• Anonym (Snart mamma)

Egenföretagare

Jag har en fråga om föräldraförsäkringen:

Min man är egenföretagare men har ännu inte gått med vinst så han har inte kunnat ta ut lön. Ej heller har han någon privat försäkring. Vad händer när vi får barn? Har min man ingen rätt till pengar från er, och kommer då inte att kunna vara hemma med barnet alls?

• Svar på tråden Egenföretagare
  • Försäkringskassan

Hej

För att man ska ha rätt till tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse så ska man avstå inkomst. Om man inte har någon inkomst som man går miste om så får man ingen ersättning för Försäkringskassan.
    Föräldrapenning finns det en grundnivå i ersättningen och den ligger på 225 kr oavsett om man har en inkomst eller inte.

Om han avstår från inkomst i sitt företag så kan han ha rätt till en SGI, med SGI (sjukpenninggrundande inkomst) så menas det att man har en stadigvarande inkomst på minst 6 månader.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

• Anonym (Snart mamma)

Tack för svar!

Följdfråga:
    I samband med barnets födsel så får han alltså ingen ersättning, men om han är föräldraledig när jag börjat jobba så får han 225 kr per dag?

Har jag förstått det rätt? 

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, det stämmer, går man inte miste om lön så kan man inte få ersättning för 10 dagar i samband med barns födelse men däremot har man alltid rätt till 225 kronor brutto per dag i föräldrapenning 

Hälsningar 
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden Egenföretagare