• Arezo

Huvudförhandling vårdnadstvist?

Snart ska vi upp i huvudförhandling i Tingsrätten avseende vårdnad, boende, umgänge. Vi har ett interimistiskt beslut sedan i maj och familjerättens utredning är klar.

Jag är i stort behov av att veta hur en sådan huvudförhandling går till.Vad har jag att förvänta mig? 

Jag mår så dåligt över allt detta. Hur det blivit. Men sliter hårt för barnens skull. Kort info: Familjerättens utredning rekommenderar enskild vårdnad till mamman, boende hos mamman samt begränsat umgänge till pappan. Efter denna utredning blev klar har två orosanmälningar (nu totalt 4 orosanmälningar fr skolan) inkommit till Soc avseende barnens hemsituation hos pappan. 

Ni som gått igenom sånt här. Hur var det? Hur mycket var ni tvungna att prata i rätten? Hur gick det sen med domen? 

Tacksam för all info jag kan få! 

• Svar på tråden Huvudförhandling vårdnadstvist?
  • frejalo

Du och den andra föräldern kommer att höras, få frågor om dig själv och om den andra föräldern, om barnet, hur ni funkar ihop, hur er relation ser ut till barnet osv. Sen kan det ju finnas vittnen också som då kommer höras.

Fast det kanske inte var det rent praktiska du var ute efter att få svar på....

• Arezo

Jo tack. Jag är mest rädd för att bli "grillad" av pappans advokat som ska vara en buffel i rättssammanhang. Jag mår skitdåligt trots att han har allt emot sig....Jag vet inte om jag klarar av en rättegång.

• Saturnus

Lycka till! Håller tummarna! Jag har ingen aning, kommer nog att hamna i samma sits som du. Skulle jätte gärna få tips o råd.

• Saturnus

Hur har det gått? Vad är det för orosanmälningar?

Arezo skrev 2013-10-10 07:56:49 följande:
    Snart ska vi upp i huvudförhandling i Tingsrätten avseende vårdnad, boende, umgänge. Vi har ett interimistiskt beslut sedan i maj och familjerättens utredning är klar. Jag är i stort behov av att veta hur en sådan huvudförhandling går till.Vad har jag att förvänta mig?  Jag mår så dåligt över allt detta. Hur det blivit. Men sliter hårt för barnens skull. Kort info: Familjerättens utredning rekommenderar enskild vårdnad till mamman, boende hos mamman samt begränsat umgänge till pappan. Efter denna utredning blev klar har två orosanmälningar (nu totalt 4 orosanmälningar fr skolan) inkommit till Soc avseende barnens hemsituation hos pappan.  Ni som gått igenom sånt här. Hur var det? Hur mycket var ni tvungna att prata i rätten? Hur gick det sen med domen?  Tacksam för all info jag kan få! 

• Saturnus
    Arezo skrev 2013-10-10 07:56:49 följande:

Snart ska vi upp i huvudförhandling i Tingsrätten avseende vårdnad, boende, umgänge. Vi har ett interimistiskt beslut sedan i maj och familjerättens utredning är klar.

Jag är i stort behov av att veta hur en sådan huvudförhandling går till.Vad har jag att förvänta mig? 

Jag mår så dåligt över allt detta. Hur det blivit. Men sliter hårt för barnens skull. Kort info: Familjerättens utredning rekommenderar enskild vårdnad till mamman, boende hos mamman samt begränsat umgänge till pappan. Efter denna utredning blev klar har två orosanmälningar (nu totalt 4 orosanmälningar fr skolan) inkommit till Soc avseende barnens hemsituation hos pappan. 

Ni som gått igenom sånt här. Hur var det? Hur mycket var ni tvungna att prata i rätten? Hur gick det sen med domen? 

Tacksam för all info jag kan få! 

Hur gick det för dig? Mun huvudförhandling börjar närma sig.
  • Barbamama08
    Saturnus skrev 2014-07-10 23:19:36 följande:
    Hur gick det för dig? Mun huvudförhandling börjar närma sig.
    Användaren finns inte kvar på Familjeliv.
  • Saturnus
    Barbamama08 skrev 2014-07-13 23:46:11 följande:
    Användaren finns inte kvar på Familjeliv.
    Ok. Någon annan som vill hjälpa och stötta med era erfarenheter?
Svar på tråden Huvudförhandling vårdnadstvist?