• CarinÅsa

Föräldrapenning för barn (1) 6 månader innan bf barn nr (2)?

Hej!
    Jag har en dotter på snart 3 år, arbetar 80% och tar föräldrapenning för resterande 20% (1 dag/vecka) för att skydda/säkra min SGI. Nu väntar vi barn nr 2 i april och jag har försökt att läsa mig till på er hemsida om jag fortfarande måste ta ut föräldrapenning för barn 1 när det nu är mindre än 6 månader kvar till nästa barns födelse. Måste jag det för att säkra min SGI?  Vad gäller?

• Svar på tråden Föräldrapenning för barn (1) 6 månader innan bf barn nr (2)?
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du skyddar din SGI genom att ta ut föräldrapenning som motsvarar din minskning i arbetstid så krävs det att du gör detta fram till förlossningen för nästa barn.

Om du hade arbetat heltid stadigvarande så hade rätten funnits att gå ner i arbetstid eller slutat att arbeta 6 månader innan beräknad förlossning utan att det hade påverkat din SGI.

Hälsningar

Allan, Handläggare 

• CarinÅsa

Ja, herrejösses, dessa regler...
    Jag arbetade heltid januari-juni, valde sedan att gå ner till 80% i juli (efter semestern), blev gravid då och nu när det är 6 månader kvar så räknas det inte?! Hade det räckt med att arbeta heltid tom september (3 oktober var det 6 månader kvar till beräknad förlossning)?
    Nu är det som det är, men ibland känns det som om reglerna sätter käppar i hjulen hur man än gör...
    Tack för ditt svar i alla fall, du rår ju inte för regelverket! :)

• Försäkringskassan

Hej igen!

Om du hade arbetat heltid fram till att det var mindre än 6 månader kvar till förlossning och arbetet hade varat längre än 6 månader, kunde det ha funnits möjlighet att du hade kunnat gå ner i tid utan att det påverkat din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Men i och med att du gått ner i tid tidigare och skyddat tidigare SGI fungerar det inte nu att inte fortsätta SGI:n.

Hälsningar
    Bushra, handläggare 

Svar på tråden Föräldrapenning för barn (1) 6 månader innan bf barn nr (2)?