• Anonym (-)

1,5 år, förtvivlad, trött och vilsen

Många här har barnlängtan, jag likaså..

Men som för många andra så har jag och min sambo försökt ett tag nu (ca 1,5 år) och jag har intalat mig själv att vi inte kan få barn utan hjälp från läkare. Har intalat mig själv att vi fortsätter och försöker fram tills efter sommaren nästa år för då har det gått ca 2,5 år sen vi började försöka.
    Jag som kvinna skäms lite över att måsta ha hjälp för att bli med barn när vänner och bekanta runt om oss blir gravida titt som tätt. Det tär mer på mig än på sambon som säger att det kommer när det kommer.

Men till "problemet" eller vad man ska kalla det är att varje gång jag säger att jag har ont i magen så frågar sambon direkt om jag är med barn. Han ger mig en gliring och en blick som säger att han skojar, men för mig gör det ont i mig själv. När väl mensen kommer sen ser jag i hans blick att han bli besviken över att det inte blev barn "den här månaden heller" och det för mig djupare i svackan också.

VI har pratat om det här och jag har sagt att det gör ont när han skojar om jag är med barn, han svar är att han förstår, men att han så gärna vill bilda familj med mig och han känner sig redo nu för ett barn. Det gör jag med, men det gör ont när han säger så. Å andra sidan när vi fick veta att hans bror och hans sambo väntade barn igen så gick luften ur mig totalt och min sambo var den som stöttade mig.. Jag kunde inte bli glad för deras skull utan jag satt och började grina. Tårarna gick inte att stoppa och jag kände mig både dum, frustrerad och vilsen. Jag ville bara att det där barnet skulle vara ett barn i min mage och inte deras barn, för de har redan ett och vi inget. 

Som ni förstår är det många tankar som snurrar.. Någon mer i liknande sits som vill prata?  

• Svar på tråden 1,5 år, förtvivlad, trött och vilsen
  • Eterisk

Jag tycker att du ska hantera skamkänslorna som det värdelösa skräp de är och genast ta de kontakter som behövs för att få en utredning gjord. 

• Anonym (-)

Man får inte vård och påbörja en utredning här där jag bor förrän efter 2 års försök. 

• Eterisk
    Anonym (-) skrev 2013-10-16 10:26:20 följande:
    Man får inte vård och påbörja en utredning här där jag bor förrän efter 2 års försök. 
    Huh? Är ni väldigt unga då eller vad beror det på? 
  • Langtaefterdig

Varför vill ni vänta med att få hjälp? Efter 1 års försök kan ni få hjälp. Jag tror inte att det är sunt för relationen att fortsätta tänka "kanske nästa månad" under så låg tid utan att veta att ni gjort allt ni kunnat.

Jag och min man tog hjälp av en fertilitetsklinik efter 1 års försök. Och efter 3 månader blev jag gravid. Mitt problem var att det upptäcktes att jag inte hade någon egen ägglossning. Vilket enkelt kunde hjälpas med hjälp av pergotime. Ägglossningsstimulerande.

Jag hoppas och önskar er all lycka till! Och jag vet känslan när man hoppas och önskar. Jag tycker att det är bra att du säger till att du blir ledsen av din sambos skämt. Jag förstår att det gör ont..

Styrkekramar

• Langtaefterdig

Såg nu att du skrev att ni måste vänta 2 år. Då rekommenderar jag er att kontakta en privat fertilitetsklinik. Ni får betala första gångerna tills ni nått upp till frikort vilket är runt 1000:-

Det är ungefär 3 besök.

• Anonym (Caroline)

Hejsan!

Jag känner så igen mig i allt du skriver. Det skulle kunna ha varit mina egna ord.
    Jag är 21 år, min sambo 24 år. När jag var 15 fick jag en dotter då med en annan kille. Jag och min sambo träffades för 5 år sedan och har sedan två år tillbaka försökt bli gravida.. Men det går inte! Och det tar så på mig, mest mig.. Vareviga månad när mensen kommer, den känslan går inte att beskriva.

Min sambo är lite lika som dig, han skojar jämt om att jag är gravid så fort jag säger att jag har ont i magen. Jag önskar att det är så vareviga gång, men det är ju tyvärr inte det. Vi får ingen hjälp då jag redan har ett barn.. Eller jag får ingen hjälp.. Min sambo har ju inget barn sen tidigare. Sen tycker de att vi är så unga..  

• Anonym (-)
    Langtaefterdig skrev 2013-10-16 10:30:19 följande:
    Såg nu att du skrev att ni måste vänta 2 år. Då rekommenderar jag er att kontakta en privat fertilitetsklinik. Ni får betala första gångerna tills ni nått upp till frikort vilket är runt 1000:-
    Det är ungefär 3 besök.
    Som sagt tar jag hellre den allmäna vården efter 2 år än privat, det får bli senare. 
    Anonym (Caroline) skrev 2013-10-16 22:11:29 följande:
    Hejsan!

Jag känner så igen mig i allt du skriver. Det skulle kunna ha varit mina egna ord.
    Jag är 21 år, min sambo 24 år. När jag var 15 fick jag en dotter då med en annan kille. Jag och min sambo träffades för 5 år sedan och har sedan två år tillbaka försökt bli gravida.. Men det går inte! Och det tar så på mig, mest mig.. Vareviga månad när mensen kommer, den känslan går inte att beskriva.

Min sambo är lite lika som dig, han skojar jämt om att jag är gravid så fort jag säger att jag har ont i magen. Jag önskar att det är så vareviga gång, men det är ju tyvärr inte det. Vi får ingen hjälp då jag redan har ett barn.. Eller jag får ingen hjälp.. Min sambo har ju inget barn sen tidigare. Sen tycker de att vi är så unga..  
    Ja, då är vi 2 med frustration och jag vet inte snart vad jag ska göra eller säga. Mer än att jag blir svartsjuk och avundsjuk på de som är eller blir gravida. Jag blir inte ens längre glad för deras skull och jag känner mig hemsk som tänker så. 

Ja, varför ska de hålla på och småpika? Drömde inatt något så skumt, men det fick mig att vakna flera gånger under natten och det var som att jag tog till mig det som hände i drömmen och när jag vaknade imorse kände jag mig ännu lägre som människa, eller som kvinna. Jag drömde att jag sa till min sambo att nu i dagarna hade jag ÄL och då borde vi ju mysa till det för att chansen att det ska bli något är som störst nu. Och det han svarade var: det spelar väl ingen roll vilken dag vi har sex, du blir ju inte med barn iaf... Det tog hårt på mig, även om jag vet att det bara var en dröm.. 
    Så känslig är jag.. Haha, kanske är patetisk!

Svar på tråden 1,5 år, förtvivlad, trött och vilsen