• Piccinini

Ska vi göra vår katt till utekatt eller inte?!

Hej, jag tvistas fram och tillbaka om vi ska göra vår katt Flash till utekatt eller inte. Vi ska flytta till ett område som heter Sörbyängen i Örebro. Vi har varit där och kört förbi några gånger för att kolla området osv och har då sett någon katt springa ute. Vad jag sett är det inte så jättemycket trafik som kör där utan bara de som bor där. Det är ett lägenhetsområde men det finns även villor. Vi ska bo på markplan och har en balkongdörr ut till vår uteplats som Flash kan springa ut och in i. Jag undrar om ni har någon erfarenhet av området eller att ha en utekatt i Örebro eller liknande. Tacksam för svar!

//Orolig matte och husse

• Svar på tråden Ska vi göra vår katt till utekatt eller inte?!
  • Majsan70

På det du beskriver är min spontana tanke NEJ! Så tillvida man inte bir ute i skogen utan grannar så bör katterna vara inne och enbart gå ut under övervakning.

• adina01

En bra lösning är om ni kan näta in uteplatsen på något sätt så kan kan katten vara ute under kontroll. Av egen erfarenhet när jag bott i marklägenhet med katt tyckte jag att det var svårt med allt passande vid dörrar för att katterna inte skulle smita när man själv gick ut.

• IceJossan

Jag är Örebroare och har bott i Sörbyängen och kan absolut konstatera att det är ett olämpligt område att ha katt lös ute i. Högst olämpligt. Är ni rädda om katten så släpper ni den inte lös där. Det är bättre att näta in uteplatsen om man får eller näta in ett fönster.

• IceJossan

Dessutom, även om ni skulle bo längre ut mot åkern, så kommer det byggas där inom kort vilket innebär att kattens revir konstant kommer att förändras med buller och bång och riskera att skrämma iväg er katt.

• Piccinini

Okej, tack för alla svar! Får gå ut med han i koppel om han går med på det, haha :)

• nemo1
    Piccinini skrev 2013-10-15 10:31:39 följande:
    Okej, tack för alla svar! Får gå ut med han i koppel om han går med på det, haha :)
    Risken med koppelpromenader är att ni får en katt som står och skriker i tid och otid vid dörren. Näta in uteplatsen eller håll katten inne. Katter lider inte av att enbart vara inne.
  • IceJossan

Om ni ska gå ut med katten i sele, vilket är jättebra stimulans, så räkna redan från början med att behöva gå varje dag. Planera in det i vardagen. Risken om katten vill ut mer och mer är att du får protestpresenter i säng, soffa, skor osv :p Protestkiss alltså. Inte så kul... Börja med att gå ut med katten nån gång ibland och de vad som funkar, kanske räcker det så, men räkna med att behöva gå ut mer. En bra metod för att slippa gapande vid dörren i tid och otid är att aldrig låta katten gå ut direkt genom dörren, utan sätt på sele och koppel och ta ut katten i en transportbur. Koppelprommenader är toppen om man hittar en bra rutin som alla är nöjda med :)

Svar på tråden Ska vi göra vår katt till utekatt eller inte?!