• Anonym (fsk-lärare)

kan chefen neka att man vill jobba halva veckan och vara f-ledig halva?

kan jag som förskollärare vara föräldraledig 2 dagar per arbetsvecka (månd-tisd) och jobba onsd-fred, och då ändå begära att få vara på min avdelning eller förskola? dvs med en fast placering under dessa tre arbetsdagar.

dvs att min partner är f-ledig med f-penning då onsd-fred? och jag tar ut f-penning lörd-tisd?

skulle kännas så bra för anknytningen och familjekänslan att dela så jämt på dagarna :) 

• Svar på tråden kan chefen neka att man vill jobba halva veckan och vara f-ledig halva?
  • Försäkringskassan

Hej!

Ni kan vara föräldralediga enligt ditt exempel. Men när det gäller frågan om din arbetsplatsplacering så måste jag hänvisa dig till arbetsgivaren eller ditt fack. Det är inget som Försäkringskassan beslutar om.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (fsk-lärare)
    Försäkringskassan skrev 2013-10-10 14:43:45 följande:
    Hej!

Ni kan vara föräldralediga enligt ditt exempel. Men när det gäller frågan om din arbetsplatsplacering så måste jag hänvisa dig till arbetsgivaren eller ditt fack. Det är inget som Försäkringskassan beslutar om.

Hälsningar
    Lisa, handläggare
    ok! men jag få iaf jobba så om jag önskar :)
    sen kanske det itne bli på min avdelning eller fsk ens men iaf i enheten räknar jag med då jag är anställd där :P

men tack för svaret! känner mig hoppfull och att jag hittat ett bra sätt för oss som familj att vara hemma med babyn plus jobba :)
Svar på tråden kan chefen neka att man vill jobba halva veckan och vara f-ledig halva?