• Anonym (Mf)

Graviditet och missfall i v 5.

Min sambo är rätt orolig för att vi har orsakat ett missfall då vi hade sex igår och det började blöda lite ljusrosa direkt efteråt. Jag har försökt förklara för honom att man inte får mf pga att man har sex så jag behöver hjälp med att förklara det för honom då han tydligen inte litar på mig. Personligen är jag rätt säker på att det hade börjat blöda ändå. Tänkte inte på det först men efter det börjat blöda så kom jag och tänka på att flytningarna hade ändrat färg lite så som dom kan göra innan mens. Nästa fråga är hur vanligt är det med genombrottsblödning och hur mycket kan det blöda då? Nu är jag rätt säker på att det är mf då det börjat blöda mer idag och är klarrött blod. Långt ifrån som jag har vid mens (jag blöder massor vid mens) det kommer väl igång mer och mer skulle jag tro. Det känns som man kastas mellan hopp och förtvivlan då ena stunden jag vart på toa så kommer det knappt blod och nästa gång så blöder det lite igen, en gång så såg jag att det var lite klumpigt också men har endast behövt trosskydd och det kommer sällan blod annat än när jag är på toa. Usch, blir galen av att inte veta helt säkert om det är mf.

• Svar på tråden Graviditet och missfall i v 5.
  • Aleksandra Barnmorska

HEj! Du kan lugna din sambo. Man kan inte framkalla ett missfall genom att ha samlag. När man är gravid blir slemhinnorna sköra och lättblödande. Genomblödning i slidan ökar. Det låter som att du haft en slemhinneblödning men man kan aldrig utesluta missfall. Det finns studier som visar att uppemot 1/3 av alla kvinnor har en blödning under en normal graviditet. Skulle det vara ett missfall har ert samlag inget med det att göra. Du kan ta ett nytt gtest om ett par veckor och är det fortfarande positivt då var det förmodligen en slemhinneblödning. Lycka till

• Anonym (Mf)

Tack för svar, ska prata med sambon. Jag började störtblöda dagen efter jag skrivit här, tyvärr så var det mf:( Jag kollade med gravtest i fredags och då var testet negativt.

Svar på tråden Graviditet och missfall i v 5.