• Systerlyster

Hur mådde ni MENTALT (hormoner etc) innan förlossningen startade?

Hej!

Jag undrar hur ni kände er rent mentalt innan det var dags för förlossning?

Förändrades humöret?
    Blev ni mer känsliga?
    Hormonpåslag?
    Och hur långt innan förlossningen kände ni av förändringen? 

Jag blev inlagd på förlossningen förra veckan (v.34) pga att slemmisen gick och jag hade börjat öppna mig. De fick stopp på det, men jag känner att något förändrades rent hormonellt, bortsett från allt det fysiska (sammandragningar, tryck nedåt och smärtor i rygg och mage)
    Jag är bl.a:
    - mycket mer känslig
    - gråter för inget
    - känner mig bara annorlunda, som att det närmar sig
    - Kroppen (brösten, bäckenet mm) känns annorlunda också
    - Känner mig bara allmänt otrooooligt gravid!

Betyder det att förlossningen närmar sig? Nyfiken på era erfarenheter :) 
  • Svar på tråden Hur mådde ni MENTALT (hormoner etc) innan förlossningen startade?
  • Hannah76

var inte så påverkad av hormonerna under mina graviditeter. Men var otålig i slutet, eftersom jag gick över.

Du tror inte att en del av dina förändringar beror på oro?  Och att du påtagligen vet att det sker snart?

• Systerlyster

Jag är inte speciellt orolig, men visst kan det vara tanken på att det snart är dags.
    Jag är bara lite fascinerad av att mina hormoner satte igång så in i norden, för jag har också varit väldigt opåverkad genom hela graviditeten. Nu gråter jag för minsta lila och känner mig helt sprängfylld av hormoner plötsligt! 

• Remember

Jag var precis som vanligt dagarna innan. Det ända jag kan komma på är att 2dagar innan blev jag hungrig som ett djur kunde äta hur mycket som helst! Och de va inte normalt för mig då jag snabbt brukade bli väldigt mätt pga att magen var så spänd :)

• alynda

TS: Jag är nu i v 38+5, har planerat snitt på onsdag, men har känt mig precis som du beskriver sedan några dagar. Har gråtit två ggr idag för att jag ska vara ifrån vår snart 5-åring i minst två dygn, för att han aldrig mer kommer att vara min minsting och för att det nog kommer att dröja länge innan vi kan sitta lugnt och mysa, bara han och jag. Har måst påminna mig själv flera gånger om att jag ska få ett efterlängtat barn till, inte mista det jag har, men känslorna är överallt och inte hjälper det att kroppen aldrig känns riktig bekväm så att man kan koppla bort tankarna. Minns inte dessa känslor från första graviditeten, trots att jag då gick över tiden, kom aldrig igång av mig själv då, så kanske det hänger ihop så som du är inne på :)

• Systerlyster
    alynda skrev 2013-10-14 23:24:28 följande:
    TS: Jag är nu i v 38+5, har planerat snitt på onsdag, men har känt mig precis som du beskriver sedan några dagar. Har gråtit två ggr idag för att jag ska vara ifrån vår snart 5-åring i minst två dygn, för att han aldrig mer kommer att vara min minsting och för att det nog kommer att dröja länge innan vi kan sitta lugnt och mysa, bara han och jag. Har måst påminna mig själv flera gånger om att jag ska få ett efterlängtat barn till, inte mista det jag har, men känslorna är överallt och inte hjälper det att kroppen aldrig känns riktig bekväm så att man kan koppla bort tankarna. Minns inte dessa känslor från första graviditeten, trots att jag då gick över tiden, kom aldrig igång av mig själv då, så kanske det hänger ihop så som du är inne på :)
    Oj vad spännande, imorgon gäller det alltså! Stort lycka till! Och vad kul att läsa att fler blir gråtmilda över konstiga saker, när jag var inlagd på sjukan grät jag över att jag längtade över mitt eget påslakan och min katt.. haha...
    LYCKA TILL! 
  • alynda
    Systerlyster skrev 2013-10-15 10:17:18 följande:
    Oj vad spännande, imorgon gäller det alltså! Stort lycka till! Och vad kul att läsa att fler blir gråtmilda över konstiga saker, när jag var inlagd på sjukan grät jag över att jag längtade över mitt eget påslakan och min katt.. haha... LYCKA TILL! 

Tack! Med tanke på ditt nick, är det så att du bloggar? Har i så fall följt din blogg till och från i ett par år :)
  • Systerlyster

Alynda: ja det stämmer bra, samma systerlyster här! Jag som aldrig mer skulle ge mig in på forum... Hö hö... Men var så himla nyfiken på om mina syntom var allmänt förekommande så här är jag! :)

Svar på tråden Hur mådde ni MENTALT (hormoner etc) innan förlossningen startade?