• Litevirrig

Kan inte göra mig av med barnkläderna!

Jag kan inte sälja/skänka en del barnkläder för jag känner för starkt för dem, att det där passade min son så himla bra i och den tröjan hade han på sig när han log första gången osv... Jag är ingen samlare, vill få bort det som inte används eller är onödigt att ha men jag har så svårt för att göra mig av med vissa kläder som påminner mig allra mest om vår son! Samtidigt känns det så himla dumt att ha en massa kläder som bara ligger där i en låda när någon annan kan ha användning för kläderna..

Hur gör man sig av med känslorna för kläderna??? Känns ju skitdumt att det ens är ett problem men när jag tittar på kläderna så känner jag dubbelt.. Först "åååh, den här hade han på sig då och då, lilla gubben" och sen tänker jag "ååh, de här kläderna skulle en annan liten människa kunna använda"...

Kanske ett patetiskt inlägg, men har ni tips så hjälp mig!   

• Svar på tråden Kan inte göra mig av med barnkläderna!
  • Dixie

Jag har en minneslåda för varje barn och där samlar jag en del kläder, det de hade på sig hem från sjukhuset, första finkläderna och lite andra kläder.

• EllisBell

Spara kläderna. Jag är inte heller någon samlare men har sparat de barnkläder jag känner starkast för. Sånt som är gåvor eller som barnen haft mycket eller vid speciella tillfällen. Om inte annat kan mina barnbarn få dem en dag. Jag blev jätteglad när jag fick en låda med barnkläder som jag själv haft från min mamma när jag blev gravid första gången.

• aleakim
    EllisBell skrev 2013-10-11 16:51:54 följande:
    Spara kläderna. Jag är inte heller någon samlare men har sparat de barnkläder jag känner starkast för. Sånt som är gåvor eller som barnen haft mycket eller vid speciella tillfällen. Om inte annat kan mina barnbarn få dem en dag. Jag blev jätteglad när jag fick en låda med barnkläder som jag själv haft från min mamma när jag blev gravid första gången.
    Precis samma här, mamma har sparat kläder som jag hade när jag var liten och det betyder ganska mycket för mig idag. 

Hon har långt ifrån sparat allt antar jag men sådant som är speciellt eller mer eller mindre ser nytt. Jag kommer göra samma sak.

Jag tycker att du ska spara det du känner starkt för Ts, det är ju inget fel med det och du slipper vara ledsen för att ha förlorat något som du känner starkt för :) 
  • puman0507

Ja det kniper i hjärtat att sortera ut....Gråter

Kan du göra en kompromiss.......spara några enstaka plagg, tex de första på bb etc....kanske ta kort på resten och spara dem digitalt istället ?

• Litevirrig

Tack för era svar!
    Jag kommer behålla dom nu :) Vet ni vart man kan köpa en sån "minneskista"? Känns hemskt, kista... Men ni förstår vad jag menar? Det kanske inte heter så men.. 

• EllisBell
    Litevirrig skrev 2013-10-11 17:06:04 följande:
    Tack för era svar!
    Jag kommer behålla dom nu :) Vet ni vart man kan köpa en sån "minneskista"? Känns hemskt, kista... Men ni förstår vad jag menar? Det kanske inte heter så men.. 

Finns bra lådor på Ikea och på Åhlens som man kan ha att spara minnesgrejer i.
  • modsey

säger tvärtemot er andra i tråden. Ge bort dem!!!
    Att spara några enstaka plagg är väl ok, men ärligt talat inte allt.
    Det finns barn som fryser där ute i världen och jag ger gärna bort mina barns gamla kläder som får värma ett annat litet barn som också är just...ett litet barn. Vad sjutton ska de ligga på vinden och damma för i 20 år??
    Det troliga är att väldigt lite kommer återanvändas 20-30 år senare!

• Dixie
    Litevirrig skrev 2013-10-11 17:06:04 följande:
    Tack för era svar! Jag kommer behålla dom nu :) Vet ni vart man kan köpa en sån "minneskista"? Känns hemskt, kista... Men ni förstår vad jag menar? Det kanske inte heter så men.. 

Jag har bara en vanlig plastlåda!
  • Mella01

Jag har nio flyttlådor med för små kläder för mina två barn 1 och 2 år gamla. Ska sortera bort 1/3 och resten ska jag lägga i sånna vaacum påsar så att jag får in alla kläder i kanske 3 lådor. Och spara om eventuellt barnbarnen ska ha de om 20-25 år

• aynaT

Jag hade lite av samma problem, kunde inte med att slänga eller ge bort kläderna.  Till slut så sydde jag i alla fall ett lapptäcke med rutor gjorda av dotterns babykläder. Bra kompromiss tycker jag :)

• hallontryffel

Jag/vi tänkte såhär; "hur mycket av vår egna barnkläder har vi använt på våra barn?" Svaret för oss blev "inte så mycket". Det händer en hel del med resårer osv på några år (och få kläder var så speciella att vi skulle välja att sprätta upp och byta) och dessutom tyckte både vi och anhöriga/vänner till oss att det var kul att köpa plagg till babyn. Hade vi då haft kartongvis av plagg från våra respektive barndomshem hade jag nog blivit tokig...

Jag var glad över de hemstickade små koftor som min svärmor gjort och några fantastiska handgjorda och broderade plagg som min mormor gjort och som min mamma sparat, men så mycket mer togs inte upp ur lådorna.

Håller med dem som skriver att du ska behålla några minnesplagg, men allvarligt, det mesta gör mer nytta om det används nu än om de får ligga i en låda och kanske komma till bruk om 25-30 år.

• Litevirrig

Jag har redan gett bort det mesta :) Det har jag hela tiden gjort vartefter.. Men har en del jag inte riktigt kan ge bort.

• marla333

Är det första barnet? Ska det bli fler? Om du känner så starkt för kläderna så spara dem så länge. Framtida syskon kan använda dem. Känner igen mig, har också massor med bebiskläder som är försmå, men har ännu inte orkat sortera. Tänkte ge bort mycket, men kommer spara de som jag gillar bäst. I värsta fall får jag väl sortera ut igen om några år.

• Kasperina

Skaffa en låda till kläderna, och spara inte mer än vad som ryms i den lådan. Då kan du spara det som har betydelse utan att känna att du sparar för mycket. I min låda har jag min pappas och mina egna bebiskläder, så jag har en måttstock för hur mycket jag kan spara...

• yellow88

Ååh, jag har samma problem.. Vi har tre pojkar och ska troligtvis inte ha fler barn.. Yngsta har nu växt ur storlek 56 och 62 och jag tänkte sortera bort lite, men det mesta åkte ändå upp på vinden för jag kunde bara inte göra mig av med det! :/

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • kron

Spara ett tag! Jag har sparat favoriter som sedan flera år senare har givits bort eller sålts då det inte känts lika svårt längre. Enstaka plagg är dock kvar. Min mamma hade sparat lite av mina kläder som döttrarna haft men det kändes ibland malplacerat i utseende och funktion.

Svar på tråden Kan inte göra mig av med barnkläderna!