• Anonym (Gabriella)

Barnet skriker bara efter mamma, hjälp!

Hej! 

Jag är nanny till ett barn som är 2 år och meningen med det hela är att jag ska vara hemma med honom medan föräldrarna jobbar eller gör andra saker men så fort någon av dem lämnar huset så skriker barnet bara efter mamma och gråter hysteriskt. Och detta kan hålla på under hela tiden, tex om mamman är borta i 3 timmar så är barnet lugnt de första minuterna och sedan kan det gråta oavbrutet i 3 timmar och slutar sekunden mamman kommer tillbaka. 

Jag har testat precis ALLT som går. Och ingenting funkar utan får bara svaret "NEJ JAG VILL HA MAMMA! NUU"

Så hur ska jag göra?  Känner mig så himla hjälplös när jag inte kan göra någonting, men förstår ju samtidigt att hon inte kan vara hemma hela tiden bara för att barnet vill ha henne där. 

• Svar på tråden Barnet skriker bara efter mamma, hjälp!
  • Anonym (farmor)

Det är nog bara att inse att barnet ännu inte har tillräckligt god anknytning till dig för att du skall kunna vara barnets trygghet när mamma är borta. Hur lång tid skolade du in dig med barnet innan mamma "försvann" första gången?

• Anonym (Gabriella)
    Anonym (farmor) skrev 2013-10-15 17:39:58 följande:
    Det är nog bara att inse att barnet ännu inte har tillräckligt god anknytning till dig för att du skall kunna vara barnets trygghet när mamma är borta. Hur lång tid skolade du in dig med barnet innan mamma "försvann" första gången?
    En vecka ungefär. Har varit hemma hos dem hela dagarna då och varit med barnet.
    Så måste hon vara hemma hela dagarna med barnet då innan hon kan "försvinna" nästa gång? Hur länge tror du det kommer ta innan hon kan göra det?

Hon har varit iväg flera gånger innan och då har det funkat finfint, det är nu senaste 3 dagarna som barnet börjat skrika efter henne så fort hon ens lämnar rummet vi är i.  
  • Anonym (Gabriella)

Ingen som har nåt tips??

• Anonym (me)

Funkar inte tröst och avledande manöver så låt ungen grina, förr eller senare blir hen tyst.

• Anonym (farmor)
    Anonym (me) skrev 2013-10-16 01:17:20 följande:
    Funkar inte tröst och avledande manöver så låt ungen grina, förr eller senare blir hen tyst.
    Inget barn blir tryggare av att gråta "hur länge som helst" tillsammans med en person som det inte känner sig tillräckligt trygg med .....
  • Anonym (Gabriella)
    Anonym (farmor) skrev 2013-10-16 15:42:55 följande:
    Inget barn blir tryggare av att gråta "hur länge som helst" tillsammans med en person som det inte känner sig tillräckligt trygg med .....
    Nej precis, så tänker jag med :( Så vad gör man?
  • straw2008

Prata med föräldrarna ang situationen. Jag skulle aldrig vilja lämna mina barn om de skrek så. O fruktansvärt för dig som barnvakt oxå.

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (Gabriella)
    straw2008 skrev 2013-10-16 20:49:18 följande:
    Prata med föräldrarna ang situationen. Jag skulle aldrig vilja lämna mina barn om de skrek så. O fruktansvärt för dig som barnvakt oxå.
    Ja det har jag gjort :) Ja, jag blir helt förtvivlad när jag inte kan göra nånting åt det.. Men hon säger bara att det kommer gå över av sig själv.. Men jag tror inte det
  • Anonym (farmor)
    Anonym (Gabriella) skrev 2013-10-16 21:30:20 följande:
    Ja det har jag gjort :) Ja, jag blir helt förtvivlad när jag inte kan göra nånting åt det.. Men hon säger bara att det kommer gå över av sig själv.. Men jag tror inte det
    Vad händer om du tar med dig barnet ut och gör ngt ute - medan mamma finns kvar i hemmet?
    Säger mamman adjö ordentligt då föräldrarna går och försäkrar barnet om att det kommer att gå bra med dig som barnpassare och att de själva kommer tillbaka så småningom?
     Inskolning handlar om att anknytningsföräldern för över sin trygghet om att du är bra till barnet .... att barnet inte känner sig alltför övergiven då de går och att de kommer tillbaka inom rimlig tid. En två-åring har inget tidsperspektiv och inte erfarenhet nog av att kunna överblicka vad som händer så varje ny separation (om så bara för 10 min) känns hotfull .....
Svar på tråden Barnet skriker bara efter mamma, hjälp!