• Linnez

Jag vill inte amma, dålig mamma?

Jag är gravid i fjärde månaden och har börjat funderat på amningen, jag har en dotter på två och amningen funka inte alls bra med henne utan var bara frustrerande och energikrävande då man inte kände sig tillräcklig.

Hur har ni andra gjort som inte ammat alls? Får man något för att stoppa mjölkproduktionen? Ska man meddela detta innan förlossningen så personalen där och BB vet om det, eller behövs det?

Berätta gärna hur det funkat för er :) 

• Svar på tråden Jag vill inte amma, dålig mamma?
  • Furstinna
    Anna 462 skrev 2013-10-22 10:23:54 följande:
    Det blir vettiga barn på ersättning också, men jag tycker att det känns mest naturligt att man ammar, det är ju så naturen har skapt oss. Varför ska man inte kämpa, vad är så hemskt med det? Man kan ju iallafall ge det ett försök.   

Man kanske inte vill ge det ett försök? Då är det väl jättebra att man kan stoppa det tidigt.

Ts: du är på inga sätt en sämre mamma :)
  • adastra
    Det blir vettiga barn på ersättning också, men jag tycker att det känns mest naturligt att man ammar, det är ju så naturen har skapt oss. Varför ska man inte kämpa, vad är så hemskt med det? Man kan ju iallafall ge det ett försök.   
    För mig och för många andra kvinnor att amma är inte det mest naturliga och då är ersättning och möjligheten att välja är en perfekt kombination.
  • Rocket Mania

Om jag vore du skulle jag ge amningen ett försök. Funkar det inte vet du var ersättningen finns.

Det är otroligt enkelt att amma - när det funkar. Lika enkelt som det är jobbigt - när det inte funkar.

• skaviblifyra

på vårt sjukhus ger man helst inget för att stoppa mjölkproduktionen. Då det finns mkt biverkningar (främst psykiska)  och att utan att stimulera brösten tar det oftast bara några dagar extra för att det ska sluta. Så det är inte säkert du få tabletter men det går bra att inte amma utan dessa tabletter med.

• Livlig
    Är pappor per automatik dåliga föräldrar bara för att de inte ammar??

Men var tydlig på BB annars kommer de barska barnmorskorna trycka barnet till bröstet ( UTAN ATT FRÅGA)  och sedan  lägga barnet till rätta och se till att tutten kommen in i barnets mun. De kommer inrusandes och bara gör!

Det hände mig FLERA GÅNGER!  
    Som förstföderska blir jag helt paff och fattade inte vad som hände. Jag hatade det och mådde dåligt av det.

Lär dig säga STOPP och NEJ!
    Självklart är det ju olika, men var beredd på att det kan bli så här. Att barnmorskorna i all välmening kommer in och ska hjälpa till.  
  • Loppsan

Hej ts! Ge du ersättning om det är det du vill. Jag ammade mitt barn i tre dagar men hade så fruktansvärt ont och fick rådet att låta brösten/vårtorna vila en tid. Så jag hyrde en pump och pumpade för glatta livet i ca två veckor. Men plötsligt kom minimalt med mjölk och jag hann inte med i den takt lillan ville ha mat. Vi köpte då ersättning och återgick aldrig till amningen igen. För mig är amning smärta, svettningar, ångest och en hemsk känsla bara. Till saken tillhör att jag även fick en förlossningsdepression till följd av förlossning med svåra bristningar, så jag hade ont i både kropp och själ och amningen som strulade var liksom det som fick bägaren att rinna över! Jag var så lättad när jag med hjälp av Bvc tog beslutet att inte återuppta amningen. En tyngd föll från mina axlar!

• Fru Hussain

I sånna här trådar rekommenderas alltid att man prövar att amma innan man ger upp. Och det är ju jättebra.
    Men jag vill bara sägs hur det blev för mig när jag prövade.

Men första funkade det aldrig, han var inte mätt och kunde därför inte sova. Tog inte heller flaska så jag hade inget val. Grät ikapp om dagarna jag och bebisen..
    Men andra barnet ville jag flaskmata från början, men tänkte att jag kunde väl testa.
    Amningen funkade bättre och men inte helt bra.
    När jag sen försökte lägga ner och ge flaska hade hon börjat vägra och jag var så illa tvungen att amma.

Så det är inte säkert att bebisen vill ta flaska om den väl får amma från början..
    Lite OT men iaf.

• annasundell

Med första barnet så ammade jag i ca 2 mån, och där var det krångel från start till slut. Fick använda amningsnapp hela tiden då han aldrig tog bröstet, alla matningstillfällen blev ångestladdade, krångliga och jag mådde verkligen jättedåligt. Men, som förstabarns mor får man hela tiden höra att man SKA amma, av BB, BVC osv. Men för mig vart det en lättnad att gå över till ersättning, ett mkt nöjdare barn och en lugnare mor :) nu med nr 2 så ammar jag-går bättre, men tycker fortf att det är lite jobbigt ibland (speciellt när man har ett större barn också), men jag valde att prova, om jag fortsätter eller byter till ersättning får jag se. Inget är fel - det är din kropp och ditt barn!! Välj det som ni mår bäst av, man ska må bra av att vara mamma :)

• Leona987

Tycker också att det är tråkigt att du inte vill amma för att du tror att det ska bli besvärligt. Kan du inte bestämma dig för att testa och se hur det känns efter barnet är fött? Det kanske går jätte enkelt denna gång?

Du är självklart inte en dålig mamma för vilket du än bestämmer dig för. Man gör så gott man kan!

• lantisen02

Hej hopp. Jag är en ammande första gångsmamma, amningen strulade i början, fick pumpa och greja innan det rann till men sen gick det bra, dock tycker jag att man bli så bunden och tvungen att vara nära bebis hela tiden, fördelar är ju att maten alltid finns med, men SÅ fantastiskt att amma tycker jag inte att det är. Om det strulat mer så hade jag nog slutat och börjat med ersättning! Så TS, om du inte vill amma så är det ditt beslut, stå på dig!

• HCS
    Du har aldrig haft några bekymmer med amningen va!?
  • EllisBell

Du är inte sämre om du inte ammar. Dock är amningen helt olika med olika barn. Jag kämpade och grät och hade ett helvete i månader med första barnet. Andra ammades helt problemfritt från första stund. Så mitt råd är att vänta med att bestämma dig till du fått din bebis. En fungerande amning är enormt mycket bekvämare än flaska. Men flaska är bättre än helvetesamning. Så du kanske bör hålla båda alternativen öppna?

• Anna 462
    HCS skrev 2013-10-30 16:37:32 följande:
    Du har aldrig haft några bekymmer med amningen va!?
    Jo, tänk att det har jag faktiskt! Mitt barn hade jättesvårt att ta bröstet och varje matning var en grinkalas, sedan fick jag sår och plågade mig igenom matstunderna ett tag, men till slut läkte det och barnet fick till tekniken och sen fungerade det efter lite slit och bök. Och jag säger inte att man ska fortsätta att amma till varje pris. Jag säger att jag tycket att man kan ge det ett försök. Och att JAG tycker att det är synd att man bestämmer sig redan innan barnet har kommit att man inte ska amma. Jag ser inte ner på dom som inte ammar, men jag tror på något vis att det "naturliga" alternativet är det bästa. 
  • Ess

Jag ammade inte de två första, ville inte. Då sa man till på mvc, hon tjatade lite, men skrev ned det i journalen. Sedan på förlossningen så fick man något piller efteråt som skulle stoppa produktionen, man skulle även gärna ha en väldigt tight bh på sig, typ sporttop.

• ninjabebbe

Ts: Amma inte, du är absolut ingen dålig mamma! Bröstmjölk är faktiskt bara mjölk, vad än folk försöker få dig att tro.. 

Läs runt lite vad Agnes Wold skriver, det hjälpte mig att inse att all denna hets är totalt meningslöst, vill man inte amma så ska man inte göra det, och barnet tar banne mig inte skada av det! Puss. 

• accept

Ja, jag tycker du är en dålig mamma...men det är ju min personliga åsikt.

Julia April 2011, Tvillingar Februari 2014
  • HCS
    Anna 462 skrev 2013-10-31 08:22:39 följande:
    Jo, tänk att det har jag faktiskt! Mitt barn hade jättesvårt att ta bröstet och varje matning var en grinkalas, sedan fick jag sår och plågade mig igenom matstunderna ett tag, men till slut läkte det och barnet fick till tekniken och sen fungerade det efter lite slit och bök. Och jag säger inte att man ska fortsätta att amma till varje pris. Jag säger att jag tycket att man kan ge det ett försök. Och att JAG tycker att det är synd att man bestämmer sig redan innan barnet har kommit att man inte ska amma. Jag ser inte ner på dom som inte ammar, men jag tror på något vis att det "naturliga" alternativet är det bästa. 
    Jag håller fullständigt med dig!
    Har "slitit" i dryga månaden nu med amningen och han är både lugnare och mår bättre när han får mest bröstmjölk, men det är svårt att få honom nöjd om han inte får ersättning emellanåt...  Fick ditt barn tillägg/ersättning under din bökiga amninstid? Har nu börjat få till taget ordentligt, nu är det mest att han inte blir riktigt mätt, som jag upplever det? Hade du samma problem? 
Svar på tråden Jag vill inte amma, dålig mamma?