• Mollyland

Skoluniform för eller emot?

Vad tycker ni om skoluniform? Vi bor i UK och här har ju alla barnen skoluniform. Jag personligen tycker att det är väldigt bra ur många perspektiv. Min dotter är 4 år och hon trivs bra med rutiner. Hon vet att när man ska till skolan har man skolkläder. Vi slipper allt tjat på morgonen om vad hon ska ha på sig, hon sliter inte lika mycket på sina vanliga kläder och det skapar en samhörighetskänsla hos barnen.

Några nackdelar är att de barnen (speciellt upp i åldrarna) som vill uttrycka sin identitet och stil via kläder kan inte det. Många tror att det ska hjälpa mot mobbning och hets av dyra märkeskläder men det ser barnen till att visa på andra sätt. Först och främst ser man på skolans emblem vilken skola man går i och här i UK finns det bra och dåliga skolor. Sedan kan man via skor, ytterkläder, väskor osv visa hur mycket pengar man har. Klasskillnaderna här i UK är stora och man värderas högt efter vilken skola man går på. Sen låter vissa skolor inte pojkar ha långbyxor förren de fyller tolv eller låter flickor ha strumpbyxor (bara knästrumpor) vilket kan göra det liiiite kallt på vintern.

Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skoluniform för eller emot?
  • 3bairns
    Omogen citron skrev 2013-10-16 14:32:10 följande:
    Jag har varit aupair i UK och jag håller med dig om att vinterkläderna var bedrövliga. Flickorna (det var två tjejer) frös så de skakade på vintern.

De hade väldigt hårda regler vad gäller uniformen, skor, ytterkläder och till och med underkläder var en del av uniformen och det var skolan som bestämde dem, precis som de andra kläderna. Väskorna var tvungen att vara helsvarta och mössor och vantar röda eller blå. Håret var tvunget att vara uppsatt om det var långt. Inga roliga hårsnoddar eller dylikt var tillåtna, bara hårnålar, enkla snoddar och enkla enfärgade klämmor.

Det jag reagerade mest på med uniformen var att de var så dyra. Alla kommer inte ha råd att köpa en uniform. Annars hade jag varit för det.
    Oj vad annorlunda mot min UK-upplevelse. Våra uniformer var otroligt billiga. Vi var tillbaka i somras och handlade på oss diverse koftor (i alla de färger eftersom de nu går i Sverige). En stickad bomullskofta för £3 tycker jag inte är jättedyrt. En sommarklänning som vi har kunnat ha i 2 år per barn kostade ca £5. Den är vältestad och klarar lätt att rulla ner för jordig backe många gånger....

Vi hade heller inga regler om underkläder, väskor eller ytterkläder. 
  • Monchichier
    Mollyland skrev 2013-10-16 14:46:57 följande:

Uniformerna i England är dyra om barnen går i privatskola. För då har de skolans egen uniform om man säger så. De som går i public school köper alla sina uniformer på Marks & Spencer och där är de billiga. I skolan min dotter går får de inte heller ha några konstiga färger på hårklämmor osv, bara skolans egna färger. Underkläder får de välja själva men jag vet som du sa skolor som har underkläder. Eller oftast är det typ ett par tjockare trosor i skolans färger som de har över sina egna.
    är det bara marks & spencer som säljer uniformer?
  • Mollyland
    3bairns skrev 2013-10-16 20:39:55 följande:
    Oj vad annorlunda mot min UK-upplevelse. Våra uniformer var otroligt billiga. Vi var tillbaka i somras och handlade på oss diverse koftor (i alla de färger eftersom de nu går i Sverige). En stickad bomullskofta för £3 tycker jag inte är jättedyrt. En sommarklänning som vi har kunnat ha i 2 år per barn kostade ca £5. Den är vältestad och klarar lätt att rulla ner för jordig backe många gånger....

Vi hade heller inga regler om underkläder, väskor eller ytterkläder. 

Ja uniformerna är billiga. Köper man dem på kedjorna så är det inte mycket pengar alls. Vissa privatskolor kräver att man köper kläderna från just dem och de tar alltid mycket mer.
  • 3bairns
    Monchichier skrev 2013-10-16 21:04:06 följande:
    är det bara marks & spencer som säljer uniformer?

Nej. De finns på Tesco, asda, sainsbury's, Matalan, Next, Debenhams,etc etc. Det finns smala modeller, långa modeller, breda modeller etc etc. Det enda vi köpte på skolaffären eller via skolan var slipsen (£4 tror jag och den höll ju alla 7 åren om vi nu hade stannat) och en kofta som var lite dyrare. Alla på vår skola hade den så det ville såklart tjejerna också ha men man kunde också ha valfri enfärgad (skolans färg) kofta.
  • Monchichier
    3bairns skrev 2013-10-16 21:11:14 följande:

Nej. De finns på Tesco, asda, sainsbury's, Matalan, Next, Debenhams,etc etc. Det finns smala modeller, långa modeller, breda modeller etc etc. Det enda vi köpte på skolaffären eller via skolan var slipsen (£4 tror jag och den höll ju alla 7 åren om vi nu hade stannat) och en kofta som var lite dyrare. Alla på vår skola hade den så det ville såklart tjejerna också ha men man kunde också ha valfri enfärgad (skolans färg) kofta.
    okej, annars hade det ju varit sjukt smart av M&S att vara ensam på marknaden.

Om man köper en "egen" skoluniform, får man då sy dit skolans emblem själv då? Eller hur fungerar det?
  • 3bairns
    Monchichier skrev 2013-10-16 21:21:51 följande:
    okej, annars hade det ju varit sjukt smart av M&S att vara ensam på marknaden.

Om man köper en "egen" skoluniform, får man då sy dit skolans emblem själv då? Eller hur fungerar det?

Vi hade inte emblem på mer än skoljackan eller kavajen (vilken jag inte köpte). På jackan satt den fast. Var en ganska bra jacka för höst och vår. På sommar och vinter hade de andra jackor.
  • Mollyland
    Monchichier skrev 2013-10-16 21:21:51 följande:
    Nej det behöver man inte. Alla skolor säljer tröjor med skolans emblem som man kan köpa om man vill. >De flesta har kanske en sådan tröja. Sedan köper man resten i andra affärer som tex nämns ovanför. Man kan säga att de säljs i affärer som motsvarar Åhlens, eller Maxi och väldigt lättåtkomliga ställen. Vill man tex inte köpa en kofta med skolans emblem på kan du köpa en kofta i en annan affär med samma färg. Alla de "vanliga" skolfärgerna finns respresenterade i affärerna så det är sällan problem att hitta.

Vanligaste skolfärgerna är Marinblå, röd, vinröd, grön, och svart tror jag.   
  • Mollyland

Min dotter i sin uniform (dock utan kofta på med skolans emblem). Både klänning, blus och strumpor från Debenhams Department Store. Dock måste de ha finskor (eller gummistövlar). Gympaskor får de ej ha vilket jag tycker e lite synd. Skorna köpte jag på Clarks. Allt tillsammans kostar kläderna ca 200kr (minus skor). Både klänningen och blusen är gjorda i bra matreal som går lätt att torka av, tvätta, behövs ej strykas och är väldigt lekvänliga och tåliga. Man kan välja att ha strumpbyxor eller knästrumpor också.

• En till mamma
    annca skrev 2013-10-16 16:16:48 följande:
    Men skulle ni själva verkligen velat ha uniform när ni gick i skolan? Förvånad
    Det var ju en sak som var KUL - att välja kläder, (och sedan på högstadiet sminka sig...)

Och *byta om* när man kommer hem?  Hallå eller! Besvärligt ju! Man ville ju bara fortsätta leka, eller när man följde med en kompis hem - hur skulle man lösa detta? Ha med sig extrakläder? Låna av kompisen? 
    Och skulle  ungarna ha dressen även på fritis, där man faktiskt leker och målar och kladdar med lim och är ute och "härjar"! Hur många barn går egentligen hem direkt efter skolan? Inte många här hos oss iaf, det kan jag lova!
    Nej, Opraktiskt till max!
    Och så som barnen leker skulle den ju bli smutsig och behöva tvättas var och varannan dag, iaf på vår och höst när det är lerigt och vått! Bra att se på ungarna nu, liksom. Täckta av lera vissa dagar, sand överallt. Mossa och grenar...   

När jag gick i mellan och högstadiet var det en pina detta med kläder. jag hade inte myket att välja på och hade kanske tre uppsättningar med kläder. De andra i klassen hade betydligt mer oh det var verkligen INTE kul. Så för min egen del hade jag gärna sett att vi hade lika dana kläder. 
  • Londonmamman

Jag är för skoluniform. På min dotters skola är uniformen ganska dyr men det är en skola med genomgående hög ekonomisk välfärd så just på hennes skola är det inget problem, men det där är ju olika från skola till skola. Klädkoden är väldigt hård och ibland kan jag tycka att det blir för mycket men samtidigt väger alla bra saker över med råge. Det är emblem på kavajen, jackan och koftan samt på tröjan. Men tröjan är valfri att köpa men jag tror nog att varenda elev har den ändå.

• Dr Mupp

Helt klart för skoluniform. tänk att slippa tjafsa med barnen om kläder på morgonen.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mollyland
    Londonmamman skrev 2013-10-19 22:03:56 följande:
    Jag är för skoluniform. På min dotters skola är uniformen ganska dyr men det är en skola med genomgående hög ekonomisk välfärd så just på hennes skola är det inget problem, men det där är ju olika från skola till skola. Klädkoden är väldigt hård och ibland kan jag tycka att det blir för mycket men samtidigt väger alla bra saker över med råge. Det är emblem på kavajen, jackan och koftan samt på tröjan. Men tröjan är valfri att köpa men jag tror nog att varenda elev har den ändå.
    Ja ibland är de lite strikta. De får inte ha hårspännen i andra färger än skolans och måste ha håret uppsatt osv. 
Svar på tråden Skoluniform för eller emot?