• wonderwoman1

Skaffa katt eller inte nu??

Hejsan alla!

Det är så att jag är i en komplicerad situation. Ända sedan jag var liten så har jag velat ha katt. Vi hade en katt när jag var runt 9 år gammal och jag var jättelycklig. Sedan var vi tyvärr tvungna att ge bort den eftersom hon var rädd för min pappa då han inte brydde sig om henne. (Var dock aldrig elak)
    Så ja, till saken. Sedan dess har jag iaf velat ha en ny katt. Bor nu ihop med min kille (jag är 20 och han 23) och vi har kommit överens om att skaffa en. Han var inte riktigt ombord till en början eftersom han trodde att en katt skulle betyda väldigt mycket arbete, pengar och tid. Självklart behöver den allt det, men inte i den stora mängd som min sambo trodde. Han gick med på idén (ca två månader sedan) och med tiden så har han verkat se fram emot att skaffa katt. Jag har kollat flera gånger med honom att han verkligen vill detta, för jag vill inte skaffa en kattunge och sedan behöva ge bort den efter ett tag. Han har sagt att han vill och jag har ju litat på honom, för han har faktiskt verkat engagerad. Vi har kollade ut en katt som vi ska hämta om ca 1,5 vecka. Jag har varit och hälsat på lilla kattungen två gånger nu och skickat bilder till min kille, varpå han svarar hur mycket han bara vill ha hem katten nu så han kan gosa med den.

Nu är det som sagt bara 1,5 vecka kvar tills vi ska hämta den och jag nämnde för honom att vi måste ju vara hemma med katten väldigt mycket i helst en vecka, innan vi kan lämna den hemma själv. Då frågade jag honom om han skulle kunna vara hemma med katten iaf ett par dagar när jag inte är hemma (studerar i staden vi bor i och extraknäcker ett par gånger i månaden), varpå han svarar tvärt nej. "Tänker aldrig i livet va hemma från jobbet för att va hemma med en katt" och "Hade jag vetat det så hade jag aldrig gått med på att skaffa katt". Jag svarar honom att jag faktiskt sagt åt honom att läsa på om katter på nätet så han vet vad han går med på och vad som komma skall. Dessutom tycker jag att det är mer rätt att han med heltidsjobb kan ta ledigt ett par dagar än att jag ska göra det, som bara extraknäcker några dagar i månaden.

Jag läser otroligt mycket på nätet om detta för att jag inte vill göra fel, och för att jag ska va beredd. Han skyller på att han egentligen inte ville ha en katt från början, men är jag den enda som tycker det är otroligt själviskt sagt när vi faktiskt satt ner ordentligt och pratade om detta? Det var inte som att jag övertalade honom till det, jag knäckte mest hans idéer om att det skulle kosta huuur mycket som helst och att det blir jätteskitigt, att vi aldrig kan åka iväg osv. Det är en korthårig bondkatt vi ska ha, och vi har kattvakt ifall vi ska åka bort. Annars finns ju alltid pensionat. Dessutom vet han hur viktigt för mig det är att någon gång skaffa katt, eftersom jag älskar de små liven. Ni som är kattälskare förstår säkert känslan! Därför trodde jag att var villig att ta ansvaret för en katt för min skull. Jag trodde han ville skaffa katt för att han vet att det skulle göra mig lycklig.

Hur som helst så känner jag mig lurad och lite orolig inför framtiden med katt. Tänk om han säger tvärt nej i andra situationer med, liksom att han aldrig kan offra sin fritid för att vi har katt. Jag menar, det för ju med ett ansvar och det förstår han. Men han hade förmodligen förstått det bättre om han läst på. Men samtidigt... Han borde ju till slut fastna för katten? Då hoppas jag att han gör mer för den än vad han (och jag) tror nu.

Men... Ska vi fortfarande skaffa katt eller inte? Man vill ju inte stå där sen med en husse som inte kan ställa upp för katten. Det känns inte heller kul att framstå som en idiot inför uppfödaren och tacka nej till katten 1,5 vecka innan vi ska hämta den... Och jag vill ju så gärna ha en...

Förlåt för ett långt inlägg men jag behöver hjälp då jag inte vet vad jag ska göra! Är väldigt kluven.
    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Skaffa katt eller inte nu??
  • Grävling 75

Jag skulle se det så här: Du är en vuxen människa som tar på dig ansvaret för en katt i ca 15+ år framöver. Din sambo har gått med på att vara sambo med denna katt men han är egentligen inte intresserad. Om du skaffar katten så tar du själv ansvar för den, vilket jag antar att du kan.

• straw2008

Enligt de på fl ska man inte skaffa katt om man inte kan välja bort barn 20 år i framtiden. Ty har man en gång skaffat katt ska man stå sitt kast. Så här kommer du inte få relevanta svar.

I kinamockaskogen.....
  • Lizzie 83

Håller med föregående. Jag har samma läge hemma, där jag är den som mest vill ha katt. Min man hjälper till med mat och kattlådan och sådär men katten är mitt ansvar. Ta hem katten inför helgen då ni är hemma med den. Om du sedan.lämnar den.några timmar när du pluggar tror jag går bra så.länge du inte är borta hela dagarna i början.

• Grävling 75

Fattar ingenting... Jag har alltid haft katt både före och efter barnen kom. Inga problem med det!

• straw2008
    Grävling 75 skrev 2013-10-11 11:53:01 följande:
    Fattar ingenting... Jag har alltid haft katt både före och efter barnen kom. Inga problem med det!

Fast då har inte dina barn haft allvarlig allergi va ?
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Jag köpte en katt som 22 åring. Min inställning är att "ert funkar så länge det funkar" annars gör man sig av med katten. MEN här på fl ska man acceptera att katten kissar i barnsäng barnvagn osv, man ska hellre medicinera sitt barn tills katten självdör av ålder än att göra sig av med katten. Men framför allt ska man ha kvar katten i alla lägen hur familjen än mår. Det har jag lärt mig på FL.

I kinamockaskogen.....
  • wonderwoman1
    Monchichier skrev 2013-10-11 11:36:59 följande:
    Jag förstår inte riktigt. Texten är konstig.
    Vad är problemet? 
    Ja jag såg det själv men det går inte att ändra! Någon annan som det ser konstigt ut för?
  • wonderwoman1
    straw2008 skrev 2013-10-11 11:50:43 följande:
    Enligt de på fl ska man inte skaffa katt om man inte kan välja bort barn 20 år i framtiden. Ty har man en gång skaffat katt ska man stå sitt kast. Så här kommer du inte få relevanta svar.
    Välja bort barn? Vad pratar du om?
    Jag vet väl att en katt lever i 20 år. Jag är fullt medveten om alla faktorer, risker etc. som det betyder att ha katt så jag förstår verkligen inte relevansen av ditt inlägg.

Anledningen till att jag skriver här är för att få råd och stöd, vilket du hade förstått om du läst hela texten.
  • wonderwoman1
    Lizzie 83 skrev 2013-10-11 11:52:49 följande:
    Håller med föregående. Jag har samma läge hemma, där jag är den som mest vill ha katt. Min man hjälper till med mat och kattlådan och sådär men katten är mitt ansvar. Ta hem katten inför helgen då ni är hemma med den. Om du sedan.lämnar den.några timmar när du pluggar tror jag går bra så.länge du inte är borta hela dagarna i början.
    Vi ska hämta henne så jag kan vara med henne hela helgen. Ja, du kanske har rätt!
  • Monchichier
    wonderwoman1 skrev 2013-10-11 12:05:00 följande:
    Ja jag såg det själv men det går inte att ändra! Någon annan som det ser konstigt ut för?
    Varför känner du dig lurad för framtiden med en katt?
  • Grävling 75

Straw verkar dra oss kattägare över en kam... Mina barn går självklart före katten om de skulle bli allergiska! INGEN katt kissar inne hos mig. Punkt! Självklart ska alla inklusive katten må bra i familjen annars får man omplacera katten. De som tycker annorlunda får stå för det!

Ts! Följ Lizzies förslag. Det kommer att gå bra, men kom ihåg att det är din katt och att sambon hjälper till när och om han vill.

• straw2008
    Grävling 75 skrev 2013-10-11 12:29:43 följande:
    Straw verkar dra oss kattägare över en kam... Mina barn går självklart före katten om de skulle bli allergiska! INGEN katt kissar inne hos mig. Punkt! Självklart ska alla inklusive katten må bra i familjen annars får man omplacera katten. De som tycker annorlunda får stå för det! Ts! Följ Lizzies förslag. Det kommer att gå bra, men kom ihåg att det är din katt och att sambon hjälper till när och om han vill.

Det är även min inställning, men första gången jag hör det från någon annan på fl
    I kinamockaskogen.....
  • nemo1

Min åsikt är att skaffar man katt så ska hela familjen vara med på det hundra procent. Om din sambo inte vill ha katt så lär katten märka hur mycket han ogillar katten. Vad händer när, inte om katten förstör något, klättrar i gardinen, råkar bajsa någon annanstans, går upp på bordet, ligger i sängen om natten, väcker er nattetid, hårar ner överallt??
    Kan inte läsa hela ditt inlägg så jag hoppas att jag inte missförstått dig. 

• Grävling 75

Fast sambon är ju med på det efter vad jag förstår på Ts och längtar till och med efter den så det verkar ju inte vara något problem.

• Omogen citron
    straw2008 skrev 2013-10-11 11:50:43 följande:

Jag har aldrig sett någon här på FL som säger att man inte kan ha både barn och katt.
  • Omogen citron

Min syster och hennes kille har katt, det var min systers sambo som ville ha katten, min syster ville inte ha katt men gick med på det. Min syster är 21 år och sambon 24 år. Katten är idag två år. (Var tolv veckor från början.)

För dem har det gått jättebra, men det är mycket på grund av att de har varit överens båda två om vad som gäller. Det är killens katt, han betalar för allt kattrelaterat, åker till veterinären med katten om katten blir sjuk, var hemma den första tiden med katten, ja kort sagt tar han precis allt ansvar för katten. Det är hans katt!

Katten vet att min syster inte är så fäst vid honom, men de accepterar varandra och det går bra att leva under samma tak.

Naturligtvis skulle inte min syster kräva att katten såldes så fort det blir minsta problem. Kolla med din kille så han har samma inställning också.

• Wench85

Jag tycker att ni inte ska skaffa katt förrän ni är överens. Och då inte att han går med på det och du hänvisar honom till att läsa på. Det kommer inte hålla. Det låter som att du skaffar katt och han bor med dig och accepterar katten.

Ni borde se till att vara överens om hur ni ska finansiera katten, inkl kostnader pga ev veterinärbesök och jobbledigheter, hur ni får vara hemifrån, städa lådan, vem som går katten vid ev separation osv.

Svar på tråden Skaffa katt eller inte nu??