• Anonym (Nyanställd gravi)

Gravid men nyanställd

Jag är gravid i 6:e månaden och har precis fått en fast anställning. Ja, en arbetsgivare som anställer mig trots att jag bara "kan" arbeta 3 månader till. Både jag och min nye arbetsgivare är såklart överens om min tillsvidareanställning (ej provanställning) och att jag självklart kommer tillbaka efter min föräldraledighet. Innan dess var jag frivilligt ledig i ca 11 mån utan att vara anmäld som arbetslös. Jag hade tjänat in pengar och ägnade nästan ett år åt mig själv, min relation och resor. Hur beräknas min sgi då? Jag hade en hög inkomst innan min ledighet och har en hög inkomst nu. Gäller min nuvarande lön trots att jag bara hinner arbeta tre månader?

• Svar på tråden Gravid men nyanställd
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har en fast anställning kommer vi att fastställa en sjukpenninggrundande inkomst (sgi) utifrån din arbetsinkomst.

För att få föräldrapenning efter sin sgi för de första 180 dagarna ska man haft en årsinkomst över grundnivån (82 100 kronor) 240 dagar före den beräknade förlossningen. Jag skickar dig en länk där du kan läsa om detta

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Ebba, handläggare 

Tack, då behöver jag fråga mer specifikt: Min SGI på tolv månader skulle med råge uppnå 10 prisbasbelopp. Min månadslön är 50 000:-, men jag kommer bara ha arbetat in drygt 100 000:- innan jag går på föräldraledighet. Vad innebär då det? (2012 var min årsinkomst 528 000)

• Försäkringskassan

Hej igen,

Om du får en tillsvidareanställning som du hinner påbörja så kommer din SGI att fastställas till din beräknade årsinkomst. För att beräkna din årsinkomst så tar vi din månadslön x 12. Detta trots att du inte har hunnit arbeta i 12 månader.

Det finns ett särskilt kvalifikationskrav för de första 180 dagarna med föräldrapenning. Kravet är att föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen, har varit försäkrad för en sjukpenning och under hela tiden skulle haft rätt till sjukpenning som överstiger lägstanivån för föräldrapenning (240-dagarsvillkoret).

Om kravet inte är uppfyllt eller hel föräldrapenning på sjukpenningnivån i annat fall inte överstiger 225 kronor om dagen, lämnas föräldrapenning på grundnivå (12 kap. 35 § p.1 SFB).

Hälsningar

Allan, Handläggare

Tack för svar, nu börjar jag bli klokare. Min följdfråga måste bli, för att stilla min nyfikenhet, gällande 240-dagarsregeln: För att få ut ersättning under de första 180 dagarna, som motsvarar den nivå jag har rätt till enligt min Sgi (i mitt fall den högsta ersättningen?), vilken totalinkomst bör jag ha haft under 240 dagar innan beräknad födsel?

• Försäkringskassan

Hej!

Vi tittar inte på inkomsten åtta månader bakåt utan bara på att den försäkrade har arbetat i 240 dagar. 
    SGI beräknas på den lön som kan antas vara stadigvarande, det vill säga sex månader eller mer. 

Hälsningar
    Bea, handläggare

Och då ska man alltså under dessa 240 dagar ha tjänat minst 82100 före skatt, för att då få rätt till sin sgi (som då fastställs efter sin stadigvarande (nya) lön?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Som min kollega skrev i svaret innan handlar det inte om att man har fått inkomst under perioden, utan att man "varit försäkrad för arbete" under den tiden. Alltså antingen arbetat och fått inkomst eller på annat sätt skyddat tidigare inkomst. Och inkomsten ska vara minst 82 100 kr.  

Hälsningar
    Bushra, handläggare 

Svar på tråden Gravid men nyanställd