• Livshlädje

Sökes: Dvärgkanin som vill bli pappa

Vi har en dvärgkaninhona som vi vill para med en passande hane. Hon är hermelin, snart ett år och har aldrig haft en kull. Vi finns söder om söder i sthlm. Har du en okastrerad hane - hör av dig! :)

• Svar på tråden Sökes: Dvärgkanin som vill bli pappa
  • Livshlädje

Puffelipu! :)

Mamma till världens bästa 3åring o Lillebror är äntligen här! <3 <3 <3
  • Livshlädje

Vi skulle verkligen bli glada om vi hittade en liten söt hane som vill bli pappa! :)

• Livshlädje

hallåå, ingen som har en äventyrssugen liten kaninkille..? :D

• Livshlädje

Puff puff puff puff! :)

• Livshlädje

Nån annan som hör hur det ekar här inne...? ;)

• Dr Mupp

Jag har eventuellt en hane som kan tänkas lånas ut. Kan du berätta mer om honan, planerna med kullen och dina erfarenheter av kaninavel och hermelinavel. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Livshlädje

Hej Dr Mupp! :)

Jag är bara en glad amatör! Honan är en "bondkanin" och fyller snart ett år. Vi har kollat runt i bekantskapskretsen och det finns intresse för kaniner som sällskapsdjur, och tänkte därför att det vore roligt att få en kull på vår hona. Denna hona är vår första kanin och vi har ingen erfarenhet tidigare, men läser så klart allt vi kommer över om avel. Vi har tidigare fått flera kullar kattbebisar.

Gissar att du var ute efter nånting mer seriöst,  men hör av dig om det låter intressant! :)

• Dr Mupp
    Livshlädje skrev 2013-10-21 17:19:36 följande:
    Hej Dr Mupp! :)

Jag är bara en glad amatör! Honan är en "bondkanin" och fyller snart ett år. Vi har kollat runt i bekantskapskretsen och det finns intresse för kaniner som sällskapsdjur, och tänkte därför att det vore roligt att få en kull på vår hona. Denna hona är vår första kanin och vi har ingen erfarenhet tidigare, men läser så klart allt vi kommer över om avel. Vi har tidigare fått flera kullar kattbebisar.

Gissar att du var ute efter nånting mer seriöst,  men hör av dig om det låter intressant! :)
    Då rekommenderar jag att du läser på om Muppar, Maxfaktor och Hippo. Hermelinaveln är nerlusad med dessa defekter och om man inte vet vad man sysslar med så ska man inte para sin hermelin. Får du dessa defekter i kullen så måste du nämligen själv avliva ungarna. 

Och om du har en kanin med okänd stam, hur vet du då att hon inte bär på tex bettfel som hon kan ge i arv till ungarna vilket betyder livslångt lidande.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Sökes: Dvärgkanin som vill bli pappa