• rosakatten

Erbjuden jobb, gravid ?

Hej ! jag har idag blivit erbjuden tillsvidare anställning ( är överlycklig), men idag så gör jag ett grav. test som är  svagt positivt på BIM +1.  Hur jag jag göra med att berätta för arbetsgivaren ? Känns ju knäppt att berätta nu om jag sedan får missfall ? Men är jag oärlig om jag inte berättar ? Jag tänkte annars berätta efter v 12.

TACKSAM för svar!

• Svar på tråden Erbjuden jobb, gravid ?
  • Malimari

Du hinner ju förhoppningsvis jobba ett tag innan du går på gravledigt.

Vänta några månader med att berätta tycker jag och var stolt och glad över nya jobbet, dubbelgrattis! Skrattande

• rosakatten

Tack för era svar, jag kommer nog tacka ja och berätta om graviditeten senare :) kommer att kännas roligare och skönare efter att kontraktet är skrivet :)

• rosakatten
    Ung mamma 87 skrev 2013-10-14 17:51:00 följande:
    Tycker jag du gör rätt i.
    Tack !Men varför ska man vara så hård mot sig själv och få dåligt samvete för att man gravid  ? Blir ibland så irriterad på sig själv.
  • Maramina

Du är i samma situation som jag. Blev erbjuden ett jobb i slutet av förra veckan. I måndags fick jag mitt plus. Jag tackade ja. Och nu hoppas jag att jag inte kommer att må alltför dåligt, så att jag inte behöver berätta förrän efter de mest kritiska veckorna. Med min förra graviditet mådde jag så dåligt att jag var tvungen att berätta redan i vecka 8, men det var samtidigt skönt att slippa hymla om det hela och kunna köra med öppna kort. Så kör med det som känns rätt för dig.

Jag tänker annars som så, berättar man nu och arbetsgivaren reagerar negativt så kanske det helt enkelt är så att man egentligen inte vill jobba där. Berättar man, men att det blir missfall så mår man kanske inte så bra efter det, och då kan det också bara skönt att arbetsgivaren vet varför man inte mår bra

• rosakatten

Jag pratade m facket som tyckte att jag skulle tacka ja och berätta om min graviditet senare. Jag har bestämt mig för att berätta efter att vi hört hjärtljuden , berättar nog i v 12. Facket tyckte inte jag borde ha dåligt samvete .. Dom sa oxå att det är diskriminering att avbryta provanställning vid graviditet och att om det skulle hända så ska dom bedriva frågan. Jag bor i en liten kommun där alla känner alla och jag HOPPAS att dom inte har mage att avsluta ansträngningen :)

• Maramina

Du gör helt rätt! Själv så har jag inte tagit kontakt med facket, utan kör helt enkelt på. Sedan får vi se när jag tar upp graviditeten med arbetsgivaren. Det beror lite på hur jag mår framöver. Men jag behöver inte oroa mig för att bli avskedad då jag blir fastanställd med en gång. När är det du ska börja på nya jobbet och hur långt gången är du då?

• Zwoom

Jag är typ i samma sits men alltså tänk om jobbet ej ger mig fast bara för jag är gravid som deras ursäkt???

My family makes me the happiest mom / wife
  • rosakatten

Ja det är inte ens skyldighet att berätta om graviditet ! Tycker jag ingen ska berätta förens man är redo ! Jag kommer att vara i v9+1 när jag börjar. Mkt kan hända m vårt älskade frö i magen ...

• Zwoom
    rosakatten skrev 2013-10-23 16:27:05 följande:
    Ja det är inte ens skyldighet att berätta om graviditet ! Tycker jag ingen ska berätta förens man är redo ! Jag kommer att vara i v9+1 när jag börjar. Mkt kan hända m vårt älskade frö i magen ...

jo men om man har provanställning 6 mån så lär det ju synas sen och då när den tidden är slut kanske man ej får mer jobb/fast just pga mna är gravid
    My family makes me the happiest mom / wife
  • rosakatten

Ja de kan ju välja att inte fortsätta efter provanställningar men om man nu är gravid tycker jag att man ska prata m facket . Facket kan ha en dialog och det är faktiskt olagligt m diskriminering ! Jag tror och hoppas att min ARB givare inte ser min ev föräldraledighet som ett problem..... Är ju inte nytt att människor får barn. Lycka till !

Svar på tråden Erbjuden jobb, gravid ?