• annorlundabarn

Katt?

Jag har haft katt hela mitt liv dock ej senaste 5 åren sedan mitt barn föddes. Nu är jag jättesugen på att skaffa katt igen men tvekar av några anledningar.
    Jag vet inte om man bör ha inne eller utekatt? Jag har haft båda delarna. Enklare med utekatter och självklart känns det bättre för kattens skull att inte behöva vara inomhus om man jobbar mm.
    Däremot är det ju mer som kan hända när man har utekatt och gillar själv inte när katter t ex går och bajsar på lekplatser mm... så jag är väldigt kluven.

Min andra undring är hur ni andra gör när ni åker bort? Jag är inte borta speciellt ofta längre än över dagen men det händer ju tex som sommaren när man har semester. Vissa gånger kan jag ta med katten, har t ex sommarstuga och då kan jag ju ta med den dit men om man t ex åker på en utlandsresa nån gång (har inte varit det senaste åren men tänkte att det kanske kommer bli när barnet blir större) eller om man bara åker på en weekend någonstans.

Ni som har utekatt, låter ni katten vara ute och ställer ut mat och låter någon granne titta till den varannan dag eller nåt, eller har ni någon som kommer dit varje dag och kollar till katten?
    Om inte, har ni den på kattdagis eller vad det nu heter? Isf hur funkar det??

jag tacksam för alla råd jag kan ha. När jag haft katt förut så har jag haft möjlighet att ha en släkting som kollat till katten dagligen men det har jag inte längre, därav min fråga.         

• Svar på tråden Katt?
  • nemo1

Utekatt ska man bara ha om man bor på landet. Har du ingen säker kattvakt så skaffa inte katt. Och självklart så låter man inte katten vara ute när man åker bort, enligt lag ska dessutom katten ha tillsyn två ggr om dagen.
    Med din inställning så ska du inte skaffa katt! 

• Omogen citron

Jag håller med Nemo, självklart ska inte katten vara ute utan möjlighet att gå in då du är bortrest. Katten ska dessutom ha tillsyn två gånger om dagen enligt lag.

Åker ni bort får du lämna in katten på kattpensionat om du inte har en kattvakt, det kostar 160 kronor om dagen. Har du råd med det?

Jag tycker inte du ska skaffa katt. I alla fall inte utan att läsa på ordentligt vad de innebär.

Jag undrar också vad som hände med katterna du hade då du fick barn?

• annorlundabarn

jag säger inte att JAG skulle göra det utan jag undrar hur andra gör.
     Som jag skrev förut så har jag alltid haft katt under min uppväxt. Vi hade kattvakt som kom 2-3 ggr per dag då och släppte in och ut katterna, mös med de, gav dem mat etc.
    När jag hade katter med mitt ex så hade vi en släktning som katterna var hos eller tog vi med dem. så jag är ingen idiot! Jag skrev olika scenarion som jag kan tänka mig att andra personer kanske gör. Inte sagt att jag skulle göra så, herregud!

och ja vad hände med katterna när jag fick barn?? jag hade katterna med mitt ex och eftersom det var hans katter så behöll han dem då vi separerade och sedan fick jag barn 1-2 år senare... trodde du att jag hade tagit livet av dem eller??? 

• Omogen citron

Varför tar du upp värsta tänkbara scenario i din trådstart? Är det inte bättre att ta upp ett bra exempel?

• Petrol

Känner ni ingen annan som har katt? Vi har gjort så att vi byter katt med varandra om vi ska bort någon längre tid eller på semester, Vi tar hand om deras och de tar hand om våran helt enkelt.

Och gäller det bara en dag eller två så har  det alltid funkat att ha en granne som knallar över och lattjar med en leksak en liten stund och ser till att lådan är tömt och att matskålen inte är det.

Svar på tråden Katt?