• elanor

Flyttat - när kan jag släppa ut katten igen?

Jag har en katt som brukar vara ute på nätterna och inne på dagen. Nu har vi flyttat till ett radhus och min tanke var att inte släppa ut katten på ett tag utan gå ut med honom i koppel så att han inte springer bort för mig.

Nu vet jag dock inte om jag orkar hålla honom inne. Vår bebis har fått kolik så jag har inte tid att gå ut med katten så mycket som jag tänkt och han står vid dörren och jamar i timmar. Det kombinerat med ett kolikbarn är bara för mycket.

Min fråga är - har jag fel som tänker att han inte hittar tillbaka om jag släpper ut honom direkt? Om jag skall försöka gå ut med honom ett tag först - hur länge skall jag hålla på?

• Svar på tråden Flyttat - när kan jag släppa ut katten igen?
  • AlexO

En månad brukar jag få höra att man ska hålla katten inne, men om du är ute med den i koppel lär den sig ju området snabbare så klart!
    Du borde testa ha den ute på dan en sväng kanske? Inte släppa ut på kvällen tex.
    låter jäkligt jobbigt.. Men om du vart ute med den i koppel några gånger så tror jag själv det borde gå kvar om ni haft katten länge. 

• pluvdo

Katter är bra på att hitta tillbaks. Ta och låt den gå ut när du går ut med bebisen i vagnen eller så. Så kan de gå med er.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • IceJossan

Släpper du ut den med en gång efter flytten är chansen LITEN att den hittar hem igen :/ Det finns säkert andra katter i området och denna katt måste skaffa sig ett revir på deras revir, innan den gjort det är risken jättestor att er kan blir bortjagad.

• pluvdo
    IceJossan skrev 2013-10-12 10:18:39 följande:
    Släpper du ut den med en gång efter flytten är chansen LITEN att den hittar hem igen :/ Det finns säkert andra katter i området och denna katt måste skaffa sig ett revir på deras revir, innan den gjort det är risken jättestor att er kan blir bortjagad.
    Fast jag har släppt ut mina katter ganska så omgående när vi varit på något nytt ställe och det har gått bra. Dels så har jag då gått ut samtidigt som dem och så har jag hållit koll på dem när de sett sig omkring lite i närområdet och dels så har katterna själva inte gått iväg så långt i början utan hållit sig runt altanen.
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • dandelion87

När min familj flyttade så hade vi katten inne ett par veckor i nya huset (ca en månad tror jag det var). Men det var nog inte så mycket för att katten skulle gå vilse utan mer för att katter kan försöka ta sig tillbaka hem igen (till det förra hemmet) om man släpper ut den för tidigt, och kanske går vilse då. Har jag hört i alla fall.

Svar på tråden Flyttat - när kan jag släppa ut katten igen?