• Carl 500

Får jag sätta bältet såhär? (bild)

Får jag spänna fast mitt barn på detta sätt?

Det är nämligen mycket enklare att spänna fast bältet på klippet för mittenplatsen, eftersom stolen hamnar nästan ovanpå det klippet avsedd för sidoplatsen.

Utgör det någon risk för barnet att spänna stolen såhär?   
  • Svar på tråden Får jag sätta bältet såhär? (bild)
  • Sisisisi

Nej, så får du absolut inte spänna bältet!!

Du bör höja nackstödet lite och bältet måste ligga utan hornet/armstödet.

Välj en smalare stol om det blir trångt. Tex Britax adventure.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Johanniee

Vid en sidokollision är risken stor att ditt barn kastas åt sidan om inte bältet sitter tajt runt stolen. Här kan han glida ca 15 cm (?) innan det tar stopp och då tar det stopp fort! Kan tänka mig att nacken ligger farligt till vid en sån kollision.

• mammalovis

Det jag reagerade på är att det nedre bältet är vridet. I övrigt tror jag ovanstående har rätt.

• Johanniee

Dessutom måste bältet sitta fast under hornet på sittdelen så att bältet vid en eventuell kollision tar på höften och alltså det hårda skelettet. Som bältet sitter nu kommer han skada mjukdelarna och kanske förstöra viktiga organ (ex brutet revben som punkterar lungor eller hjärta så som bältet sitter på bilden). 

• Lindsey Egot the only one

Du får väl dra stolen mot dörren och sätta fast det och sedan trycka stolen på plats igen.

• BusJohanna

Bältet måste smita åt runt stolen - sätt den på vanliga stället. Får va lite bökigt.

Höj nackstödet

"Båda bältena" måste vara under hornen (som flera redan skrivit)

• YokohamaNr2

Vi har också problem med att stolen sitter över klippet men det där ser heltokigt ut, bara att krångla med det rätta eller skaffa en smalare stol

• Lantani

Höj nackstödet, dra bilstolen lite mer mot bildörren och fäst bältet i den närmre bilstolen. Sen ska hela bältet ligga under hornet på bilstolen!

Alvin 081114 och Alice 100807
Svar på tråden Får jag sätta bältet såhär? (bild)