Big family skrev 2013-10-28 11:10:12 följande:
Men får man en snyting å en spott i ansiktet för dom tycker det är kul så går dom sitta i ett hörn (oftast Max 5min) gör sen har dom insett att dom gjort fel å kommer å ber om ursäkt!
Det finns ett väldigt bra ordspråk: Barn gör så gott dom kan. Så om dina barn (eller ditt bonusbarn) spottar dig i ansiktet, trots att dom vet att dom inte får göra det, så handlar det antagligen inte om att dom tycker det är "kul", utan om att dom i det läget inte hittar något annat sätt att uttrycka sina känslor.
Just bristande impulskontroll och svårighet att välja lämplig respons är ett av symptomen på autism och adhd. D.v.s. någon har gjort något (kanske ställt ett krav, ställt en fråga, eller nåt annat...) som pojken behöver reagera på på nåt sätt. Antagligen handlar det om nåt som pojken på något sätt upplever som jobbigt, inte tycker om, inte vill göra, inte vill svara på eller av annan anledning upplever som jobbigt. Då reagerar han, på första bästa sätt som han instinktivt kommer på, med den bästa reaktionen han vet. Som kanske är ilska, spott, ett slag. Inte för att han vill reagera så, utan för att han spontant inte kommer på något annat sätt att reagera, och han saknar impulskontrollen att stanna upp, tänka till, och hitta en annan lösning.
Så det DU (och alla andra runt honom, men mest DU om detta är ett problem för DIG) kan göra för att hjälpa honom är att:
1. fundera på vad som utlöser situationerna. Är det att du ber honom sitta still, att du frågar honom nåt, eller någon annan form av krav/begäran?
2. fundera på vad du kan göra annorlunda. Kan du förbereda honom på det som utlöser hans reaktion, så att han är mer beredd och inte blir överrumplad? Kan du ställa ditt krav på ett annat sätt? Kan du på något sätt ändra på omständigheterna så att situationen där han blir arg och slår dig inte uppstår? OBS! Du behöver inte nödvändigtvis släppa på ditt krav, fundera bara på andra sätt att leverera "budskapet".
3. prata med honom efter att en sån situation har uppstått. Inte när ni båda är upprörda, utan när ni båda är lugna och på gott humör. "Kommer du ihåg när du slog mig?". "Varför slog du mig? Var du ledsen? Var du arg?". "Vad kunde du ha gjort istället för att slå mig? Kunde du ha sagt Nej, jag vill inte? Kunde du ha backat undan? Kunde du ha slagit på en kudde?". Använd bildstöd, t.ex. ritprata, seriesamtal (rita enkla streckgubbar som illustrerar det ni pratar om medan ni pratar, låt kanske pojken också rita och diskutera utifrån bilderna), låt pojken prata men stöd vid behov med förslag och ledande frågor. Låt samtalet ta tid.
4. fortsätt med detta, att erbjuda alternativ, att vara flexibel, att hjälpa pojken att se alternativ och att lära sig andra beteendemönster. Han vet inte hur man är flexibel, han är ett barn och han har ett funktionshinder. Låt honom låna din hjärna ett tag.
En grundregel när det gäller personer med autism, förresten: Ge honom utrymme, träng dig inte på! Om han backar undan, följ inte efter! Att backa undan, att titta bort, att inte svara, det kan vara hans sätt att hantera när situationen blir för jobbig. Och det är en BRA reaktion. Så sabba inte hans försök att återfå kontroll över sig själv och hantera sin stress med att tränga dig på. Gå bara fram om han visar att det är ok för dig att gå fram, att röra vid honom, att ta kontakt.
Jag kanske e jävligt hård men anser att alla barn kan vara sociala och trevliga när det kommer folk över.
Nej. Alla barn kan inte det. I synnerhet inte barn som har ett funktionshinder vars kärna är svårigheter med socialt samspel, kommunikation och att umgås med andra och följa sociala spelregler. Då är umgänge med andra och besök j*vligt jobbigt och stressigt.
Däremot kanske man kan hitta lösningar som funkar för alla. Som att förbereda pojken på att det kommer besök, vem som kommer, vad som händer under besöket o.s.v. Och att inte bjuda in för mycket folk, för ofta. Och att sänka dom övriga kraven runt ikring när ni vet att ni ska få besök, så att pojkens grundstress är så låg som möjligt och han har förutsättningar att hantera "stresstoppar" under besöket, utan att bli överstressad. Och att kanske ge pojken något roligt att göra under besöket, som en ny leksak eller liknande. Och att kanske ge pojken möjlighet att dra sig undan, mellan varven i alla fall, och vila sig en stund och varva ner, t.ex. få vara ifred med platta, tv-spel, dator eller liknande ett tag och slippa umgås med folk.