• Anonym (bubblan)

Måste jag försörja sambons barn?

Försöka hålla mig kort, men så här är det. Sambon blir snart arbetslös och han förvarnade sitt ex om att det kan bli ändringar på umgänget beroende på vad för jobb han förhoppningsvis hittar. Men då hörde jag hans ex säga att så länge han inget jobb har så blir det jag som får stå för deras barns försörjning (hon lever på soc). Som det är nu köper hon bara kläder till barnet som är hos henne och sambon står för allt typ laptop, tvspel, cyklar ytterkläder, skor osv.

Vart aningen irriterad och sa att mat i magen och "inne"kläder  när han är här står jag för men allt annat utöver det får dom fixa själva. Har 2 hemmavarande barn själv som också behöver kläder och skor. Köper inte dyra ytterkläder skor, cyklar och nya laptops, mobiler i parti och minut som sambon gör (barnet är rejält bortskämt av sambon).  Då påstår han att exet sa att det är visst min skyldighet att fixa sånt han behöver, men hon då (mamman)? även om man lever på soc får man väl pengar till barnen?? Hon har barnbidrag och försörjningsstöd det som man kan få trots att barnet bor VV.

Är det verkligen så??  

• Svar på tråden Måste jag försörja sambons barn?
  • Ess
    Anonym (lagen) skrev 2013-10-15 17:41:58 följande:
    Har man gemensamma barn får man ett sekundärt försörjningsansvar över sambons/makens barn sen tidigare, om sambon/maken saknar förmåga att försörja sitt/sina barn.
    Ja det stämmer. Men det går ut på att alla barnen ska behandlas lika under samma tak, så att inte hennes barn äter bra mat och hans tuggar en brödskalk. 
    Det gäller absolut inte att mamman kan komma och kräva ts på pengar för cyklar osv, utan bara att dom äter samma mat som de andra och har vettiga kläder när dom är hos sin pappa. 
  • Anonym (bubblan)
    Ess skrev 2013-10-15 18:40:05 följande:
    Ja det stämmer. Men det går ut på att alla barnen ska behandlas lika under samma tak, så att inte hennes barn äter bra mat och hans tuggar en brödskalk. 
    Det gäller absolut inte att mamman kan komma och kräva ts på pengar för cyklar osv, utan bara att dom äter samma mat som de andra och har vettiga kläder när dom är hos sin pappa. 
    Visst ska alla få samma mat inget konstigt med det. Men dock kan jag ärligt säga att om både mina och hans barn behöver kläder eller skor så köper jag till mina först och främst. Sen får han och hans ex fixa till sitt barn själva.
  • Anonym (bonus)
    Anonym (B) skrev 2013-10-15 17:52:22 följande:
    På vilket sätt är jag ute och cyklar?

Om man är gifta eller har gemensamma barn är man skyldig att kliva in och försörja partnerns barn om partnern inte har möjlighet att försörja barnet.

Jag tror ju inte att varken TS eller några andra bonusföräldrar låter bonusbarnen frysa och svälta om föräldrarna inte kan betala, men försörjning innebär så mycket mer än så.
    Och det är alltid föräldrarnas ansvar att stå för försörjningen. Saknar de inkomst så får försäkringskassan och soc träda in. 
  • Anonym (????)

Om man är gifta eller har gemensamma barn är man skyldig att kliva in och försörja partnerns barn om partnern inte har möjlighet att försörja barnet.

Därför att jag fortfarande inte tror på det du säger. Överbevisa mig gärna!
  • Anonym (lagen)
    Anonym (????) skrev 2013-10-16 08:59:57 följande:

7:5 Föräldrabalken stadgar att den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet, är underhållsskyldig gentemot barnet. Då man inte är gift med din partner så gäller detta endast om man har ett eget barn tillsammans. Regeln finns i syfte att alla barn i en och samma familj skall ha samma levnadsstandard. Som styvförälder har man dock endast en subsidiär skyldighet i förhållande till den bidragsskyldige biologiska föräldern. En primär skyldighet föreligger dock för styvföräldern om föräldern och dennes sambo tjänar bra så att ett standardtillägg skall utgå, detta för att barnet skall få en likvärdig ekonomisk standard som sina föräldrar. Men har föräldern och dennes sambo inte egna barn tillsammans så föreligger ingen försörjningsplikt från sambons sida.
  • slutatsnusa

om man är gifta har man försörjningsplikt gentemot varandra
    men jag tvivlar på att det omfattar den andres barn oavsett man har gemensamma eller ej
    går säkert att googla...
  • Eterisk
    Anonym (????) skrev 2013-10-16 08:59:57 följande:

Klippt ur föräldrabalken:

5 § Den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet är underhållsskyldig mot barnet, om han eller hon är gift med föräldern eller har eget barn tillsammans med föräldern. Om det finns särskilda skäl, kvarstår underhållsskyldigheten även sedan barnet har flyttat hemifrån.

Underhållsskyldigheten bestäms på samma sätt som för förälder enligt 1 § men gäller ej till den del barnet kan få underhåll från den förälder som den underhållsskyldige ej bor tillsammans med.Lag (1978:853). 

Länk till föräldrabalken:  www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Foraldrabalk-1949381_sfs-1949-381/
  • Eterisk

Ber om ursäkt för min uppenbara inkapabilitet vad gäller länkande. 

• Anonym (m)

sök bidrag för hans barn som bor vv. har man dålig inkomst kan man få halva underhåll från fk som inte den andra föräldern betalar ut.

• Ess
    Anonym (bubblan) skrev 2013-10-15 22:33:57 följande:
    Visst ska alla få samma mat inget konstigt med det. Men dock kan jag ärligt säga att om både mina och hans barn behöver kläder eller skor så köper jag till mina först och främst. Sen får han och hans ex fixa till sitt barn själva.
    Självklart går ens egna barn först. Men med det är inte sagt utan att man kan fixa tex ett par beg vinterstövlar till hans barn om det saknar sådana. Då har du fullgjort din del sas.
    Sen att hans ex ev kommer att tjata om det och detta, är ju något som får stå för henne och som hon inte kommer någonstans med.  
  • Anonym (B)
    slutatsnusa skrev 2013-10-16 09:05:40 följande:
    om man är gifta har man försörjningsplikt gentemot varandra
    men jag tvivlar på att det omfattar den andres barn oavsett man har gemensamma eller ej
    går säkert att googla...
    Anonym (bonus) skrev 2013-10-15 22:41:51 följande:

Jag tror ju inte att varken TS eller några andra bonusföräldrar låter bonusbarnen frysa och svälta om föräldrarna inte kan betala, men försörjning innebär så mycket mer än så.
    Och det är alltid föräldrarnas ansvar att stå för försörjningen. Saknar de inkomst så får försäkringskassan och soc träda in. 
    Se Eterisks inlägg idag 09:08.
  • Anonym (bubblan)
    Anonym (bonus) skrev 2013-10-15 22:41:51 följande:

Nä inte tänker man låta barnen svälta eller frysa. Nå sambon kommer göra sitt bästa för att hitta jobb och några lyxgrejer till hans barn kommer jag inte stå för. Blir knapert ändå för jag kommer betala större del av hyra, el, tele ändå så försörja ett barn till helst med lyxprylar är otänkbart. Mamman får skrika bäst hon vill men sen får hon också hosta upp med några slantar och köpa mer än lite kläder till sitt eget barn.
  • slutatsnusa
    Anonym (B) skrev 2013-10-16 17:27:11 följande:
    Se Eterisks inlägg idag 09:08.

såg det
    i detta fall gäller det inte då de dels inte är gifta, dels inte har gemensamma barn
    vad jag förstår
  • Person1
    Anonym (lagen) skrev 2013-10-16 09:04:37 följande:
    7:5 Föräldrabalken stadgar att den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet, är underhållsskyldig gentemot barnet. Då man inte är gift med din partner så gäller detta endast om man har ett eget barn tillsammans. Regeln finns i syfte att alla barn i en och samma familj skall ha samma levnadsstandard. Som styvförälder har man dock endast en subsidiär skyldighet i förhållande till den bidragsskyldige biologiska föräldern. En primär skyldighet föreligger dock för styvföräldern om föräldern och dennes sambo tjänar bra så att ett standardtillägg skall utgå, detta för att barnet skall få en likvärdig ekonomisk standard som sina föräldrar. Men har föräldern och dennes sambo inte egna barn tillsammans så föreligger ingen försörjningsplikt från sambons sida.

Det här var väldigt intressant! Jag hade ingen aning om att jag var försörjningsskyldig för min mans barn (om han inte kan försörja dem), Men jag blir faktiskt glad för det. Det känns som ett slags bevis (av många så klart) att jag är en viktig familjemedlem för barnet. Känns bra. Glad
  • slutatsnusa
    Person1 skrev 2013-10-18 16:01:50 följande:

Det här var väldigt intressant! Jag hade ingen aning om att jag var försörjningsskyldig för min mans barn (om han inte kan försörja dem), Men jag blir faktiskt glad för det. Det känns som ett slags bevis (av många så klart) att jag är en viktig familjemedlem för barnet. Känns bra. Glad
  • Anonym (bubblan)
    Person1 skrev 2013-10-18 16:01:50 följande:
    Det här var väldigt intressant! Jag hade ingen aning om att jag var försörjningsskyldig för min mans barn (om han inte kan försörja dem), Men jag blir faktiskt glad för det. Det känns som ett slags bevis (av många så klart) att jag är en viktig familjemedlem för barnet. Känns bra.

Skönt att du känner så. Men samtidigt kommer ändå en liten "elak" tanke om att varför ska bonusbarn/en ha 3 försörjare? Har du en kärnfamilj med 2 taskiga inkomster så är det ju det som finns, ingen annan går in och betalar för dom barnen. Asch bara en tanke
  • Ess
    Anonym (bubblan) skrev 2013-10-21 01:59:10 följande:

Skönt att du känner så. Men samtidigt kommer ändå en liten "elak" tanke om att varför ska bonusbarn/en ha 3 försörjare? Har du en kärnfamilj med 2 taskiga inkomster så är det ju det som finns, ingen annan går in och betalar för dom barnen. Asch bara en tanke
    Tre försörjare får dom ju egentligen inte. Det gäller ju bara att alla barnen under samma tak ska behandlas lika. För annars blir det snett åt andra hållet, om hans barn får titta på när dina äter middag. Det omfattar ju inte om tex du och ditt ex väljer att skaffa hästar åt era barn, ni är inte skyldiga att köpa en häst till hans barn också.
    Det gäller enbart det basala, så hans ex kan gnälla om cyklar och datorer hur mycket hon vill. Svaret blir bara ett skratt rakt upp i hennes ansikte. 
Svar på tråden Måste jag försörja sambons barn?