• Anonym (Förvirrad)

Föräldrarpenning för pappan

Hejsan!

Jag är gravid i 5:e månaden och vi är beräknade att föda i Februari -14

Jag håller på att fixa mina inkomstuppgifter dör att kunna räkna ut föräldrarpenningen.

Men nu undrar jag hur min sambo alltså pappan till barnet ska göra för att kunna lämna in samma uppgifter som mig och ha allting klart när det är dags för han att söka föräldrarpenning?!

Måste han vänta tills barnet är fött eller kan han och lämna in alla sina uppgifter redan nu så att ni har dom?

Tacksam för svar!             

• Svar på tråden Föräldrarpenning för pappan
  • Försäkringskassan

Hej!

Då din sambo inte finns registrerad som vårdnadshavare för barnet är det för tidigt att  skicka in underlag gällande årsinkomst.

Tänker du på  föräldrapenning så kan han inte ansöka om dagar än då det bara är du som blivande mamma är "kopplad" till barnet.

Registrering när det gäller att han är pappa till barnet plus att han ska vara vårdnadshavare gör ni hos er kommun. När detta är gjort tar det någon några veckor innan han kan gå in och ansöka. Hör med kommunen om ni göra registreringen innan födseln.

Det finns även tio dagar som han kan ta ut i samband med förlossningen och för att kunna vara hemma i början, de tillhör inte föräldrapenningen så de kan han anmäla någon/några veckor före beräknad förlossning och när barnet är fött ansöker han om de dagar som han förlorar arbetsinkomst för.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/tillfallig_foraldrapenning_vid_barns_fodelse_eller_adoption

I samband med den ansökan kan han skicka in underlag som styrker inkomst, årsarbetstid, anställningsdatum och om anställningen är tillsvidare eller tidsbegränsad. 

Arbetsgivaren eller handläggare på lönekontor kan skriva ett sådant intyg, förslagsvis ett arbetsgivarintyg.

Hälsningar
    Carl, handläggare 

Svar på tråden Föräldrarpenning för pappan