• sunsilk

KUB-test eller fostervattenprov direkt?

Hur resonerar andra gravida kring detta?

• Svar på tråden KUB-test eller fostervattenprov direkt?
  • Majblomma14
    amalie79 skrev 2013-10-25 14:23:59 följande:

Nej det gör den ju inte, helt rätt, det blev mest så för att det verkar vara det som folk känner till och som liksom blir samlingsnamnet för samtliga saker man kan upptäcka med fosterdiagnostik. Vet många som gjort kub som innan inte har en aning om att det ens finns något som heter trisomi 13 och 18:
    Kanske inte innan kub, men däremot efteråt beroende på vilja siffror man får!! Men jag tycker att BM/MVC borde informera bättre om provet!
  • amalie79
    MrsC74 skrev 2013-10-25 14:36:45 följande:
    Många som sedan ställs inför valet läser på rätt bra.

Jag för min egen del vet vad det innebär med Trisomi 21.Jobabde under flera år med barn och ungdommar med Down Syndrom.

Man kan ju inte innan barnet är född veta vilka följdsjkdomar etc som medföljer men valet var för oss glasklart. Vi valde att avbryta. 

Ja jättebra! Precis så önskar man ju att det var! Tyvärr så ser det ju inte alltid ut så i verkligheten. Ingen ska behöva bli ifrågasatt för sitt val, vare sig det är behålla eller abortera. Tyvärr så är det ju inte så verkligheten ser ut.
  • Skånefru
    sunsilk skrev 2013-10-25 10:13:59 följande:
    Vilka länder finns provet tillgängligt i? Kan man inte åka dit och göra det privat? Vad kallas denna typ av blodprov?

Går att göra i Köpenhamn privat och kostar ca 6500 Dkr. Copenhagen fertiliity center
  • whybother

[quote=71587483][quote-nick]Skånefru skrev 2013-11-05 12:51:04 följande:[/quote-nick][/quote]

Ett test heter MaterniT21 eller liknande.. Finns massa olika.

• whybother

Jag gjorde FvP idag, inget kubb eller nup test innan. Vi vill veta, inte få en sannolikhetsberäkning. Jag är 35 så de frågade om jag ville göra fvp/mkp. Det är vanligt i sthlm att man gör det oavsett ålder tydligen. Jag hade betalat själv om det inte hade erbjudits.

• MariaT76

Gjorde Kub idag och fick 1:21 på ds, kan inte sluta gråta. Ska göra fvp om nästan 2 veckor och sedan följer väntan på svaret i en vecka, hur fn ska man stå ut.

• isabellas
    MariaT76 skrev 2013-11-14 17:35:48 följande:

Gjorde Kub idag och fick 1:21 på ds, kan inte sluta gråta. Ska göra fvp om nästan 2 veckor och sedan följer väntan på svaret i en vecka, hur fn ska man stå ut.

Jag fick nyss veta att jag har 1:138 på DS :( är 25, normalviktig, mitt UL var bra, nacken helt normal på 1,7.. Så för mig drog blodprovet ner resultatet rejält! Skulle man titta min risk enbart på blodprovet ( vilket man inte gör men.. ) så säger det 1:22.. Ska också göra fvp om Ca 2 veckor :( har sån sjuk ångest, kan inte tänka på något annat just nu !!
  • movie
    Sinni skrev 2013-10-25 10:20:33 följande:
    Jag vet inte faktiskt vilka länder som använder sig av detta idag. Kanske någon annan vet?  

Usa och Norge iaf. I Norge kostar det 8000:-
    Alice 080728 Iris 100531
  • Gäst Tess
    whybother skrev 2013-11-06 09:51:08 följande:
    Jag gjorde FvP idag, inget kubb eller nup test innan. Vi vill veta, inte få en sannolikhetsberäkning. Jag är 35 så de frågade om jag ville göra fvp/mkp. Det är vanligt i sthlm att man gör det oavsett ålder tydligen. Jag hade betalat själv om det inte hade erbjudits.
    vilken vecka gjorde du fvp?
  • Gäst Tess
    MariaT76 skrev 2013-11-14 17:35:48 följande:
    isabellas skrev 2013-11-14 19:41:10 följande:
    Jag fick nyss veta att jag har 1:138 på DS :( är 25, normalviktig, mitt UL var bra, nacken helt normal på 1,7.. Så för mig drog blodprovet ner resultatet rejält! Skulle man titta min risk enbart på blodprovet ( vilket man inte gör men.. ) så säger det 1:22.. Ska också göra fvp om Ca 2 veckor :( har sån sjuk ångest, kan inte tänka på något annat just nu !!

hur gick det för er?
  • isabellas
    Gäst Tess skrev 2014-03-22 18:28:44 följande:
    isabellas skrev 2013-11-14 19:41:10 följande:Jag fick nyss veta att jag har 1:138 på DS :( är 25, normalviktig, mitt UL var bra, nacken helt normal på 1,7.. Så för mig drog blodprovet ner resultatet rejält! Skulle man titta min risk enbart på blodprovet ( vilket man inte gör men.. ) så säger det 1:22.. Ska också göra fvp om Ca 2 veckor :( har sån sjuk ångest, kan inte tänka på något annat just nu !!

hur gick det för er?
    Jag gjorde inget, vågade inte riskera något .. Har gjort 2 extra ul utöver rul och inget av dom har visat på något "konstigt"... Har nu 55 dagar till BF sen vet vi om det var en tjej med ds eller inte :)
  • Gäst Tess
    isabellas skrev 2014-03-22 20:10:40 följande:
    Jag gjorde inget, vågade inte riskera något .. Har gjort 2 extra ul utöver rul och inget av dom har visat på något "konstigt"... Har nu 55 dagar till BF sen vet vi om det var en tjej med ds eller inte :)
    lycka till, ibland vill man bara ta det som det kommer och älska det lilla livet lika mycket ändå!
    berätta gärna hur det går Hjärta

• Glimmar00
    isabellas skrev 2014-03-22 20:10:40 följande:
    Hur har det gått med bebis och förlossning?
  • Nicaloll

Denna graviditet valde vi att göra KUB-test men egentligen kändes det rätt menlöst med tanke på att det egentligen inte ger några klara svar. Har för mig att sannolikheten för DS låg på 1:5500 och för de olika trisomierna 1:20000. Det var ändå väldigt roligt och härligt med ett tidigt UL och att se den lille sprattla runt dock! :)

Nästa gång kommer jag nog välja att göra FVP eller MKP direkt, tror att maken kommer stötta mig i det beslutet men vi har inte diskuterat saken för det känns lite avlägset just nu.

• Johanna1988

Förra graviditeten så gjorde jag KUB-test. Är under 35, så betalade för testet. Fick 1:47, så blev erbjuden moderkaksprov, vilket jag också gjorde. Barnet var/är friskt.

Nu är jag gravid igen, och vill skippa kub-testet och göra moderkaksprov direkt, MEN måste jag betala  för att göra moderkaksprovet eftersom att jag är under 35? Eller får jag göra det gratis med tanke på det mycket dåliga resultatet jag fick på kuben första gången? Vad kostar det att göra moderkaksprov?

• Gäst Tess
    Johanna1988 skrev 2014-06-16 10:47:04 följande:
    Förra graviditeten så gjorde jag KUB-test. Är under 35, så betalade för testet. Fick 1:47, så blev erbjuden moderkaksprov, vilket jag också gjorde. Barnet var/är friskt.

Nu är jag gravid igen, och vill skippa kub-testet och göra moderkaksprov direkt, MEN måste jag betala  för att göra moderkaksprovet eftersom att jag är under 35? Eller får jag göra det gratis med tanke på det mycket dåliga resultatet jag fick på kuben första gången? Vad kostar det att göra moderkaksprov?
    Det beror helt på vilken kommun du bor i och hur gammal du är
    Ring och prata med din BM, dom vet..
  • Glimmar00

Vad är skillnaden i moderkaksprov och fvp? I vad de mäter.... Är det samma risk för missfall, typ 1 av 100...?

Svar på tråden KUB-test eller fostervattenprov direkt?