• Mintast

Äggdonation - finns det någon som vill bolla med mig?

Hej!
    Jag fyller snart 23 och redan för något år sedan läste jag på lite om äggdonation, hur det går till osv.
    Då var jag ju för ung och kände även själv att det nog inte var rätt just då, men nu känner jag att jag vill börja göra lite mer seriösa efterforskningar.

Jag är från Eskilstuna och det finns ingen enhet här som sysslar med äggdonation, så vitt jag vet. Blir det då automatiskt Örebro som jag får vända mig till, eller får jag välja ställe själv?

Hur lång tid tar det generellt från att man ringer för att ställa frågor, tills att processen är klar (med utplockning och allt)? Är det någon eftervård eller slutar man bara med fertilitetssprutorna?

Hur var känslorna efteråt? Känner du sorg, oro, glädje?

Det finns säkert hundra frågor som jag inte ens har tänkt på än, men jag vill gärna hitta några som har donerat ägg och kan berätta lite mer.

Med vänlig hälsning,
    Caroline

• Svar på tråden Äggdonation - finns det någon som vill bolla med mig?
  • cherrykola

Den här gången gick det snabbare! Dom ringde upp idag och jag har fått tid hos kurator och för dom första blodproven 16/12

You're such a puppet on string. You don't get it!
  • Jojjo77
    cherrykola skrev 2013-11-28 11:20:47 följande:
    Den här gången gick det snabbare! Dom ringde upp idag och jag har fått tid hos kurator och för dom första blodproven 16/12
    Vad härligt! Lycka till och tack för att du vill doneraGlad
  • cherrykola
    Jojjo77 skrev 2013-11-28 16:02:48 följande:
    Vad härligt! Lycka till och tack för att du vill doneraGlad
    Tack! :)
  • Rainbow gg

Har funderat på att donera ägg innan, kommer in på det spåret lite då och då. Kollade nu in lite snabbt på 1177.se och läste att "donatorn måste vara psykiskt frisk"- undrar bara vad de menar med det? Jag är i övrigt frisk men jag är inne i en andra depression i mitt liv, räknas detta som psykiskt sjuk? Eller menar de riktigt sjukliga sjukdomar som scizofreni, psykoser och sådant?

• Jojjo77
    Rainbow gg skrev 2013-11-28 16:18:51 följande:
    Har funderat på att donera ägg innan, kommer in på det spåret lite då och då. Kollade nu in lite snabbt på 1177.se och läste att "donatorn måste vara psykiskt frisk"- undrar bara vad de menar med det? Jag är i övrigt frisk men jag är inne i en andra depression i mitt liv, räknas detta som psykiskt sjuk? Eller menar de riktigt sjukliga sjukdomar som scizofreni, psykoser och sådant?
    Jag tror att det bästa är att kontakta det sjukhus där du tänkt att donera, för att höra vad de säger. En depression betyder, för mig, inte att man är psykiskt sjuk...
  • Jenkis
    Rainbow gg skrev 2013-11-28 16:18:51 följande:
    Tror inte du blir nekad. Var och varannan person äter ju antidepp nu för tiden... Men ring och kolla!
  • foreverred

Vet inte om ni som var sugna på att donera fortfarande läser denna tråd men jag har donerat ägg och har också haft några depressionsepisoder. Detta är inget som räknas som "sjuk" i Reproduktionscentrums ögon utan mer en vanlig folksjukdom...

Jag har även astma och inte heller det är ett hinder, de psykiska sjukdomar och liknande som de ser som ett hinder är av den allvarligare formen, typ schizofreni etc.

• Hepe

Hur har det gått för er? både mottagare och donatorer?

• MTL

Jag har också samma funderingar. Att få barn är det finaste som finns och jag lider med de som inte kan på egen hand.

Hur har det gått för er andra som gick i dessa funderingar?

• Hepe

Vi söker med ljus och lykta efter donator. Hör till Uppsala och Reproduktionscentrum där. 

MTL skrev 2014-12-02 16:00:22 följande:

Jag har också samma funderingar. Att få barn är det finaste som finns och jag lider med de som inte kan på egen hand.

Hur har det gått för er andra som gick i dessa funderingar?

Kontakta dem för mer information:
    www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Reproduktionscentrum/
  • cherrykola
    Hepe skrev 2014-12-02 15:56:29 följande:

Hur har det gått för er? både mottagare och donatorer?

Dom lät så himla negativa när jag var där.. Sa typ att jag har ätstörningar trots att jag inte alls har det och sa att det kanske ändå inte skulle gå iom att det tog två år för mig att bli gravid med min son och att det antagligen beror på att jag väger för lite... Sen verkade den läkaren även vilja att jag skulle vara klar med barn först (hur vet man ens när man är det?)

Ingen av dessa saker verkade vara något problem när jag hade telefonkontakt med en barnmorska på rep. centrum. 

Så jag tappade hoppet och lusten lite då och blev gravid igen i somras men kommer att återkomma efter graviditeten. Hoppas på att träffa en trevligare läkare då. Den här sa i princip att jag var ett barn.. För att man blir en vuxen kvinna när kroppen växer och då får man ägglossning. Till saken hör det att jag alltid har haft regelbunden mens :/
  • MTL
    cherrykola skrev 2014-12-03 20:31:33 följande:
    Dom lät så himla negativa när jag var där.. Sa typ att jag har ätstörningar trots att jag inte alls har det och sa att det kanske ändå inte skulle gå iom att det tog två år för mig att bli gravid med min son och att det antagligen beror på att jag väger för lite... Sen verkade den läkaren även vilja att jag skulle vara klar med barn först (hur vet man ens när man är det?)

Ingen av dessa saker verkade vara något problem när jag hade telefonkontakt med en barnmorska på rep. centrum. 

Så jag tappade hoppet och lusten lite då och blev gravid igen i somras men kommer att återkomma efter graviditeten. Hoppas på att träffa en trevligare läkare då. Den här sa i princip att jag var ett barn.. För att man blir en vuxen kvinna när kroppen växer och då får man ägglossning. Till saken hör det att jag alltid har haft regelbunden mens :/
    Men gud..! Barnlösa sitter och hoppas på äggdonationer och så blir man bemött så, inte konstigt att man blir bortskrämd!
  • cherrykola
    MTL skrev 2014-12-04 10:15:27 följande:
    Men gud..! Barnlösa sitter och hoppas på äggdonationer och så blir man bemött så, inte konstigt att man blir bortskrämd!
    Nej, det kändes inte kul alls.. Hoppas som sagt på en annan läkare nästa gång eller så ber jag helt enkelt om att slippa träffa henne :)
  • Hepe
    cherrykola skrev 2014-12-03 20:31:33 följande:

Var det verkligen Reproduktionscentrum du var i kontakt med då? Jag tycker de har varit jättegulliga när jag och min man har varit där på våra ivf-försök.
  • cherrykola
    Hepe skrev 2014-12-05 22:45:30 följande:
    Var det verkligen Reproduktionscentrum du var i kontakt med då? Jag tycker de har varit jättegulliga när jag och min man har varit där på våra ivf-försök.
    Eh, ja. Har blivit halvtaskigt bemött där flera gånger... Sjukt tråkigt.
  • Hepe
    cherrykola skrev 2014-12-05 22:50:36 följande:
    Eh, ja. Har blivit halvtaskigt bemött där flera gånger... Sjukt tråkigt.
    Det var ju tråkigt. Om fler som vill donera har fått det bemötandet så förstår jag att det är brist...
  • cherrykola
    Hepe skrev 2014-12-07 08:50:06 följande:
    Det var ju tråkigt. Om fler som vill donera har fått det bemötandet så förstår jag att det är brist...
    Ja, men verkligen.. Nu blev det ju som tur var bara ett mindre nedslag för mig och min vilja att hjälpa är viktigare så kommer som sagt återkomma dit senare :)
  • Hepe
    cherrykola skrev 2014-12-08 13:29:21 följande:
    Ja, men verkligen.. Nu blev det ju som tur var bara ett mindre nedslag för mig och min vilja att hjälpa är viktigare så kommer som sagt återkomma dit senare :)
    Bra! Hoppas fler tänker som du. Har en kollega som vill donera men eftersom det är första gången för henne så kommer det att ta tid innan hon är redo för donation, det innebär att vi inte har någon glädje av det, men andra kommer att ha det. Vi funderar på Grekland, ska kolla upp det närmare.
Svar på tråden Äggdonation - finns det någon som vill bolla med mig?