• Isalel

7 år och ska påbörja utredning för diagnos inom autism?

Jag har en fantastisk 7 åring som sedan skolstarten har kraschat totalt. Hemma är han en hyfsat lugn kille som är väldigt kramgo och omtänksam, men efter att han börjat i förskoleklass har det uppstått problem för honom.

Efter många möten, observationer och åtgärder så fick vi träffa en skolpsykolog som misstänker att han är en "högfungerande person med autism" och han ska utredas för detta.

Tänkte höra om det finns nån mer med samma diagnos och hur funkar era barn? Hur märks svårigheterna och hur får man veta mer om funktionshindret?

• Svar på tråden 7 år och ska påbörja utredning för diagnos inom autism?
  • Isalel

Det som dom identifierat i skolan är;

*ljuskänslighet

*tics

* svårigheter i samlingssituationen i form av motorisk orolighet och ofrivilliga högfrekventa ljud

* stor stress vid "happenings" (typ friluftsdag eller skoljoggen)

* mycket stor stress när vikarier är på plats

* varvar upp sig själv och kan inte bryta det, vilket ofta leder till "bus" och "larv"

Och sen har jag säkert glömt nåt också :)

Själva har vi väl aldrig tänkt att det handlat om någon diagnos, utan att han varit omogen och svår att uppfostra...vardagen hemma funkar bra men vi har 2 barn till och pga det behöver vi en rätt tydlig struktur så vi kanske redan anpassat vår vardag utan att vi tänkt på det...

• Isalel

Han har tics i ögonen, blinkar supermycket i stressade situationer.

Nu för tiden tycker jag att det funkar helt ok med vänner, han har ju tendens att bestämma mycket och har svårt att kompromissa, så lite gnissel kan det bli men inget som jag tolkat är mer än vad som är vanligt. Han funkar bra på fritids också men under skoldagen är det kaos

• Maniac2000

har ett några år yngre barn som misstänks ha detta också. Är precis i uppstartningsprocessen så vet inte ens hur en sådan utredning går till.
    Mitt barn har problem med:

- svårt att få ihop lekar med andra barn
    - har "hangups" på olika saker

- väldigt svårt för nya situationer

- måste veta vad som ska hinna i förväg annars blir det ångestattacker

- rutiner är extremt viktigt och helst ska dagarna vara likadana

- ljuskänslig

- luktkänslig

- utbrott

Finns mer men dessa är de stora sakerna... säkert glömt nån stor sak också ;)

Någon som vet hur en sån här utredning går till?

• Lillegrill

Jag har ett yngre barn så det kan vara vissa skillnader, men vad jag fattat det så är det föräldraintervju, observationer på förskola/skola, autismtest (T.ex. ADOS) och om det handlar om lite äldre barn som era kan det ingå intelligenstest, fast det senare kanske bara är om de misstänker utv.störning och det gör de ju inte med era barn. Kan vara något mer också, vet inte om de intervjuar de lite äldre barnen själva också.

• Maniac2000
    Lillegrill skrev 2014-03-10 17:35:04 följande:
    Jag har ett yngre barn så det kan vara vissa skillnader, men vad jag fattat det så är det föräldraintervju, observationer på förskola/skola, autismtest (T.ex. ADOS) och om det handlar om lite äldre barn som era kan det ingå intelligenstest, fast det senare kanske bara är om de misstänker utv.störning och det gör de ju inte med era barn. Kan vara något mer också, vet inte om de intervjuar de lite äldre barnen själva också.
    vad är ett autismtest?
  • Lillegrill

Autismtest är ett ord jag kommit på själv för test liknande ADOS (Autism Diagnostic Observation Schedule), där de kollar socialt samspel och lek, t.ex.lystrar barnet på sitt namn, leker det åldersadekvat, kan det leka fantasilekar etc. Här kollas även om barnet har stereotypa, självstimulerande beteenden, t.ex. tågång, flaxar med händerna, snurrar etc.

Svar på tråden 7 år och ska påbörja utredning för diagnos inom autism?