• Anonym (hjälp)

Hjälp, hur ska jag agera när föräldrarna inte klarar av det? Barnet mår inte bra.

Min mans barn mår inte bra. Barnet slår sin mamma 'gul och blå' enligt hennes utsago. Barnet är inte riktigt 4 år ännu.
    Pga avstånd fungerar inte varannan vecka så vi har bara helger.     

Jag vet inte riktigt var jag ska börja, men det har varit en del turer för föräldrarna till familjerätten på samarbetssamtal trots att de inte har samarbetsproblem anser min man, mamman anser dock att de har det eftersom min man inte ger efter för hennes önskningar hela tiden. Famrätten håller med, mamman måste koncentrera sig mer på sitt eget föräldraskap och släppa pappans. Hon fick hjälp med det och det verkar ha fungerat, hon klagar inte lika mycket längre och har slutat tjata om mer pengar ofta, det kommer 'bara' då och då.

Barnet är en känslig själ, tycker förändringar är jobbiga och man måste tala om vad som ska ske för att få bra resultat.
    När umgänget blev mer stabilt, färre helger för oss tyvärr, men barnet mådde uppenbarligen bra av det så vi tänkte att vi kör på så här ett tag och sen ändrar vi om det fungerar längre fram. När detta skedde var barnet omkring 2 år och slutade då slå på sin mamma.
    Mamman har dock nu sedan ca 4 månader tjatat sig till kontaktfamilj varannan helg och en vardag i veckan och nu slår barnet sin mamma igen. Jag ser sambandet, men ingen annan vekar göra det. Jag kan ju också ha helt fel i att barnet inte mår bra av att flytta runt.

Även på dagis och i kontaktfamiljen får barnet vansinnesattacker av ilska (mammans uttryck) och de har, enligt mamman, problem med att hantera det. 
    Här hos oss kommer visserligen ilska ibland över att inte få som h*n vill, tex måste sitta vid bordet även om h*n inte vill äta (h*n äter alltid efter någon minut, hungern finns, men h*n vill hellre bara ha mackor) eller att h*n inte får peta/slå på glaslyktorna som hänger på balkongen på drygt 2 m höjd, h*n tar en pinne el liknande för att få fart på dem.
    Dockf år h*n inte som h*n vill iaf, även om h*n börjar kasta saker, vi tar bara bort sakerna istället och vi är konsekventa med det. Men inga vansinnesattacker och h*n slår aldrig. En gång höjdes handen, men den hejdades innan och man rikgit såg att h*n tänkte till där.

Detta kan ju jag tänka beror på att mamma är mer trygg än vad vi är pga att mamman har barnet fler vardagar, även om timantalet inte skiljer sig så himla mycket.

Men hjälp, vad ska jag göra? Barnet mår uppengarligen mycket dåligt och pappan vill inte att vi ska ha barnet på heltid pga hans psykiska sjukdom. (Vilket jag kan hålla med om, när barnet bråkar kan pappan ryta till och bli riktigt arg så barnet blir rädd, det har dock inte hänt på minst 2 år nu, pappan har lärt sig att gå undan när det blir för jobbigt)     

Nu kommer säker flera skriva att jag ska backa, jag är inte förälder osv, men jag kan inte stå här och se på hur barnet mår allt sämre!   
    Kan tillägga att jag anser att den här mamman aldrig skulle ha behållit barnet som inte var önskat av pappan men är älskat av honom nu. Mamman är en bra mamma, med stöd och det kan inte pappan ge, dels pga avståndet men även pga att han själv inte vill/orkar samt att stödet hon behöver är av ett proffs som inte blir irriterad på henne hela tiden.

Ska jag försöka övertala pappan om att vi tar barnet på heltid? (Jag övertalade honom till umgänget han har idag, han var motvillig fröst men nu när vi talar om det så vill han behålla det, hur dåligt han än mår av det) Ska vi avstå helt från umgänge så barnet bara har två ställen att bo på? Ska pappan meddlea att han inte lägre godkänner kontaktfamilj för barnet så mamman måste ha barnet själv mer?  

Om jag ger mamman råd eller om pappan säger något så menar mamman att det kommer från mig och så gör mamman absolut inte det, inte för att hon inte gillar mig, (det säger hon att hon gör och hon är alltid trevlig när vi ses) utan för att hon känner barnet mest som hon säger.    

• Svar på tråden Hjälp, hur ska jag agera när föräldrarna inte klarar av det? Barnet mår inte bra.
  • Anonym (hjälp)

Ingen som har minsta lilla råd? Jag vet att det var långt men jag ville försöka göra det så tydligt jag kunde.

• Anonym (abc)

Först och främst tycker jag att det ska vara ni som har barnet istället för kontaktfamiljen.
    Om mamman trots det inte orkar med barnet (trots dagis och därmed bara några timmar per dag på vardagar) så bör ni nog överväga att söka boendet.
    En förälder som inte orkar med sitt barn och som trots att den andra föräldern finns som avlastning och trots att barnet går heltid på dagis ändå inte orkar med sitt barn ska inte ha boendet.  

• Anonym (hjälp)
    Anonym (abc) skrev 2013-10-14 10:34:58 följande:
    Först och främst tycker jag att det ska vara ni som har barnet istället för kontaktfamiljen.
    Om mamman trots det inte orkar med barnet (trots dagis och därmed bara några timmar per dag på vardagar) så bör ni nog överväga att söka boendet.
    En förälder som inte orkar med sitt barn och som trots att den andra föräldern finns som avlastning och trots att barnet går heltid på dagis ändå inte orkar med sitt barn ska inte ha boendet.  
    Vi kan inte ha det mitt i veckan tyvärr pga avstånd. Min man vill inte ha boendet :-/ Och mitt i står jag och får ont i magen pga hur barnet har det.

Ibland blir jag så arg på min man att jag tänker att vi kan få boendet så får väl han ha en egen lgh att dra till om han tycker det blir för jobbigt, men maken kan ju inte heller hjälpa sin psykiska sjukdom.  

Jag tror hon orkar, men hon klarar inte av att säga ifrån. Eller jag vet inet, men när hon säger ifrån använder hon en 'len' röst och det låter som.. Tja, du vet som när man berömmer en hund, dvs det hon säger och tonläget passar inte ihop. Hon har haft föräldrastöd eller vad det heter, att en person från soc komme rhem tre dagar i veckan och stöttar, men det slutade de med när det gick bra och mamman själv inte ville mer.  
  • Anonym (hjälp)

Tack så mycket för svar iaf!

• Anonym (hjälp)

Ingen mer som har något råd? Eller är folk inte hemma än kanske.. Jag får nog ringa VC och häöra om de har någon tid för samtal så jag kan sluta upp att må så dåligt kring barnet. Hur det nu ska gå till.

• hymafr

Jag förstår inte riktigt vad du vill egentligen.
    Ni vill inte ha barnet och ni anser samtidigt att mamman är olämplig.
    Vad vill du ska hända?
    Kan ni ha barnet varje helg?
    Vill ni att barnet familjehemsplaceras (första steget är ju taget eftersom kontaktfamiljen givetvis kommer slå larm om de känner oro) ?   

• Lindsey Egot the only one

Din man får väl flytta närmare sitt barn så han kan få en bättre kontakt för barnet. Då behöver han inte ha barnet hos sig över natten jämt men kan ändå träffa barnet på eftermiddagarna.

• Anonym (hjälp)
    hymafr skrev 2013-10-14 11:30:31 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du vill egentligen.
    Ni vill inte ha barnet och ni anser samtidigt att mamman är olämplig.
    Vad vill du ska hända?
    Kan ni ha barnet varje helg?
    Vill ni att barnet familjehemsplaceras (första steget är ju taget eftersom kontaktfamiljen givetvis kommer slå larm om de känner oro) ?   

JAG vill, men jag får inte bestämma eftersom det inte är mitt barn. Mamman är lämplig, om hon får advekat hjälp, som hon fick förut men avsade sig  för hon tyckte det var jobbigt att ha en person med sig tre dagar i veckan, hon kände sig låst (vilket jag kan förstå) och då gick det ju bra för dem så då backade soc när hon inte ville längre.

Kontaktfamiljen klarar inte heller av barnet som jag uppfattade det.  Men jag hoppas ju att de reagerar.  
  • Anonym (hjälp)
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-14 12:19:14 följande:
    Din man får väl flytta närmare sitt barn så han kan få en bättre kontakt för barnet. Då behöver han inte ha barnet hos sig över natten jämt men kan ändå träffa barnet på eftermiddagarna.

Då får han säga upp sig från sitt jobb. Det kommer inte att hända. Mamman har blivit erbjuden fast jobb och lgh bara en timme från oss, men tackade nej..
  • Anonym (hjälp)

Vad jag vill ska hända.. jag VET inte, jag vill ha råd om hur jag kan agera i detta. Helst vill jag att min man ska ändra sig och vilja ha sitt barn mer än vad som sker nu, men han vill inte.

Svar på tråden Hjälp, hur ska jag agera när föräldrarna inte klarar av det? Barnet mår inte bra.