jag säga, blev öm i magen som vid mensvärk! Fick citodon och panodil samtidigt. Blev dock lite illamående på em och kräktes men det berodde nog på morfinet. Man behöver inte få såna kramper som en del har berättat om. Lycka till, det går nog bra ska du se.

• Anonym (Aj)

Tack! Behöver några lugnande ord.

• Lilja1980

Förstår din oro, jag var oxå rädd för smärtan innan men det gick mycket bättre än vad jag läst!! Ta smärtisarna bara och var beredd å tillbringa några timmar på toa. Det är nog skönt om man har nån i närheten ifall man behöver hjälp med nåt. Önskar dig stort lycka till! Skriv gärna hur det går för dig sen!

• kossann

Hej Lilja1980. Hur har det gått för dej?

Fick själv bekräftat missfall i lördags v 13+5, förmodligen hade fostret dött i vecka 11-12.
    Opererades igår, men fick ta tabletterna ändå innan op. Jag hade inte jätteont, utan mest malande värk.

• LadyViolette

Har det gått bra? Har också fått cytotec och inte haft väldigt ont, har dessutom fått med mig värktabletter hem. 

• Anonym (Aj)

Har precis tagit två Cyctotec och väntar på att något ska hända. Är lite förvirrad. På ett papper jag fick med mig står det att man ska ta smärtlindringen först då en lindrig mensvärk känns av. På påsen med tabletterna står det att jag ska ta dem samtidigt som jag tar Cytotecen. Tänker vänta 30 min.

• Lilja1980

När jag gjorde det här på lasarettet tog jag en citodon och två (panodil tror jag) innan cytotec. Därför att de ska hinna verka kan jag tänka mig. Jag tycker du ska ta dom nu innan cytotecen börjar verka, ifall om du får ont.

• Anonym (Aj)

Nu har jag tagit dem. Är nog dumt att vänta.

• Anonym (Längtar barn)

Jag fick tre Cytotec i måndags inför skrapning då mitt barn dog i magen i 4e månaden och jag inte fött vaginalt innan.
     Var tvungen att fråga om de missat något, för på tre timmar hade jag varken ont, sammandragningar eller blödningar.
     Ingen smärta efter skrapet heller.
    Bra på ett sätt, på ett annat blir det väldigt overkligt att ha mist lille Skrutt när jag varken blöder eller har ont. 

• LadyViolette
    Anonym (Längtar barn) skrev 2013-10-10 10:32:20 följande:
    Jag fick tre Cytotec i måndags inför skrapning då mitt barn dog i magen i 4e månaden och jag inte fött vaginalt innan.
     Var tvungen att fråga om de missat något, för på tre timmar hade jag varken ont, sammandragningar eller blödningar.
     Ingen smärta efter skrapet heller.
    Bra på ett sätt, på ett annat blir det väldigt overkligt att ha mist lille Skrutt när jag varken blöder eller har ont. 
    Jag har fått med mig ganska så många cytotec hem, runt 8 st. Fått tagit dom två fösta och har inget hänt efter ett x antal timmar så tar man 2-3 till och sen en omgång igen om inget har hänt. Fått ma i v 11 och i v 12. 

Jag beklagar din förlust!  
  • Anonym (Aj)

Konstigt att det är så olika. Jag fick 4 cytotec. Först ska två tas, efter 4 timmar en till och efterytterligare 4 timmar den sista. Här händer det inget, mer än att jag mår illa. Men det har jag ju gjort i flera veckor.

• Lilja1980

Ska du svälja de eller vaginalt? Jag skulle ta 4 vaginalt första ggn sen fick jag 1 eller 2 under tungan efter 3 timmar. Så det verkar vara olika upplägg beroende på vart i Sverige man bor.. Hoppas det kommer igång för dig snart iaf, det är jobbigt innan man vet hur kroppen reagerar såklart.

• Anonym (Aj)

alla är vaginala

• Anonym (Aj)

Nu sattes kranen på, får hoppas att det går vägen. Om jag kommer så här lindrigt undan kan jag vara glad.

• Lilja1980

Anonym (Aj) skrev 2013-10-10 17:27:52 följande:
    Nu sattes kranen på, får hoppas att det går vägen. Om jag kommer så här lindrigt undan kan jag vara glad.

Vad bra att du svarade på tabletterna, en del gör ju inte det heller. Hoppas du inte fått speciellt ont, det borde du nog fått innnan kranen satts på isf. Så du kan nog känna dig lugn nu.

Jag ska antagligen genomgå cytotek i nästa vecka då jag tydligen fått en missed abortion, igen. Gjorde samma procedur i juli.. Jag hoppas det går lite smidigt som sist, men det är klart man är nervös över att utsätta kroppen för dessa tabletter.

Hoppas blödningen lugnar sig till natten för dig och att du kan sova gott sen!   
  • Anonym (Aj)

Det gick väldigt bra igår. Det kom igång på kvällen. Jag satt på toan i två timmar och förhoppningsvis har allt kommit ut, det får jag väl veta på undersökningen nästa vecka. Trodde inte det kunde finnas så mycket blod där inne. Jag trodde att jag glömt att stänga av vattenkranen, att jag hörde vatten som rann, men det var blod rann ut. Och jag hade ju läst om klumparna som skulle komma ut. Det här var verkligan KLUMPAR. Jösses! Men som sagt, det var väldigt smärtfritt. Smärtan var som mensvärk, jag tog den smärtlindring jag fick.

En miss jag gjorde var nog att ta de första smärttabletterna ungefär samtidigt som de första cytoctecen. Eftersom det nästan tog 12 timmer innan det kom igång hade de nog slutat verka då. Det stod ju en tid på påsen (samma tid som cytoctecen) men på pappret att man skulle vänta tills mensvärk kändes av. Men jag tog en Votaren och två panodil på kvällen och det räckte förmodligen.    

Tack för alla snälla ord igår, det hjäple mig verkligen. Det blir nog lätt att man läser om alla skräckexempel och jagar upp sig själv. 

• Anonym (Ont)
    Anonym (Aj) skrev 2013-10-11 13:20:19 följande:
    Det gick väldigt bra igår. Det kom igång på kvällen. Jag satt på toan i två timmar och förhoppningsvis har allt kommit ut, det får jag väl veta på undersökningen nästa vecka. Trodde inte det kunde finnas så mycket blod där inne. Jag trodde att jag glömt att stänga av vattenkranen, att jag hörde vatten som rann, men det var blod rann ut. Och jag hade ju läst om klumparna som skulle komma ut. Det här var verkligan KLUMPAR. Jösses! Men som sagt, det var väldigt smärtfritt. Smärtan var som mensvärk, jag tog den smärtlindring jag fick.

En miss jag gjorde var nog att ta de första smärttabletterna ungefär samtidigt som de första cytoctecen. Eftersom det nästan tog 12 timmer innan det kom igång hade de nog slutat verka då. Det stod ju en tid på påsen (samma tid som cytoctecen) men på pappret att man skulle vänta tills mensvärk kändes av. Men jag tog en Votaren och två panodil på kvällen och det räckte förmodligen.    

Tack för alla snälla ord igår, det hjäple mig verkligen. Det blir nog lätt att man läser om alla skräckexempel och jagar upp sig själv. 
    Hej!
    Skönt att höra att det gick så pass smärtfritt. Oftast är det väl alla vi som inte haft den typen av upplevelse som har behov av att skriva av oss om hur ont det gjorde. Hoppas det snart blir en ny bebis /kram  
  • Anonym (Aj)

Tack!

Och jag förstår helt att man vill skriva om jobbiga upplevelser, det är ju ofta det man har behov av att skriva av sig om.    

Svar på tråden Finns det någon som tagit cytotek och inte fått jätteont?