• FruMa

2 barn på 12 månader...

Jag undrar lite hur detta ska fungera, främst med rutiner och allt.. Dottern föddes i april i år, bebis beräknas komma i april 2014.

I dagsläget är dottern 6 månader, äter ersättning som huvudmat men får gröt på morgonen och barnmat en gång om dagen. Har gått ned till 2-3 tupplurar under dagen, somnar oftast då vi ska lägga oss vid 21-22 tiden och äter 1 gång (oftast) på natten, kring 4-tiden. Vaknar för dagen vid 7-9 tiden. Är mycket hemma men är även på öppna förskolan (när vi inte är sjuka, upptagna, etc). Jag gör allt med henne, badar, matar, går promenader, BVC, ÖF, handlar mat till hela familjen med henne som sällskap, byter blöja 9av 10 gånger (dock alla bajsblöjor!), jag tar alla nätter... Pappan jobbar 6.30-15.30 (som anställd) men ibland vissa helger och kvällar med (då med sitt företag). Händer 3-4 gånger per år att han reser iväg 1-2 veckor och jobbar borta. Är gravid nu i vecka 13.

Har förskolekö till dottern med begäran om start i april 2014, detta ordnade jag innan jag visste att jag var gravid.

Mina föräldrar, syskon och släktingar bor 120 mil härifrån. Många jag lärt känna häromkring har barn sedan tidigare och därmed fullt upp med sitt. Svärmor har redan sagt att HON är den självklara barnvakten. Men hon är 65 och har kronisk trötthetssjukdom!

? Hur kan jag få till bra (och tidigare) rutiner vid sänggåendet för dottern?
    ? Hur ska jag göra med förskola (15h/v) tycker ni?
    ? Hur får jag till bra matrutiner? Både för mig, familjen och barnen...
    ? Hur kommer jag orka med två små och kunna fördela min tid?
    ? Vem ska jag lita tillräckligt mycket på för att dottern ska vara med denna under förlossningen och tiden efter?

Något jag inte tänkt på? Något jag bör tänka extra mycket på? Hjälp!!

• Svar på tråden 2 barn på 12 månader...
  • FruMa
    Thirtyplus skrev 2013-10-11 08:51:09 följande:

Jag har en minut mellan mina barn som snart blir 12 veckor, och jag kan tänka mig att det är lite som att ha tvillingar när det är så tätt mellan barnen.
    Jag är ensamstående och det finns ingen pappa med i bilden och även jag har väldigt långt avstånd till min familj.
    Det är ett rent kaos emellanåt för att räcka till och hinna med och man vill bara sätta sig ner och grina emellanåt.

Du som har en närvarande pappa bör ge honom en spark i baken och säga åt honom att ta ut lite föräldradagar han också och engagera sig i barnen och hemmet. Annars är du ju ensamstående med 3 barn! (För jag antar att du även plockar efter pappan, gör maten, städar etc. Medan han själv bara "leker".).

Jag är av den meningen att man inte behöver hålla ihop bara för att man har barn tillsammans och tycker att barnen ibland får det bättre med föräldrarna på olika håll. Så jag tycker du ska ta dig en rejäl funderare över den här mannen om han inte är villig att dra sitt strå till stacken.

Som jag nämnde i tidigare inlägg så funderar jag på skilsmässa men vågar inte riktigt ännu ta det steget.

Ekonomin, boende, det sociala kontaktnätet och ja.. Allt kring det.
  • YlwaMarie

Har du försökt prata med din man? Eller är det han som talar och du lyssnar ? Tycker då du borde göra din röst hörd sättandes foten och ställa krav.. Om han inte bemöter dem på rätt sätt lämna idioten

• femhjärtan

Tycker inte att man ska nedvärdera TS pga hennes val. Hon kommer att ha två värdefulla barn oavsett vilken man hon skaffat dem med. Önskar henne och barnen allt gott. Hoppas att pappan tar mer ansvar eller att hon finner styrka att lämna honom.

• FruMa
    Rocket Mania skrev 2013-10-11 08:55:12 följande:
    Kanske dags att göra något åt det?

Att sitta kvar på lilla rumpan i det där förhållandet kommer inte ändra något, inte sant? Ingen kommer gulla och dalta med dig utan du får nog ta och bestämma dig för hur du vill ha det.

Ha i åtanke att stannar du kvar hos den där sk "mannen"  så lär du upp minst två barn att bli exakt likadana som honom (om de är pojkar). Vill du ha det så?
    Stora är ju en tjej..

Och nä jag vill inte ha det såhär men samtidigt vågar jag inte sticka än...
  • FruMa
    YlwaMarie skrev 2013-10-11 08:58:08 följande:

Har du försökt prata med din man? Eller är det han som talar och du lyssnar ? Tycker då du borde göra din röst hörd sättandes foten och ställa krav.. Om han inte bemöter dem på rätt sätt lämna idioten

Har försökt att "Byter du blöja?", "Matar du?" Eller helt enkelt sagt att "Ta henne, jag måste på toa.." Men han säger nej då jag frågar och kräver jag så lägger han ned henne i babygymmet efter 1-2 minuter..
  • FruMa
    femhjärtan skrev 2013-10-11 08:58:50 följande:

Tycker inte att man ska nedvärdera TS pga hennes val. Hon kommer att ha två värdefulla barn oavsett vilken man hon skaffat dem med. Önskar henne och barnen allt gott. Hoppas att pappan tar mer ansvar eller att hon finner styrka att lämna honom.

Tack!
  • engladprick

han ville inte ha barn...?!
    men nu har ni barn och snart två! dags att omprioritera och inse det! 
    du kanske ska om prioritera er relation? fråga dig själv ärligt om detta liv är det du vill ha?

låter bra att du väntar med fsk för dottern. jag skulle göra så :) vara hemma med båda till dottern är 1,5-2 år 

• stina 86

Ska inte försköna det och säga något annat än att det är grymt tufft...och man kan inte jämföra det riktigt med tvillingar för det äldsta barnet kräver uppmärksamhet på ett helt annat sätt än det nyfödda..har 13 månader mellan mina..du kommer klara det men det kommer bli kämpigt.. Jag hade vagnen inne i lägenheten för att kunna lägga dom..(ett tips bara)

• prettylittleliar
    FruMa skrev 2013-10-11 09:02:10 följande:
    Har försökt att "Byter du blöja?", "Matar du?" Eller helt enkelt sagt att "Ta henne, jag måste på toa.." Men han säger nej då jag frågar och kräver jag så lägger han ned henne i babygymmet efter 1-2 minuter..
    Vilken underbar pappa som inte ens klarar av att ta hand om sitt barn mer än 2 minuter, och nu ska han få en till unge.. wow :)
  • YlwaMarie

Kära du ! Om du är lycklig tillfreds och glad i din tillvaro tycker jag absolut finska stanna , om inte snälla försök lämna detta .. Är han snäll kärleksfull och omhändertagande mot dig iaf ?? Du kommer köra slut på dig själv ..

• Lucius Vorenus

Hm... Vi har 14 mån mellan de yngsta och det tar på krafterna, men vi är ändå två. Samtidigt så tror jag att du kommer att klara en separation, du sköter ju redan all markservice och det är värre att känna sig ensam i ett förhållande än singel.

• phillipha

Varför inte flytta närmare din familj utan mannen? Han bryr ju sig ändå inte...

• FruMa
    phillipha skrev 2013-10-11 14:09:11 följande:

Varför inte flytta närmare din familj utan mannen? Han bryr ju sig ändå inte...

Han skulle inte tillåta det. Skulle bråka även om mediciner, etc som behöver vårnadshavarnas underskrift. Skulle jävlas om minsta lilla vid skilsmässa.
  • FruMa
    YlwaMarie skrev 2013-10-11 12:03:57 följande:

Kära du ! Om du är lycklig tillfreds och glad i din tillvaro tycker jag absolut finska stanna , om inte snälla försök lämna detta .. Är han snäll kärleksfull och omhändertagande mot dig iaf ?? Du kommer köra slut på dig själv ..

Hm.. Inte direkt.
  • Rocket Mania
    FruMa skrev 2013-10-11 15:31:49 följande:
    Han skulle inte tillåta det. Skulle bråka även om mediciner, etc som behöver vårnadshavarnas underskrift. Skulle jävlas om minsta lilla vid skilsmässa.
    Varför skulle han inte tillåta det? För att han är så oerhört intresserad av sina barn? Eller för att han egentligen älskar dig väldigt mycket?
  • LadyViolet

Om inte han skärper till sig och tar sitt ansvar skulle jag hellre separera från idioten. Dock så vet jag att det är lättare sagt än gjort. Men det går

• FruMa
    Rocket Mania skrev 2013-10-11 15:42:08 följande:
    Varför skulle han inte tillåta det? För att han är så oerhört intresserad av sina barn? Eller för att han egentligen älskar dig väldigt mycket?
    Kontrollen skulle han inte ha längre. Han skulle inte längre vara den jag frågar om saker och ting.
Svar på tråden 2 barn på 12 månader...