• Anonym (forsta barnet)

Pappans foraldrarpenning

Hej!

Befinner mig utomlands, darfor saknas vissa bokstaver.
    1. Vi ska fa barn i april och jag kommer skicka in moderskapsintyg till er nasta nasta manad och da kommer ni gora en inkomstutredning for mig. Vad galler for min man? han hade en lag inkomst 2012 for han studerade halva aret men hela 2013 har han jobbat och haft regelbunden inkomst. Eftersom utredningen kommer paborjas i december ska vi fylla i hans lon from jan-dec 2013 och bifoga lonespecifikationer? gor man en utredning for mamman och pappans sgi samtidigt?

2. Jag undrar aven om han kan vara hemma nagra manader samtidigt som mig, utan att ta ut nagon forladrarpenning? dvs, kan han vara pappaledig utan att ta ut nagra dagar?

3. Vad galler for att vi ska behalla var nuvarande sgi till nasta barn?

Tack pa forhand.

• Svar på tråden Pappans foraldrarpenning
  • Försäkringskassan

Hej!

När barnet är fött gör han en anmälan och sedan en ansökan om ”tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse” och det är först då han fyller i arbetsgivare, årsarbetstid samt inkomst vid ansökan om ersättningen. Det är en beräknad årsinkomst framåt i tiden han ska ange och han ska också be sin arbetsgivare om ett intyg om inkomst, årsarbetstid och anställningsform som han sedan skickar in till ”Försäkringskassans inläsningscentral 839 88  Östersund”.

Ja

Om man är helt ledig och barnet fyllt 1 år ska man ta ut föräldrapenning fem dagar per vecka. Om man arbetar delvis ska arbete och föräldrapenning tillsammans bli fem hela dagar per vecka.

Jag skickar dig en länk där ni kan läsa vad som gäller om föräldrapenningen

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Ebba, handläggare 

• Anonym (forsta barnet)

Hej! Tack för svar! De 10 dagar som pappan får i samband med födseln, är det 2 veckor för alla? Min man jobbar olika varje vecka, även helger och är det 10 lediga dagar enligt hans schema eller det är 2 veckor? Om man först ansöker om det när barnet är fött och först då skickar in vad han kommer tjäna, då får man ersättningen långt i efterskott? Jag har även en fråga hur jag kan bevisa att jag jobbar heltid för att behålla min sgi? Jag har nämligen 100 % provisionslön och när jag kommer tillbaka till jobb efter föräldrarledighet kommer jag inte ha någon inkomst under 1-3 månader. Jag tappar väl inte min SGI om arbetsgivaren kan intyga att jag är tillbaka på jobbet? Vi har heller inga fasta arbetsdagar.

• Försäkringskassan

Hej,

De 10 dagarna i samband med ett barns födelse ska tas ut för dagar som man avstår från arbete för att vara tillsammans med barnet. Om han arbetar under helgen så har han även rätt att ansöka om ersättning för de dagarna.

Generellt så fyller man på sin ansökan om ersättning i vilken inkomst samt arbetsgivare som man har. Om vi inte tidigare har dessa uppgifter registrerade så tar vi kontakt med arbetsgivaren för att få dessa uppgifter styrkta.

Han kan själv bifoga anställningsavtal samt lönespecifikation för att skynda på handläggningen.

Din SGI är skyddad fram tills att barnet fyller 1 år. Om du efter barnets ettårsdag går tillbaka till att arbeta 100% så ska inte din SGI påverkas. Som tidigare handläggare skrev så beräknas den sjukpenninggrundandeinkomsten på vad man beräknas tjäna framåt i tiden.

Hälsningar

Allan, Handläggare

Svar på tråden Pappans foraldrarpenning