• Emeraldy

Föra över videoklipp från Samsung till datorn

Jag har en Samsung Galaxy SIII Mini och jag kan inte överföra videoklipp från min telefon till datorn. Foton är inga problem, men jag kan inte hitta videoklippen trots att de ligger i samma mapp. Fotona är i jpeg-format och videoklippen blir mp4, har det med det att göra?

Jag är extremt okunnig när det kommer till sånt här - jag vill bara att det ska funka

Så finns det nån vänlig själ som kan ge mig nåt tips på vad jag ska göra, så vore jag tacksam!    

• Svar på tråden Föra över videoklipp från Samsung till datorn
  • Emeraldy

När jag ansluter telefonen till datorn så ploppar det automatiskt upp en ruta som frågar vad jag vill göra (Utforskaren). Där väljer jag då att öppna för att sen kopiera (eller flytta) filer. Och där kan jag alltså inte se videoklippen som finns på telefonen.

Jag tror inte jag har nåt minneskort för det står bara att det är från/till telefonen man kan göra nåt, och när jag kollade runt lite i telefonen stod det "Sätt i minneskort" på ett ställe.

Jag kan tyvärr inte prova på datorn just nu. Ska sätta mig igen lite senare. Slutar dock alltid med att jag blir förbannad. Kan noll och ingenting om datorer och blir bara irriterad när det inte funkar

• Emeraldy

Nu funkar det Min sambo hade tid att sätta sig och kolla och han såg direkt vad som var fel. Som du skrev, inze, var den inte ansluten som mediaenhet utan bara som kamera Tack för ert engagemang!

• inze

Så här ser det ut för mig.

När jag kopplar in telefonern till datoe kommer Spela upp automatiskt upp och där väljer jag Öppna enheten och visa filer: 

När jag valt det får jag upp:

och då väljer jag Card eftersom jag sparar på minneskortet. (Men en del bilder som jag tagit sparas i telefonen och de hittar jag på samma sätt om jag istället väljer Phone/DCIM/Camera)
    Och när jag öppnat DCIM/Camera så ser mina filer ut så här:

Gör du på samma sätt men inte ser dina filmer måste det nog vara någon inställning du har som gör att du inte kan se dem.    

• inze

OK långt inlägg i onödan alltså

Men huvudsaken är ju att det fungerar nu.      

• josekro

Någon som fortfarande läser denna tråd?

Mitt problem börjar när filmen ligger på datorn. Jag kan inte öppna och titta på filmen på datorn. Beror det på att det är mp4 format? Hur gör jag för att se filmen? Sen skulle jag även vilja bränna den på dvd och se på datorn, hur gör jag detta. För går jag in i bränningsprogram så hittar den inte filen...

• Bergling

Ladda ner programmet VLC. Det kan spela upp i princip alla videofilmer som finns

• josekro

VLC? Kan jag bränna de till en skiva då också och se det på tv? Skrev fel i förra inlägget men menar såklart att jag vill kunna se den på datorn men även bränna på skiva och se på tv:n i dvd-spelaren. Jag är inte alls teknisk men vill verkligen att detta ska gå!

Sen har jag köpt en ny kamera också, canon ixus 140. Filmar tydligen i ett format som heter MOV. Denna kan jag se på datorn men när jag ska bränna den till skiva för att se på tv så hittar jag inte filen i bränningsprogrammet. Hur gör jag??

Hade inte alls dessa problem med min gamla kamera som var en ixus 60.

• Fridahrs

Jag har Exakt samma problem!!

Men jag kan inte välja något alternativ när jag kopplar in min mobil.

Går in på den här datorn och där ligger "Galaxy S5" Har gått igenom o tömt ALLA mappar.

Kamera, Videos, Instagram, Downloads etc. I Samtliga mappar finns videos på telefonen , men INTE i datorn... Blir knäpp då de är de som tar upp allt minne nu och vill inte radera några.... Aaah Hjälp :(

• Ikka

Jag har också problem med att just föra över filmer som jag filmat med kameran i mobilen. Har inget minneskort i, utan bara "phone" som kommer upp när jag går in så som någon visat via screenshot....

Där har jag sedan gått i genom DCIM - där alla foton tagna med samma kamera ligger. Tittat i "Movies" och "media" - de mapparna är tomma....

Har nu filmer på lillskrutten här från i våras-somras och framåt. Min mobil tömde sig själv av nån anledning i våras och massvis med filmer försvann från första tiden - för att jag hade samma problem då som nu. Jag vill inte att det händer igen. 

Filmerna syns inte överhuvudtaget och går inte att sökas på heller på datorn. Har en PC (bärbar) från förra året, inga konstigheter....

Kan titta på filmerna och se dem i mitt galleri, bland fotona jag tagit, men enligt datorn så existerar dem inte. När den söker i genom telefonen för att fråga om jag vill föra över alla filer den hittar så hittar den verkligen all möjlig skit, men inga filmer ens då....

Fattar inte vad problemet är? Aldrig varit med om liknande när det gäller att föra över filer mellan telefon och dator....

Ser precis ut som "inze" visat här tidigare - förutom att jag inte hittar mina filmer ens när jag gör på det viset alltså.....

Telefonen ligger på att vara nära på fylld med grejer hela tiden för att alla filmer alltså ligger på den och inte hittas och kan föras över...och jag är orolig att den ska få ett spel och att filmerna försvinner....

• Jessica W

Hej!

För att ändra från kameraenhet till mediaenhet så drar du längst upp på mobilen och ner så du får fram den rutan, sedan tryck på "ansluten som kameraenhet" Och sen bockar du mediaenhet. Nu bör du kunna hitta videosarna. Detta ska du göra medans mobilen är kopplad till datan.

Mvh Jessica W

• ninosb

yes! jessica så fantasktiskt!! nästan ett år efter ditt inlägg så hjälper du mig!! Tack!!Tack! Tack! nu funkar det!! 

Svar på tråden Föra över videoklipp från Samsung till datorn