• lollizen

Är det ärftligt? Vill inte ha handikappat barn..

Min sambo har ett syskon som jag gissar har den grövsta formen av förståndshandikapp. Han har kanske en 8-månaders intelligens om ens det. Han kan säga två-tre ord som ma-ma, pa-pa och resten är bara ljud. Han lärde sig gå när han var 6 år. Han förstår absolut ingenting och behöver assistans dygnet runt. Det här är en känslig fråga så jag har aldrig velat ta upp det med mina svärföräldrar, men min sambo har berättat att han tror att hans bror är handikappad pga syrebrist vid förlossningen, men han är inte säker. Han säger i alla fall att upp till ca ett halvår var hans bror som en normal bebis och först då började de märka att han hängde efter. Min fråga är nu kan sådant vara ärftligt? Beror det verkligen på skador vid förlossningen eller finns det en chans att det är genetiskt och att vi också kan få ett utvecklingsstört barn? Jag vill verkligen inte det :(

Råkade lägga in tråden i "fel forum" så lägger in den igen så folk kan vara anonyma om de vill.  

• Svar på tråden Är det ärftligt? Vill inte ha handikappat barn..
  • Masken84

Svårt att veta. Är det syrebrist som orsakat hans handikapp så är det inget som är ärftligt. Men exempel adhd, dyslexi, autism, asberger är ärftligt.

Bästa är att prata med föräldrarna så du får svar!

• AlexO

Du måste få veta vad det är för sjukdomar det rör sig om för att veta om det är ärftligt.
    Är det syrebrist som nån sagt är det ju inte det. Är det en kromosonavvikelse eller liknande så kan det nog vara det.
    Förstår att det är känsligt men det är ju inget fel i att vilja ha koll på familjens sjukdomshistoria! 

• lollizen

Alltså, jag har försök fråga lite försiktigt men jag får aldrig något konkret svar. Hans mamma har typ svarat att hon inte riktigt vet. Är det sant att hon inte kan veta om det är syrebrist eller tex en kromosomavvikelse? Eller har hon menat att läkarna inte hittat något fel så då vet hon inte vad det är men att det förmodligen är syrebrist?

• AlexO
    lollizen skrev 2013-10-11 11:41:50 följande:
    Alltså, jag har försök fråga lite försiktigt men jag får aldrig något konkret svar. Hans mamma har typ svarat att hon inte riktigt vet. Är det sant att hon inte kan veta om det är syrebrist eller tex en kromosomavvikelse? Eller har hon menat att läkarna inte hittat något fel så då vet hon inte vad det är men att det förmodligen är syrebrist?
    Då är det nog syrebrist för jag tror de gör enorma utredningar på just barn som visar sig vara efter, min systers man har en bror som har nån kromosonavvikelse, mins inte va den heter men den finns på socialstyrelsens "ovanliga diagnoser". Han är underbar den killen men är vuxen och har en mental kapacitet som en 8- åring ungefär, leker med sina syskonbarn ofta som är i den åldern osv.
    Men de hade koll på hur stor risk det var att det var ärftligt och den var enormt liten, han har 5 syskon och inga syskonbarn eller egna barn som har något fel. Förutom att hans son har ADHD men det tror jag inte beror på nått sånt och det är ju relativt vanligt. 

Om du ser på familjen, är det fler som har sjukdomar som den? Eller är det bara han? Har hans syskon barn osv? Du kan alltid fråga en läkare kanske, jag vet inte hur riskerna ser ut.
    Sen kan man väl göra fostervattenprov osv när du är gravid? 
  • Mrs VW

Hej!

Oftast så är handlar det om syrebrist.

Men är du mycket rädd/orolig så ring mvc. Be dom lotsa dig till någon som har bätre insikt i genetik. Eller så gör du ett fostervattenprov under graviditen. Men syrebrist kan man inte alltid skydda barnen ifrån.      

• lollizen
    AlexO skrev 2013-10-11 11:47:14 följande:
    Då är det nog syrebrist för jag tror de gör enorma utredningar på just barn som visar sig vara efter, min systers man har en bror som har nån kromosonavvikelse, mins inte va den heter men den finns på socialstyrelsens "ovanliga diagnoser". Han är underbar den killen men är vuxen och har en mental kapacitet som en 8- åring ungefär, leker med sina syskonbarn ofta som är i den åldern osv.
    Men de hade koll på hur stor risk det var att det var ärftligt och den var enormt liten, han har 5 syskon och inga syskonbarn eller egna barn som har något fel. Förutom att hans son har ADHD men det tror jag inte beror på nått sånt och det är ju relativt vanligt. 

Om du ser på familjen, är det fler som har sjukdomar som den? Eller är det bara han? Har hans syskon barn osv? Du kan alltid fråga en läkare kanske, jag vet inte hur riskerna ser ut.
    Sen kan man väl göra fostervattenprov osv när du är gravid? 
    När gör de dessa utredningar? När barnet är väldigt litet? För min sambo har aldrig hört talas om att någon utredning skulle ha gjorts på det sättet men det är väl märkligt isåfall? Han kanske bara inte är insatt. Min sambo har två syskon till och båda är "normala", dock är det ingen som har barn än så det är svårt att säga hur det blir. Men, nej, annars är det ingen annan i släkten som har någon form av diagnos. Mina svärföräldrar har friska syskon som alla har friska barn osv. 

Jag hoppas ju på syrebrist för att slippa oroa mig över riskerna att få ett eget handikappat barn men det hjärnspökar ofta på sistone iom att jag är gravid nu. Jag ska göra KUB test snart men vet inte hur mycket det kommer säga, fostervattenprov är jag osäker inför pga missfallsriskerna som finns. Men jag ska prata med min BM om allt detta.  
  • AlexO
    lollizen skrev 2013-10-11 11:59:59 följande:
    När gör de dessa utredningar? När barnet är väldigt litet? För min sambo har aldrig hört talas om att någon utredning skulle ha gjorts på det sättet men det är väl märkligt isåfall? Han kanske bara inte är insatt. Min sambo har två syskon till och båda är "normala", dock är det ingen som har barn än så det är svårt att säga hur det blir. Men, nej, annars är det ingen annan i släkten som har någon form av diagnos. Mina svärföräldrar har friska syskon som alla har friska barn osv. 

Jag hoppas ju på syrebrist för att slippa oroa mig över riskerna att få ett eget handikappat barn men det hjärnspökar ofta på sistone iom att jag är gravid nu. Jag ska göra KUB test snart men vet inte hur mycket det kommer säga, fostervattenprov är jag osäker inför pga missfallsriskerna som finns. Men jag ska prata med min BM om allt detta.  
    Det görs när barnet visar tecken på sjukdom, och det är ju oftast närde är väldigt små.
    Det är faktiskt omöjligt att ingen utredning skulle ha gjorts då han ju inte kunnat gå skolan som vanligt antar jag. Skulle vara om barnet vart inlåst och inte myndigheterna kännt till det men det kan man ju hoppas att så inte är fallet :)
    Jag tycker du ska prata med en läkare och om du känner att ni har den typen av kontakt med din svärmor, hon borde ha bäst koll på ev diagnoser! 
  • Anonym (***)
    lollizen skrev 2013-10-11 11:41:50 följande:
    Ja, det kan vara så att man inte vet. En släkting til mig har ett gravt handikappat barn, och läkarna säger att förlossningen var normal, men barnet har ingen diagnos, så man vet inte vad som orsakat hennes tilstånd. Antagligen beror det på någon kromosonavvikelse, men ingen vet säkert. De gjorde fostervattensprov inför det andra barnet, och det barnet är helt normal. Det är ju inte alltid man upptäcker att barnet får syrebrist och om det påverkar barnet i efterhand.
  • Anonym (JAG)

Min syster fick syrebrist när hon föddes. Hon har svårt att förstå saker och ting, svårt att skriva. Inte på samma nivå. Hennes ena dotter har också vissa svårigheter men vet inte om det beror på ärftlighet eller understimulans eftersom de inte har hittat något fel på dottern förutom att hon ligger bak i utvecklingen. 
    Min mor fick 6 barn totalt och det är bara min syster som fick syrebrist. 

Svar på tråden Är det ärftligt? Vill inte ha handikappat barn..