• PollMaster

Vilken sexuell läggning hoppas du på att ditt barn får/har?

Om du var tvungen att välja vilken sexuell läggning ditt barn skulle få, vad skulle du då välja för ditt barns skull?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken sexuell läggning hoppas du på att ditt barn får/har?
  • lykantrophona

Jag planerar inte att skaffa barn, och helst av allt skulle jag vilja att barnet vågade vara sig själv. Om jag nu måste välja, skulle det vara att barnet fick samma läggning som mig: bisexuell. Mest att välja på i partnerväg, och jag tror inte att andra läggningar än heterosexualitet kommer vara en lika stor grej i framtiden. Kanske kommer det bli ute att ens diskutera i sådana kategorier? Man hade ju inte ord för homo- eller bisexualitet i antika Rom, men det hindrade inte folk från att ha sex med andra av samma kön ändå.

• Fagerlund

AlexO - Ett samband säger inget om orsaken. Det kan vara så att homosexualitet orsakar psykisk sjukdom, eller att psykisk sjukdom orsakar homosexualitet.

Eller så finns det en annan, gemensam orsak. Vad är det för förtryck du menar?

• PollMaster

Nej, det har du förstått fel.

Fagerlund skrev 2013-10-14 19:36:24 följande:
    Pollmaster - Det finns som sagt ett glasklart samband mellan homosexualitet och större förekomst av psykisk sjukdom. Vad menar du med "falskt samband" ?

• En blå giraff

Jag säger hetero, för att det är lättast i samhället då. Man passar in i normen. Men jag är glad att jag inte väljer åt dem utan att de väljer själva. Om de vill vara med en tjej eller kille spelar ingen roll för mig. 

• PollMaster

En tredjedel hoppas på annat än heterosexuell. Det tycker jag är intressant. Så tror jag inte det hade sett ut för tio år sedan.

• Supertorsk
    PollMaster skrev 2013-10-14 20:14:54 följande:
    Nej, det har du förstått fel.
    Det har har jag inte. Ett flertal undersökningar visar på klart större förekomst av psykisk sjukdom, depression och självmord bland homosexuella. Alltså finns ett samband. Ett samband är inte detsamma som orsak och verkan.

Källor:

http://www.apa.org/monitor/feb02/newdata.aspx

www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&ved=0CF4QFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.fhi.se%2FDocuments%2FAktuellt%2FNyheter%2Fpm-unga-hbt-livsvillkor-halsa-0907.pdf&ei=WPBcUsKgOMPl4QTQiICYDg&usg=AFQjCNGAQyIKAG8IvpXhaMW_akCMFXqQag&sig2=v8UP9dl4Lb2HEdWo0Peinw&bvm=bv.53899372,d.bGE

http://psychcentral.com/lib/higher-risk-of-mental-health-problems-for-homosexuals/0006527

Den största fisken i en liten damm
  • Sous

Men sambandet i sig säger ju inget vettigt. Det kan ju vara ett spuriöst samband. Det finns glasklara samband mellan antalet pensionärer i Frankrike och användningen av handeldvapen i USA. Vad säger det, liksom?

Jag bryr mig fö inte ett dugg om barnens sexuella läggning. Varför skulle jag tycka något om den?

• PollMaster

Jo, det har du. Du har nämligen missat skillnaden mellan psykisk sjukdom och psykisk ohälsa. Psykisk ohälsa kan du drabbas av även utan psykisk sjukdomsbild eller neurologisk sjukdom.

Dessutom outade du just att du har dubbla konton.

Supertorsk skrev 2013-10-15 09:39:30 följande:
    Det har har jag inte. Ett flertal undersökningar visar på klart större förekomst av psykisk sjukdom, depression och självmord bland homosexuella. Alltså finns ett samband. Ett samband är inte detsamma som orsak och verkan.

Källor:

www.apa.org/monitor/feb02/newdata.aspx

www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&ved=0CF4QFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.fhi.se%2FDocuments%2FAktuellt%2FNyheter%2Fpm-unga-hbt-livsvillkor-halsa-0907.pdf&ei=WPBcUsKgOMPl4QTQiICYDg&usg=AFQjCNGAQyIKAG8IvpXhaMW_akCMFXqQag&sig2=v8UP9dl4Lb2HEdWo0Peinw&bvm=bv.53899372,d.bGE

psychcentral.com/lib/higher-risk-of-mental-health-problems-for-homosexuals/0006527

• blubbblubb

Falsk samband brukar man väl prata om när det finns en annan orsak vilket orsakat felaktiga slutsatser. En studie om demens visade att rökare inte drabbades lika hård av demens. Fast det berodde på att rökares kortare livslängd gjorde att de inte kom upp i åldern där många får demens. Visserligen slapp ju rökare på ett sätt demens, men kanske inte på det sätt studien gjorde gällande.  

Skolverket har slagit fast i en utredning att barn som får extra hjälp i skolan under lång tid får sämre slutbetyg än medelbarnet. Gissningsvis beror det på att normalfungerande, normalintelligenta barn inte får extra hjälp. Studien säger altså väldigt lite om huruvida extra hjälp är effektivt. 

• Supertorsk
    blubbblubb skrev 2013-10-16 11:13:17 följande:

Falsk samband brukar man väl prata om när det finns en annan orsak vilket orsakat felaktiga slutsatser. En studie om demens visade att rökare inte drabbades lika hård av demens. Fast det berodde på att rökares kortare livslängd gjorde att de inte kom upp i åldern där många får demens. Visserligen slapp ju rökare på ett sätt demens, men kanske inte på det sätt studien gjorde gällande.  

Skolverket har slagit fast i en utredning att barn som får extra hjälp i skolan under lång tid får sämre slutbetyg än medelbarnet. Gissningsvis beror det på att normalfungerande, normalintelligenta barn inte får extra hjälp. Studien säger altså väldigt lite om huruvida extra hjälp är effektivt. 

Det är inget falsk samband. Ett samband säger inget om orsak och verkan. Om två saker har ett samband så kan den ena orsaka den andra eller tvärtom, eller så finns en gemensam orsak till båda sakerna.

Exempelvis gal tuppen och det blir ljust på morgonen, Blir det ljust för att tuppen gal, gal tuppen för att det blir ljust, eller är det att solen går upp som är orsaken till båda händelserna?

Det är inte alltid lätt att reda ut vad som är orsak och verkan, och lätt att göra ett felaktigt antagande.
    Den största fisken i en liten damm
  • blubbblubb
    Supertorsk skrev 2013-10-16 11:33:14 följande:
    Det är inget falsk samband. Ett samband säger inget om orsak och verkan. Om två saker har ett samband så kan den ena orsaka den andra eller tvärtom, eller så finns en gemensam orsak till båda sakerna.

Exempelvis gal tuppen och det blir ljust på morgonen, Blir det ljust för att tuppen gal, gal tuppen för att det blir ljust, eller är det att solen går upp som är orsaken till båda händelserna?

Det är inte alltid lätt att reda ut vad som är orsak och verkan, och lätt att göra ett felaktigt antagande.

Vad är då ett falskt samband? Jag trodde (och en googling verkade hålla med mig) att det var när man trodde att faktor påverkar resultatet men det är en annan. Rökning påverkar inte demens positivt, extra undervisning är antagligen inte negativt och honomsexuella får antagligen psykisk ohälsa av den utssatta miljön och inte läggningen i sig.

"En risk när man använder sambandsdiagram är så kallade nonsenssamband eller falska samband där en variabel tycks påverka den studerade produktegenskapen men det i själva verket är en tredje parameter som påverkar."
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sambandsdiagram 

• The past is now

Finns inget bra alternativ för mig.. men jag hoppas att de en dag hittar kärleken och blir bra människor.

• Minniemousemommy

Jag vill helst att mina döttrar ska vara hetro, eftersom jag vill ha barnbarn som för vidare våra gener. Jag skulle inte ogilla mina döttrar om dom var homo, men jag hoppas på att dom är hetro så att dom kan skaffa en man och barn. :)

• Hen

Helt ärligt så spelar det ingen som helst roll. Däremot önskar jag att de ska vilja ha barn, om det nu blir bio eller adopterat eller vad de nu väljer. Bara de väljer barn, det är min önskan men heller inget jag lägger mig. Kan bara hoppas

• Muminmammans hatt

Det kvittar, men jag hoppas på att hen skaffar barn.

Svar på tråden Vilken sexuell läggning hoppas du på att ditt barn får/har?