• jennaA

klimakteriet??

har genomgått två ivf- försök vilka misslyckades, min mens blev kortare men nu är jag på dag 30 och har ännu inte fått någon mens. Kan jag ha kommit in i klimakteriet? hur vet jag det i så fall? Jag är snart 42 år.

• Svar på tråden klimakteriet??
  • Philippa

När gjorde du IVF? Det borde ju dom ha upptäckt på alla deras prover om det var nyligen...?

• puman0507

Kan ju vara klimakteriet men låter kanske lite tidigt.
    När kom mor och mormor i klimakteriet? kanske kan ge en hint....

Har läst 40+ trådar där det pratas om  blodprov man kan ta hos gynekolog för att se om klimakteriet är på g (om jag förstått rätt)....

En bekant som kom i klimakteriet vid 49 års åldern upptäckte att menopausen var en pojke som kom 8 månader senareFlört

Det senare är ju inte så vanligt men du kanske vill testa för att utesluta i alla fall.

• Mälaröbo

Den här informationen fick jag av min läkare när mina menstruationer krånglade helt plötsligt: I klimakteriet är man inte förrän mensen varit borta 12 månader. 3-5 år innan klimakteriet är det vanligt att man börjar blöda mer, mindre och/eller oregelbundet. När det börjar krångla är det alltså 3-5 år kvar i genomsnitt.

• jennaA
    Mälaröbo skrev 2013-10-15 18:25:10 följande:
    Den här informationen fick jag av min läkare när mina menstruationer krånglade helt plötsligt: I klimakteriet är man inte förrän mensen varit borta 12 månader. 3-5 år innan klimakteriet är det vanligt att man börjar blöda mer, mindre och/eller oregelbundet. När det börjar krångla är det alltså 3-5 år kvar i genomsnitt.

Okej, då är det nog förstadiet till klimakteriet jag är i nu då, har ju aldrig haft sen mens förut
  • jennaA
    Philippa skrev 2013-10-15 17:59:21 följande:
    När gjorde du IVF? Det borde ju dom ha upptäckt på alla deras prover om det var nyligen...?

Senast var i september, mensen kom därefter på dag 23 och nu är den snart uppe i 31 dagar
  • mowgli

I Sverige kommer man i genomsnitt i menopausen vid 52 års ålder.

Men har inte läkarna förklarat att det inte är ovanligt med cykelrubbningar efter ivf. Jag har själv aldrig gjort någon ivf men har förstått efter att ha hängt på detta forum att det är vanligt med menscykelrubbningar efter ivf.

Jag tror inte att du är i klimakteriet. 

• Cela
    puman0507 skrev 2013-10-15 18:08:47 följande:
    En bekant som kom i klimakteriet vid 49 års åldern upptäckte att menopausen var en pojke som kom 8 månader senareFlört

Skrattande
Svar på tråden klimakteriet??