• Koppkaka

Hur tidigt kan katter egentligen bli könsmogna?

Vi har två hankatter på drygt 5 månader. Bondkatter, om det nu spelar någon roll. Idag har den ena börjat försöka "sätta på" den andra, vilket helt klart får varningsklockorna att börja ringa. Men frågan är nu - kan katter verkligen bli könsmogna så tidigt eller är det något annat han sysslar med, typ rangklättring? Den andra katten blir irriterad (såklart :P) och verkar inte alls vara i samma stadie, oavsett anledning.

Vore tacksam för lite input in detta, om det börjar bli dags att fundera på tidsbokning för kastrering eller om vi ska vänta.

Leo
  • Svar på tråden Hur tidigt kan katter egentligen bli könsmogna?
  • Eluana79

vi har nydligt kastrerat våran hankatt.  han var 5 månader ganska precis.  han är född i början på maj, och han var "mogen". en veterenär ser när de e redom   De mognar väldigt olika precis som människor :)    sen tar det någon vecka innan hormon nivåerna sjunker :)

• Susi A

Hankatter blir könsmogna när dem är 5-6 månader gamla,  honkatter när dem är 7-8 månader.

• lennartsdotter

Honkatter från 4 månader, hankatter från 5 månader. Det är min erfarenhet. Det är ovanligt att de är så tidiga men det förekommer.

• nemo1

Alla katter kan bli könsmogna från fyra månaders ålder, jag har haft båda könen med jourkattungar som blivit könsmogna då. En sju månaders jourkatt höll på att dö vid förlossningen för att hon var för liten att föda. Du kan väl boka tid redan nu då de ändå kan kastreras från sex månaders ålder.

• Harvester

Om de visar tecken på könsmognad skulle jag kastrera asap, inte bra att föda ungar så ung. Det går bra att kastrera även lite innan 6 mån. Bara att förklara för veterinärkliniken varför du vill göra det lite tidigare så lär det inte vara ngt problem. Jag har kastrerat både han- och honkatt som varit 5 mån.

• LarcEnCiel

Min hankatt blev könsmogen strax efter 5 månader. Tyckte det kändes jättetidigt, men rådgjorde med veterinären och kastrerade honom då!

• Koppkaka

Låter ju lite konstigt att man inte kan kastrera dom innan 6 månader eftersom flera här inne uppenbarligen gjort det innan

• nemo1
    Koppkaka skrev 2013-10-11 21:19:44 följande:
    Låter ju lite konstigt att man inte kan kastrera dom innan 6 månader eftersom flera här inne uppenbarligen gjort det innan
    Ring runt, en del kastrerar tidigare men de flesta vid sex månader. I usa kastrerar man från tolv veckors ålder.
Svar på tråden Hur tidigt kan katter egentligen bli könsmogna?