• leiapp

Tänker ni vaccinera er mot influensan?

Socialstyrelsen rekommenderar att gravida i andra och tredje trimestern vaccinerar sig mot säsongsinfluensan. Nu i veckan kommer vaccinet att bli tillgängligt och man kan få det gratis eller i varje fall subventionerat.

Hur tänker ni göra? 

Själv kommer jag vaccinera mig och jag har bett min man göra det också. Av flera anledningar:
    - jag upplevde min förra grav att jag fick sänkt immunförsvar och därför känns det som en realitet att jag skulle kunna bli väldigt sjuk om jag blev smittad
    - vaccinet är det vanliga säsongsvaccinet som givits i miljontals doser och inte nån hastigt ihopknåpad variant som det som gav barn narkolepsi
    - det finns forskning som visar att det är säkert

varför ska min man vaccinera sig? 
    - han har ett vårdyrke och träffar massor med olika människor varje dag. är det nån av oss som kommer bli smittad är det han (och sen ta hem det till oss andra).
    - han behöver vara frisk för att dela på arbetet hemma jag kan inte föreställa mig hur jag skulle orka ta hand om barn, man, hem och samtidigt vara gravid...           

• Svar på tråden Tänker ni vaccinera er mot influensan?
  • Eleonor01

Aldrig i livet att jag gör det. Varför spruta in gift i kroppen?!?!? Är evigt tacksam att jag stod på mig när det gällde svininfluensan. Var då gravid också

• maimes

Nej jag kommer inte vaccinera mig. Trots att det funnits ordentligt med forskning på de tidigare vaccinerna så har det i efterhand kommit fram till att forskningen var ganska bristfällig och många människor har insjuknat ordentligt just på grund av vaccinet.

Blir jag sjuk av influensan så räknar jag med att min kropp och eventuellt läkarna kommer att reda ut det på ett bra sätt :) Kroppen lägger på sig lite extra reserver under graviditeten just för att kunna skydda bebisen om det händer något sånt här. 

• nenne31

Kommer INTE vaccinera mig går snart in i tredje trimestern.
    Gjorde det inte mot svin influensan och inte på barnen heller och vi fick den.

Detta är en vanlig säsongs influensa och där kommer mkt mer än den,vinter kräksjukan tex osv.

Nä jag tar inga vaccin i onödan...låter kroppen ta hand om det själv.

• AsaO

Jag kommer att vaccinera mig av precis samma anlendingar som TS.

• leiapp
    maimes skrev 2013-10-14 17:32:10 följande:
    Nej jag kommer inte vaccinera mig. Trots att det funnits ordentligt med forskning på de tidigare vaccinerna så har det i efterhand kommit fram till att forskningen var ganska bristfällig och många människor har insjuknat ordentligt just på grund av vaccinet.

Blir jag sjuk av influensan så räknar jag med att min kropp och eventuellt läkarna kommer att reda ut det på ett bra sätt :) Kroppen lägger på sig lite extra reserver under graviditeten just för att kunna skydda bebisen om det händer något sånt här. 

Kan du hänvisa till en källa där det går att läsa om det som du påstår? Eller tänker du på Pandemrix-vaccinet? För det var ju ett helt annat än det som ges mot säsongsinfluensan.

Här är en länk till ett dokument som socialstyrelsen gett ut: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19212/2013-10-8.pdf

Här är ett stycke där de skriver om svininfluensan (den ingår i vaccinet som ges i år):

"Ett flertal studier från pandemin har visat att gravida kvinnor har en ökad risk för att behöva sjukhusvård eller vård på IVA och att dö på grund av influensa A(H1N1)pdm09 [1]. I en studie från England uppskattades att gravida kvinnor hade sju gånger högre risk för att dö, jämfört med icke gravida friska kvinnor i åldern 15–44 år [2]. I Australien och USA är vid varje givet tillfälle ca 1 procent av befolkningen gravid, men gravida kvinnor svarade under pandemin för 6,3 procent av sjukhusvistelserna, 5,9 procent av intensivvårdstillfällena och 5,7 procent av dödsfallen [1]. "

• leiapp
    nenne31 skrev 2013-10-14 21:25:42 följande:
    Kommer INTE vaccinera mig går snart in i tredje trimestern.
    Gjorde det inte mot svin influensan och inte på barnen heller och vi fick den.
     Det
    Detta är en vanlig säsongs influensa och där kommer mkt mer än den,vinter kräksjukan tex osv.

Nä jag tar inga vaccin i onödan...låter kroppen ta hand om det själv.
    Ni VET alltså att ni haft svininfluensan? Men då har ni redan en livslångt skydd som är mycket bättre än efter vaccination.

Vaccinationen som ges nu är mot 3 olika virus varav det s.k. svininfluensaviruset är ett av dem. Det har visat sig att svininfluensan återkommit varje säsong sedan 2009.
  • Bubblan77

Jag funderar också, men lutar åt att jag kommer vaccinera mig. Kroppen och fostret mår inte bra av infektioner under graviditeten. Kroppen är känsligare, och barnet kan i värsta värsta fall ta skada av att mamman har elaka infektioner. 
    TS har rätt som säger att detta är ett väl prövat vaccin.

• Mantra

En tjej jag känner jobbar på förlossningen och hon sa att dom hade ovanligt många fall av barn som dog i magen i slutet sist när många vaccinerade sig mot svininfluensan. Det diskuterades att det kunde vara vaccinets fel då på förlossningsavdelningarna. Detta får mig dessvärre att tveka mot vaccin som gravid..

• lisen02

Jag har vaccinerat mig för en vecka sen,är i vecka 22 nu. Anledning till det är att jag vet 2 tjejer som förra året blev väldigt sjuka av influensa som gravida o varav den ena miste sitt barn i magen.Ingen av de hade vacc sej.Detta vacc går heller inte att jämföra med det mot svininfluensa som knappt var prövat.Detta är väl beprövat.
    Och det är ju en rekommendation då man som gravid kan bli oerhört mer sjuk än som ickegravid o det medför risker för fostret.Min bm rekommenderade det o det sitter en lapp ang vacc i väntrummet på mvc att man bör vacc sej.Så för mig var valet enkelt... 

• ettena23

Jag kommer absolut vaccinera mig. Det är större risk att en influensa kan skada mitt barn är vaccinet. Är man i riskgruppen ska man inte ta onödiga risker. Hade jag inte varit gravid skulle min kropp fått fixa det själv, men nu när jag har ett barn att tänka på vill jag inte ta den risken.

• vargzaga

Jag tror jag kommer att vaccinera mig nu när jag är gravid, har även en svår astma. Pratade med barnmorskan förra veckan och hon tyckte jag borde ta vaccinet, måste fundera lite först.

• LadyGrace

Jag och min man kommer att vaccinera oss. Min man har diabetes och därför ett nedsatt immunförsvar samtidigt som han träffar mycket folk i sitt arbete. Jag vill inte riskera att bli sjuk och ta på de krafter som jag behöver till bebisen. Arbetar hemifrån så jag kan begränsa mitt umgänge.

Och som TS skriver så är detta inte samma som mass vaccinet 2009.

• Mantra

Jag gjorde det oxå. Detta är ett beprövat vaccin som funnits i evigheter, inte alls som det mot svininfluensan! I USA får Alla gravida detta vaccin automatiskt!

• Miss MJ

Valde också att ta den. Hade troligen influensan förra året och jag kan säga att jag inte vill ha den höggravid. Annars är jag emot vaccinationer och tror på att utsätta sig för bakterier är stärkande för sitt emmunförsvar , dvs bättre än att vaccinera sig. Men som sagt i detta läget känner jag att jag snarare skulle utsätta mig och mitt barn för onödigt lidande om jag blev smittad.

• elyse

Näe, det kommer jag inte att göra. 

• aronnax

Nej det kommer jag inte. Men endast för att jag inte tillhör riskgrupp och inte just nu arbetar på sjukhus.

Gjort det innan, och har då vaccinerats, läser nu ´till sjuksköterska och när man "bara" är på praktik får man ingen. Men nästa år kommer jag att göra det.

Inte så mycket för att skydda mej utan mina kommande patienter och möjligtvis min familj då jag kommer att arbeta både på en kirurgavdelning och lite på en mottagning som det ser ut nu.

• Sallysally
    aronnax skrev 2013-12-14 21:48:47 följande:
    Nej det kommer jag inte. Men endast för att jag inte tillhör riskgrupp och inte just nu arbetar på sjukhus. Gjort det innan, och har då vaccinerats, läser nu ´till sjuksköterska och när man "bara" är på praktik får man ingen. Men nästa år kommer jag att göra det. Inte så mycket för att skydda mej utan mina kommande patienter och möjligtvis min familj då jag kommer att arbeta både på en kirurgavdelning och lite på en mottagning som det ser ut nu.

Du är inte gravid ?
  • aronnax
    Sallysally skrev 2013-12-14 22:25:12 följande:

Du är inte gravid ?
    nej, förlåt. missade vart tråden låg. 
  • Sallysally
    aronnax skrev 2013-12-15 00:00:06 följande:
    nej, förlåt. missade vart tråden låg. 

Okej då förstår jag :) ingen fara!!
Svar på tråden Tänker ni vaccinera er mot influensan?