• Anonym (billabong)

VARFÖR alltid gemensamt barn i nyfamilj trots att där finns MÅNGA redan?

Ja, just där va frågan. Jag funderar lite över denhär saken TROTS att jag hör just till den gruppen som får gemensamt barn trots att vi båda hade barn. Vårt utgångsläge var dock att INGA flera barn, punkt! Redan då hade jag inställningen att varför skaffa mera barn då båda har barn. I vårt fall hände det dock att jag trots piller var gravid, vilket visade sig vara ovum, då grät jag över detta o därefter beslöt vi försöka 3-4månader - men bara tills jag var 35. Det räckte. Hon är det härligaste som hänt oss absolut o alla dom stora störtälskar henne.  Vill gärna höra era andras tankar om varför nödvändigtvis skaffa flera barn, tror man så på "the big love" en andra gång (o än värre en tredje o tom en fjärde, huhu)? Varför inte njuta av dom som finns o även få sk egentid? Vad tror man ska bli bättre med en ny pappa / mamma? Är det oftare tro kvinnor som vill detta? Och - i värsta fall - tänker dom på något vis att man med detta gemensamma barn slutligen tar avstånd från hans x? Att "han blir min på allvar" då? Tankar?

• Svar på tråden VARFÖR alltid gemensamt barn i nyfamilj trots att där finns MÅNGA redan?
  • Anonym (...)

Det värsta jag vet är när folk som redan har barn som dom inte tar ansvar för skaffar barn med någon ny, som då får en pappa eller mamma på heltid. Jag känner flera sådana personer, bland annat en kusin som har 3 barn med sin nuvarande och en liten flicka på annat håll som han skiter i. Vidrigt. 

• Mamman02

Det blir en mer "riktig" familj med ett gemensamt barn. Sen är det ju så här: mina barn och andras ungar.

• Anonym (never)

Alltså ärligt!!! Ni blir inte mer "riktig" familj för att ni skafar ett gemensamt barn. Det blir ju ännu mer splittrat, det där barnet får ju inte ha sin familj hela tiden. Det blir ju olika familjekonstellationer olika veckor. För att inte prata om att de "andra barnen" får känna sig ännu mer utanför för att detta halvsyskon får ju faktiskt ha sina föräldrar på heltid medans dem själva måste hatta fram o tillbaka.
    Fattar bara inte hur vuxna människor tänker....å så gulligt med en bebis gullegull. O så struntar man i sina "gamal" barn eller så har vuxna dåligt samvete och försöker kompensera med grejer iställer för tid
    Alltså jag KRÄKS!!!! Guld i mun

• Mamman02
    Anonym (never) skrev 2013-10-30 12:22:30 följande:
    Alltså ärligt!!! Ni blir inte mer "riktig" familj för att ni skafar ett gemensamt barn. Det blir ju ännu mer splittrat, det där barnet får ju inte ha sin familj hela tiden. Det blir ju olika familjekonstellationer olika veckor. För att inte prata om att de "andra barnen" får känna sig ännu mer utanför för att detta halvsyskon får ju faktiskt ha sina föräldrar på heltid medans dem själva måste hatta fram o tillbaka.
    Fattar bara inte hur vuxna människor tänker....å så gulligt med en bebis gullegull. O så struntar man i sina "gamal" barn eller så har vuxna dåligt samvete och försöker kompensera med grejer iställer för tid
    Alltså jag KRÄKS!!!! Guld i mun

Struntar i sina "gamla" barn? Vad är det för skitsnack??!!
  • asta66
    EllisBell skrev 2013-10-11 08:45:35 följande:
    Jag är övertygad om att det handlar om att knyta ihop familjen "på riktigt". Den nya bebisen blir ju alla släkt med. Sen ligger det nog mycket i det här med att man inte vill att upplevelsen att få barn bara är något partnern delat med exet.

Bara de inte pratar om det nya barnet som ett kärleksbarn. Då undrar jag alltid hur de andra barnen känner det.
  • Mamman02
    asta66 skrev 2013-10-30 13:02:04 följande:

Bara de inte pratar om det nya barnet som ett kärleksbarn. Då undrar jag alltid hur de andra barnen känner det.
    Alla mina barn är kärleksbarn. Alla är planerade, önskade och älskade. Det har inget att göra med senare skilsmässa.
  • Anonym (never)
    Mamman02 skrev 2013-10-30 13:00:41 följande:

Struntar i sina "gamla" barn? Vad är det för skitsnack??!!
    Jaa, det finns ju faktisk dem föräldrar som struntar i sina barn från tidigare förhållande, då allt blir så roddigt. Det är ju mycket enklare att det barn som lever tillsammans med båda sina föräldrar får mer uppmärksamhet + att man är 2 vuxna på heltid so ser till sitt barns bästa. Allt med barn från tidigare förhållande måste ju man ha en dialog med sitt ex...vilket inte alla gånger kanske fungerar...vilket då kan leda till att förälder inte orkar. Jag har så na exempel på väldigt nära håll. Så JA det finns de föräldrar som struntar i sina barn från tidigare förhållande. Du/ni kanske inte gör det...men det finns dem som gör det och det märks ännu mer när det där nya lilla kärleksbarnet kommer Minus
  • Anonym (intealltid)

Själva har vi valt att inte skaffa några gemensamma barn, jag har ett från tidigare äktenskap. Ska genomgå en sterilisering, väntar på kallelse.

• asta66
    Mamman02 skrev 2013-10-30 13:09:17 följande:
    Alla mina barn är kärleksbarn. Alla är planerade, önskade och älskade. Det har inget att göra med senare skilsmässa.

Så ska det vara.
  • Mamman02
    Anonym (never) skrev 2013-10-30 13:11:49 följande:
    Jaa, det finns ju faktisk dem föräldrar som struntar i sina barn från tidigare förhållande, då allt blir så roddigt. Det är ju mycket enklare att det barn som lever tillsammans med båda sina föräldrar får mer uppmärksamhet + att man är 2 vuxna på heltid so ser till sitt barns bästa. Allt med barn från tidigare förhållande måste ju man ha en dialog med sitt ex...vilket inte alla gånger kanske fungerar...vilket då kan leda till att förälder inte orkar. Jag har så na exempel på väldigt nära håll. Så JA det finns de föräldrar som struntar i sina barn från tidigare förhållande. Du/ni kanske inte gör det...men det finns dem som gör det och det märks ännu mer när det där nya lilla kärleksbarnet kommer Minus

Sånt är alltid tragiskt.
    Men var snäll och döm inte alla utifrån dessa exempel! Man struntar inte i sina andra barn per automatik för att man får ett till barn med en annan partner! 
  • Anonym (never)
    Mamman02 skrev 2013-10-30 13:14:59 följande:

Sånt är alltid tragiskt.
    Men var snäll och döm inte alla utifrån dessa exempel! Man struntar inte i sina andra barn per automatik för att man får ett till barn med en annan partner! 

Nä, det är klart, men tyvärr så finns ju dessa fall. Och i slutändan så är det barnen som får bita i det sura äpplet!
  • Anonym (råger)

Jag tror det beror på något behov av att visa upp hur äkta/riktig relationen är både för varandra och
    utåt.  

Typ:  En part i en ny relation frågar sin partner om hon/han vill skaffa barn för man vill ha den yttersta

bekräftelsen på att relationen är 100%.  Får man nej så bekräftas ju det man är orolig för

får man ja så sitter man ju där men en utfästelse......      

• Anonym (Avskyr)
    asta66 skrev 2013-10-30 13:02:04 följande:

Alltid avskytt det där uttrycket. Hur känner inte de andra sig liksom. Jo, motsatsen.
  • Mamman02
    Anonym (Avskyr) skrev 2013-10-31 21:42:49 följande:

Alltid avskytt det där uttrycket. Hur känner inte de andra sig liksom. Jo, motsatsen.

Mamman02 skrev 2013-10-30 13:09:17 följande:
Svar på tråden VARFÖR alltid gemensamt barn i nyfamilj trots att där finns MÅNGA redan?